Fråga: Fri-surf-abonnemang som hemmanätverk?

Diskussion i 'Tele2 & Comviq' startad av Hårig, 27 sept 2017.

  1. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 377
    Mottagna gillanden:
    2 819
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Den regeln har de haft sedan länge, möjligen är det nytt att det står i avtalet.
     
  2. Android2015

    Android2015 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    2 263
    Mottagna gillanden:
    911
    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14
    Info:
    Defult Launcher,
    Telefon 2:
    Nokia 150,
    Telefon 3:
    Nokia 8210 4G
    Från SvD.se
    Citat För Tele2 handlar det om en frihetskänsla:

    – För oss är det viktigaste att erbjuda möjligheten. Vi vet att många kunder har svårt att förstå kopplingen till gigabyte, exakt hur många gigabyte behöver jag. . . Alla behöver absolut inte obegränsad data, men många kunder uppskattar känslan av att vara obegränsad, säger Samuel Skott, vd på Tele2
     
  3. polonius

    polonius Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2012
    Inlägg:
    175
    Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii
    Info:
    MS Launcher
    När jag hoppade på abonnemanget så var det 100 GB vid varje sms. Det har har i avtalet. Men de ändrar ju förutsättningarna ofta nu så vi får se var det slutar. Det är anledningen till deras luddiga avtalsregler.
     
  4. nu1mlock

    nu1mlock Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2009
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    197

    MINA ENHETER

    Jag har läst igenom ett par sidor, men det är mycket information att gå igenom. Jag tänkte att jag skriver ett inlägg i hopp om att få mer konkreta svar medans jag fortsätter läsa igenom tråden bakåt.

    Telia stänger ner kopparnätet där jag bor och här ute på landet är det enda andra alternativet att använda mobilt bredband (för låga gränser) eller ett av alla operatörers "obegränsade" mobilabonnemang.

    Jag ser att ni pratar om 1TB och så. Personligen tycker jag inte att 1TB är jättemycket, men jag tvivlar på att jag skulle komma upp i dom mängderna, i alla fall varje månad.

    Enligt min router så har jag använt strax under 8GB per dag senaste veckan. Detta inkluderar surf, spotify, Netflix någon timme på kvällen och dotterns användande. Även lite nerladdade uppdateringar till några spel. Fortsätter det så här så hamnar jag på strax över 220GB per månad.

    Jag köper dock mycket spel på Steam, så om det släpps något nytt bra spel som råkar vara stort, så försvinner ju en dags/flera dagars surf (20GB) på några timmar. Sådant händer dock förstås inte varje dag.

    Det troliga är ju att jag inte skulle komma upp i 1TB per månad (möjligtvis någon enstaka månad per år?), men jag skulle garanterat hamna på över 300GB per månad, säkerligen några hundra GB mer än så.

    Baserat på era egna erfarenheter, tror ni att det skulle vara någon risk för mig att bli avstängd pga. dataförbrukningen?

    Korta extrafrågor:
    Jag har gjort lite tester med mitt nuvarande abonnemang hos Comviq. Hastigheten är närmare 70% högre än mitt ADSL (testerna visar runda 34Mbit medan mitt ADSL är på 20Mbit) och latency väldigt likt mitt ADSL. Dessa tester gjorde jag ett par gånger under samma soliga dag.

    Är det möjligt att få ut ytterligare hastighet på något sätt? Jag tänker antenn på taket eller liknande? Om ja, var kan jag få tag på något vettigt?

    Hur lätt påverkas hastighet och latency av antal användare på masten? Jag bor mitt ute på landet, så det är nog inte överdrivet många som delar på masten (jämfört med städer och liknande i alla fall).

    Hur mycket kan hastighet och latency påverkas av dåligt väder (regn, vind, snö)?

    När gränsen på 20GB är nådd, stängs all trafik ner tills man har fått och skickat ett sms? Behöver man i sådana fall starta om t.ex. router eller kommer det igång automatiskt?

    Finns det något sätt att automatisera "påfyllnaden"? I mitt fall skulle det röra sig om att behöva "fylla på" några gånger samma dag när det väl går åt (t.ex. nerladdning av stort spel), men skulle nog inte behövas speciellt ofta.

    Ni som bor på landet och spelar spel online - hur fungerar det för er? Jag spelar mest co-op med en kompis eller två, så det borde inte vara några problem, men det vore skönt att veta om man kan spela mer "krävande" spel där latency är mycket viktigare (FPS, Starcraft, League of Legends osv).

    Ursäkta det långa inlägget! Tack på förhand!
     
  5. rufy93

    rufy93 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    1 882
    Mottagna gillanden:
    410
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
    Jag har kört med ett unlimited abonnemnag från Tele2 i ca 5 månader nu, skall försöka svara så gott det går.

    Jag ligger på ca 400GB i månaden, vissa månader över vissa under. Inte hört något pip ifrån Tele2 ang användningen. Jag är inte säker på vart gränsen går, men som jag förstod det när jag teknade abonnemanget så ansåg de 1TB/dagen som missbruk. Tänker mig att upp till 1 TB bör det inte orsaka något problem.

    Mycket beror på omständigheterna på plats och vilken utrustning som finns i basenhet och modem. Jag använder min gamla Yota2 med wifi-tether som modem numera där jag får ~80 Mbps. Med min ZR fick jag "bara" 20 Mbps, på samma fysiska plats. Med min Moto G6+ får jag 120 MBps+. Rätt hårdvara är första steget. Om du har sämre täckning eller är längre ifrån masten hjälper det också rätt mycket med en starkare/riktad antenn.

    Hastigheten tror jag är direkt beroende på belastning på nätet. Som jag nämner ovan får jag ofta ~80 Mbps, men det händer att jag inte får mer än 30Mbps vid vissa tillfällen, främst kvällar.

    Kan påverkas, dock har jag inte märkt av något speciellt av väder.

    På Tele2 räcker det med att skicka ett sms. Internet kommer igång automatiskt då på alla enheter. Under tiden (dvs, efter internet strypts och internet kommer igång igen) så kapas alla HTTP request och man får komma till en sida för påladdning, därifrån kan man begära ett sms med en verifikationskod som skickas till telefonen.

    Det går att ordna, jag har själv ordnat det med tasker. Varje gång jag får ett sms om att jag behöver fylla på så har jag satt på att skicka topup sms, med en slumpmässig delay för att de inte skall plocka upp som missbruk.

    Spelar inte så mycket, men om medel brukar ping till google ligga på 50-60 ms.

    Edit: Se bifogad pingtest.

    upload_2018-5-26_10-12-14.png

    Hoppas dess svar hjälper. Som nämnt ovan är detta mina erfarenheter med Tele2.
     
  6. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Ja, antenn på taket hjälper väsentligt för bättre mottagning och hastighet. Allra bäst blir det med MiMo, dvs två antenner som arbetar ihop gällande sändning och mottagning. Mer finns att läsa här
    Riktantenner är det jag rekommenderar.

    Beror på mastens kapacitet. Ute i obygden är oftast ingen större fara, om det inte är massa sommarboende eller motsvarande som "sänker" nätet under semestertider :-)

    Kraftig regn eller tung blöt snö påverkar mest. Du kan minimera påverkan med externa antenner som placeras någorlunda väderskyddat.


    Svarstid/Latency på mobilt bredband är märkbart sämre än ex koppar/fiber/adsl. Än så länge :-) FPS kan bli knepigt och framförallt frustrerande.
     
    bernard gillar detta.
  7. nu1mlock

    nu1mlock Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2009
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    197

    MINA ENHETER

    Tack! Jag ska kika närmare på det. Jag har "full" täckning med mobilen här hemma och fick ut strax över 30Mbit vid tester. Jag antar att det är avståndet som påverkar hastigheten mest? Kan det eventuellt ändå förbättras med en riktad antenn?

    Vi har ganska många sommarstugor här (beroende på vad man anser är "många"), men det är mest äldre som använder dessa och jag har svårt att tro att dom använder nätet speciellt mycket. Men visst blir det mer "tryck" på sommaren.

    Pratar vi om snö på antennen i sig då, eller kan snön som är i luften också påverka signalen?

    Vid mina enstaka tester så hade jag jämförbar latency med Comviq som med mitt ADSL hos Telia. Jag antar att det mobila nätet inte är lika stabilt, men även stabiliteten (på svarstiderna) kanske kan ökas med en antenn?

    Tack för dina svar!


    1TB/dag kan jag nog ändå tänka mig att det klassas som "missbruk", och det är ingen risk att jag skulle komma i närheten av det. 20GB/dag är ju dock ca 600GB per månad, så om man överskrider 20GB/dag ibland borde i teorin inte vara något problem - kan man tycka i alla fall. Killen jag chattade med hos Tele2 nyss höll med och sa att det inte är några problem med 700GB/mån (som jag inte borde komma över i alla fall).

    Oj, vilken skillnad! Jag vill inte hoppas på för mycket, då jag fick ut strax över 30Mbit med en Xiaomi Mi Mix 2, men det vore ju förstås trevligt om det gick att få ut högre hastighet än så. Jag antar att det i avståndet som avgör hastigheten i mitt fall.

    Får man inget sms automatiskt när taket är nått? Eller missförstår jag dig? Måste man besöka denna sida och begära ett sms? Vad används verifieringskoden till och om man måste göra detta för att "fylla på" - går det ändå att ordna med Tasker utan att man själv märker av det? Har aldrig använt Tasker själv, men hoppas att allt går att ordna med automatik utan att man märker av det (förutom möjligtvis smset man får från Tele2 i sig).

    Tack för dina svar!
     
  8. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 354
    Mottagna gillanden:
    17 830
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja, det är avståndet bland annat, sedan också hur många som belastar masten som du är ansluten till, om den är riktad mot ditt håll mm. Du kan ringa till Tele2 och fråga vilken mast som är riktad åt ditt håll, om du ska använda en riktad antenn. Observera att om du ska ha en riktad antenn, så måste du få tillstånd från operatören.
    Även löv på träden kan påverka signalen en hel del
     
  9. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Avståndet påverkar givetvis, men kanske framförallt terrängen och annat som blockerar/dämpar signalen. En högt placerad riktantenn som gärna har fritt fält fram till sändaren ger i 9/10 fall bättre mottagning, köp förslagsvis hos Kjell & Co då du enkelt kan lämna tillbaka/byta den utan knorr :)

    Gällande snö så påverkar det i båda fallen, både på antennen men även i luften. Gäller då tungt intensivt snöfall. Har upplevt det kanske 3ggr på 10 år i stugan i Hälsingland.

    Stabiliteten och svarstiden förbättras en del med riktantenn :)



    Tillstånd behövs inte för riktantenn, tror du tänker på en repeater.
     
  10. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 354
    Mottagna gillanden:
    17 830
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
  11. nu1mlock

    nu1mlock Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2009
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    197

    MINA ENHETER

    Jag ringde Tele2 och frågade. Jag vet inte hur mycket koll tjejen hade på just det här ämnet, men hon sa att vi inte behövde något speciellt tillstånd för att använda riktantenn. Jag vet inte om det stämmer, men det var det hon sa.
     
  12. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 354
    Mottagna gillanden:
    17 830
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Okej. Frågade du samtidigt vilken antenn som är närmast er, för det behöver du veta när du ska använda riktantennen om jag minns rätt
     
  13. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Det verkar vara ett tillägg till PTSFS 2017:1 då 800Mhz-bandet inte användes för 4G när den författningssamlingen skrevs.

    Fick mig en ordentlig genomgång/kurs i mobilt bredband, routrar och riktantenner förra våren. Aldrig hört om att det ska krävas tillstånd från PTS/Operatör för att nyttja externa antenner, och då har jag ändå sålt närmare ett hundratal av dom.
     
  14. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 354
    Mottagna gillanden:
    17 830
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Alright. Vad är skillnaden för övrigt mellan riktantenn och repeater?
     
  15. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Riktantennen är bara en förlängning av din inbyggda antenn i routern. En repeater tar en svag signal från mobilnätet och förstärker den, dvs sänder ut samma signal fast starkare. Det kan störa ut teleoperatörernas egna sändare, eller nödsändare och annan utrustning som är kopplade till GSM/3G/LTE-nätet. Därav tillståndsplikten, det blir som en egen liten basstation :)
     
    cobben gillar detta.
  16. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 495
    Mottagna gillanden:
    1 175
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Jo, I min gröna ungdom i Stockholm, när jag höll på att lära mig elteknik osv., byggde jag en liten enkel radio sändare som jag lekte med.

    Jag kom tydligen in på någon frekvens som användes av taxi bilarna, och när jag hörde någon chaffis klaga på min sändare att den behöver vi nog rapportera, så stängde jag av kvickt som attan.
     
    Jockmokk gillar detta.
  17. rufy93

    rufy93 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    1 882
    Mottagna gillanden:
    410
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
    Man får nog skilja på två olika saker, signalstyrka och teknikgeneration (i brist på bättre ord), båda dessa påverkar vilken hastighet du får i slutändan. Har du svag signal, då hjälper en extern antenn. Är det snarare hårdvaran som är gammal, då måste du införskaffa nyare grejer. I mitt fall med dessa skillnad i hastigheter är det hårdvaran som är skillnaden.

    Hmmm, jag var otydlig.
    Vid slut på surf så sker följande: surfen stryps, och ett sms skickas till telefonen.
    Du har två sätt att åter aktivera sufren:
    1. Svara på sms:et du fått för att "köpa" 5 GB data, det är denna del som jag automatiserat med tasker.
    2. Gå in på Tele2.se och "köpa" mer data, då får du en kod på sms du behöver fylla i på tele2.
     
  18. nu1mlock

    nu1mlock Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2009
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    197

    MINA ENHETER

    Det kanske inte är en bra liknelse, men tänk att man har en vattenslang. Styrkan på strålen (signalen) är starkare ju närmare munstycket (sändaren) man är. Säg att man samlar upp detta vatten med en Cola-flaska (mobilens antenn) eller en hink (riktad antenn).

    Ju längre bort från munstycket, desto mindre vatten får man in i Cola-flaskan. Har man en hink så samlar man upp mer vatten. Men själva styrkan på strålen blir ju samma eftersom det är samma avstånd. Däremot så har är det ju större chans att man får vatten i hinken jämfört med flaskan, vilket jag tänker är lite som hur "stabil" signalen blir?

    Jag vet inte, nu när jag har skrivit det så känns det som en väldigt korkad liknelse.

    Mobilen jag har (Xiaomi Mi Mix 2) är ju relativt ny och mätte strax över 30Mbit med "full" täckning (vad nu det är egentligen). Frågan är om det skulle bli någon praktisk skillnad i verkligheten. Jag får köpa något där man kan lämna tillbaka om det inte funkar så bra förstås.

    Nej, det gjorde jag inte. Jag får ringa igen när jag har fått hem allt och testat lite. Vet inte om det finns andra sändare än masterna, men jag vet i alla fall var närmaste stora mast är någonstans (man ser den från huset på vintern, nu är det för mycket saker i alla träd).
     
    Last edited: 26 maj 2018
    rufy93 och 6150 gillar detta.
  19. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 354
    Mottagna gillanden:
    17 830
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Bara för att du ser en mast, behöver det inte betyda att den masten tillhör Tele2, eller att den är riktad åt ditt håll
     
  20. nu1mlock

    nu1mlock Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2009
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    197

    MINA ENHETER

    Nu när vi pratar om det så är det nog den masten som är den närmaste Tele2 har. Jag pratade med Tele2 tidigare i veckan och då kom täckning och master upp. Även radioskugga nämndes, men att det var 4km bort.

    Men absolut, jag är inte säker på något, jag antog bara att det var den eftersom det är den närmaste (nästa måste vara väldigt långt bort i sådana fall) och att Telia använder den (trodde att Telia och Tele2 använde samma 4G-nät).