Fullständig spegling av två telefoner

Diskussion i 'Allmänt' startad av kafferast9till17, 29 dec 2021.

Taggar:
  1. kafferast9till17

    kafferast9till17 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jan 2015
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    41
    Jag skulle vilja spegla två telefoner, alltså ha likadana SIMkort och att lagring, appar och egentligen alla aspekter av telefonerna synkar kontinuerligt.

    Idén är att jag vill ha en telefon på jobbet och en annan all övrig tid.

    Vet någon om detta är möjligt?
     
  2. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    SIM-kortet:
    Om det finns så är det förmodligen en dyr och avancerad företagslösning som kostar alldeles för mycket för en vanlig privatperson. Jag vet inte om det är tekniskt möjligt, då skulle man kunna svara på bägge telefoner samtidigt när båda ringer? Låter som något som förekommer i filmer men som i verkligheten verkar väldigt främmande. Det borde uppstå en uppsjö av konflikter i nätet som jag verkligen undrar om GSM-standarden och efterföljande standarder har tagit höjd för.
    Det närmare jag kommer på är Google Voice, Google Fi och några andra tjänster som kan göra ungefär det du vill - finns nog en uppsjö såna företagstjänster också. Men då speglar man inte ett SIM utan har ett abonnemang eller en tjänst som ger molnlösningar till ditt telefonnummer.

    Telefondelen:
    Android som system är inte byggt för kontinuerlig synk av själva systemet, såsom appar, appdata, osv. Jag tror inte det är tekniskt möjligt att åstadkomma det du efterfrågar, det skulle nästan säkert orsaka buggar om någon skapade en sån funktion - däremot har Google i form av Google Play Games infört något som skulle kunna liknas vid det, men då är apparna specialbyggda för det ändamålet såvitt jag förstår. Så kanske i framtiden, att alla appar kan fungera på det sättet?
    Däremot har det ju spekulerats att om det nån gång släpps en telefon med Chrome OS, samma operativsystem som Chromebook använder, så skulle den kunna funka på det sättet du beskriver. Men Android har du nog ingen lycka med tyvärr, får nog vara ett annat operativsystem i så fall, finns väl några operativsystem som har aspekter som liknar det du vill, såna som brukar betecknas "molnbaserade" OS, men mig veterligen har inget sådant system blivit någon större framgång i nuläget och ingen har fulländat konceptet ännu.
    Å andra sidan fungerar många Google-tjänster på det sättet du beskriver, t.ex. Google Kalender, Google Kontakter, Google Foton m.fl. har en kontinuerlig synk, även mellan två eller flera enheter, vilket gör att datan på alla enheter är identisk. Så genom att välja rätt tjänster kan du göra att innehållet i dina två telefoner är närmast identiskt, även om det på systemnivå kommer finnas skillnader.
     
    kafferast9till17 gillar detta.
  3. kafferast9till17

    kafferast9till17 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jan 2015
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    41
    Alltså detta med samma SIM fungerar faktiskt väldigt enkelt. Om du ringer till numret så ringer båda lurarna. Om du svarar i den ena slutar den andra att ringa. De har båda samma telefonnummer. Vad som händer "under huven" vet jag inte men det är just sådan funktionalitet jag vill ha.

    När det gäller spegling lär det inte bli något om du har rätt. Synd.
     
  4. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 371
    Mottagna gillanden:
    17 848
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Vad jag vet finns det inte till privatabonnemang i Sverige :(
     
    Kristy gillar detta.
  5. kafferast9till17

    kafferast9till17 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jan 2015
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    41
    Trist. ☹️
     
  6. Tomaro

    Tomaro Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2011
    Inlägg:
    209
    Mottagna gillanden:
    129
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10e
    Varför inte en telefon med två simkort?
    Ett för jobbnummer och ett för privat och jobbnumret på ljudlöst när du inte arbetar? Fast det var inte det du frågade efter iofs.

    vad poängen med två identiska telefoner är kan jag inte se annat än den som alltid vill ladda ur sin telefon helt och då ha en annan redo fullt laddad.
     
  7. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Tekniskt sett går det utmärkt att koppla ett och samma nummer till flera SIM som du kan läsa om i den här tråden: Koppla ett nummer till flera telefoner, som med smartklockor , men av någon anledning så har operatörerna i Sverige valt att inte erbjuda den tjänsten. Väldigt synd, jag skulle också vilja ha det så.
    Den bästa lösningen jag kan komma på om du måste ha samma nummer är att du vidarekopplar inkommande samtal till den ena telefonen, men för utgående krävs förstås dubbla abonnemang eller ett kontantkort.

    När det gäller innehållet i apparna tycker jag däremot inte att det är några problem man väljer sådana med molnbaserad lagring precis som @N6290@N6290 skriver. De synkar fint och man har i de flesta fall informationen tillgänglig på alla enheter bara några ögonblick efter att man lagt in den.
     
    Last edited: 30 dec 2021
  8. kafferast9till17

    kafferast9till17 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jan 2015
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    41
    Nej en telefon och två simkort är helt annan funktion än vad jag eftersträvar.

    Varför jag vill åstadkomma detta... Flera anledningar men det är inte ämnet för tråden.
     
  9. kafferast9till17

    kafferast9till17 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jan 2015
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    41
    Det är väl så det får bli. Molnbaserat så långt det går.
     
    Kristy gillar detta.
  10. PirateYarr

    PirateYarr Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2020
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    40
    Om man rootar telefonen går det att göra en image, men det är inte att rekommendera. Det blir dock en exakt spegling m.a.p. appar osv.
     
  11. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 015
    Mottagna gillanden:
    2 120
    Det blir dock tufft att spegla mobilerna så att innehållet är samma i båda.
     
  12. kafferast9till17

    kafferast9till17 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jan 2015
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    41
    Men hur ska den sedan kontinuerligt synka med den andra?
     
    Heleg gillar detta.
  13. PirateYarr

    PirateYarr Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2020
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    40
    Inte alls! En image är en exakt spegling av innehållet :-)

    Ja det är lite av problemet med en image - man måste isåfall göra det periodiskt manuellt vilket inte är optimalt. Som sagt måste man dessutom vara rootad vilket är ett bekymmer i sig.
     
  14. kafferast9till17

    kafferast9till17 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jan 2015
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    41
    Min fråga handlar om att ha två telefoner, en på jobbet och en hemma, som är identiska. Om man när man kommer hem måste manuellt spegla telefonerna varje dag så försvinner poängen.
     
  15. PirateYarr

    PirateYarr Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2020
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    40
    Precis, därav varför jag inte rekommenderade den metoden. Jag ville dock ändå presentera den för att rent funktionsmässigt är det en lösning, men sen måste man hitta ett sätt att göra det kontinuerligt, vilket är en annan femma.

    Till min vetskap går det inte att få till det du vill göra, och då är jag en som pysslat väldigt mycket med Android, backups, images, synkningar m.m. Jag har varit och snuddat vid snarlika tankar som du har gällande jobb och privattelefon men insåg att det egentligen bara handlade om grov OCD för min del och sket i det.

    Jag låter jobbtelefonen vara en tråkig jobbtelefon utan en massa av mina custom-grejer medan min privata telefon är den jag sköter om mest och bäst
     
    Kristy gillar detta.
  16. kafferast9till17

    kafferast9till17 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jan 2015
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    41
    Jo jag förstår att man kan göra det manuellt. Konstigt vore det annars.
     
  17. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Du behöver ju inte gå in på alltför personliga detaljer, men om du berättar lite hur du tänker, varför detta skulle passa för din vardag och hur ditt specifika behov ser ut, så kanske vi kan komma på någon lösning åt dig eller ett sätt att komma runt begränsningarna vi nämnt.
     
    Heleg och Kristy gillar detta.
  18. kafferast9till17

    kafferast9till17 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jan 2015
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    41
    Tack men jag har själv flera olika möjliga lösningar men var ute efter en specifik lösning jag inte kunde åstadkomma. Och ingen annan heller verkar det som.
     
  19. PirateYarr

    PirateYarr Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2020
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    40
    Kanske inte är så mycket som att ingen annan kunde trolla fram det du sökte, utan snarare att det rentav är omöjligt i icke-rootade Android-lurar.
     
  20. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 015
    Mottagna gillanden:
    2 120
    Det borde av säkerhetsskäl inte vara möjligt att göra en fullständig spegling öht, då skulle säkerheten för BankID bl.a. vara äventyrad.
     
    Kristy gillar detta.