Fullständig spegling av två telefoner

Diskussion i 'Allmänt' startad av kafferast9till17, 29 dec 2021.

Taggar:
  1. PirateYarr

    PirateYarr Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2020
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    40
    Som sagt går det att göra en fullständig spegling på en rootad Android. Jag har gjort det flera gånger förr, men BankID är så pass säkert att den på något vis förstår att den blivit mixtrad med och kräver att man aktiverar det på nytt. Men i övrigt är det en fullständig spegling. ALLA appar, med samtliga tillhörande inställningar följer med, även alla filer på telefonen. Detta eftersom man gör en image, som är en bit för bit klon av en disk till en annan, precis som man kan göra på sin PC med t.ex. Macrium Reflect och liknande mjukvaror.

    Hur BankID detekterar att den restorats via en image vet jag inte. Om jag visste det hade jag förmodligen jobbat på BankID
     
    Kristy gillar detta.
  2. kafferast9till17

    kafferast9till17 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jan 2015
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    41
    Har du tagit illa upp av min fråga eller missförstår jag din ton? Jag visste naturligtvis inte att det inte gick att göra utan ställde därför frågan. Jag har för länge sedan fått svar på frågan och har tackat för hjälpen.

    Ibland vill folk inte dela med sig av detaljer eller bakgrund även om du är nyfiken. Det får man lära sig att hantera utan att bli kränkt.
     
    jogge gillar detta.
  3. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 211
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Förr i tiden gick den på Android ID, som byts när man nollställer/byter enhet. Vet dock inte om de fortfarande går på det.
     
    Kristy gillar detta.
  4. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Det framkom ny information i en annan tråd, en tråd som länkats nånstans här ovanför. Den nya informationen är att ena halvan av det du vill åstadkomma faktiskt GÅR, nämligen att det går att spegla ett sim-kort/mobilabonnemang så att du kan svara på bägge telefonerna och ringa från bägge, samt ta emot/skicka sms/mms på bägge, med samma nummer på bägge telefonerna då. Dock verkar ingen svensk operatör erbjuda det till privatkunder såvitt framkommit, men i Norge erbjuder Telia Norge det i form av tjänsten "Tvilling" som kostar 49 kr i månaden, även för privatkunder. Kanske att tjänsten finns i Sverige, men den tycks inte marknadsföras då, iaf inte riktat till privatpersoner.

    Så hälften av det du vill skulle gå att göra. Sen när det gäller telefonen i övrigt, operativsystemet, appar, inställningar, data i telefonen, så går det INTE att spegla till 100 % mellan två telefoner om det ska bli en automatisk spegling. Men om du väljer rätt tjänster, t.ex. rätt Google-tjänster med synk-funktion, och sätter upp det hela på rätt sätt, så kan du spegla kanske 90-95 % av innehållet. Det kommer bli en del pyssel och inte funka till 100 %, men kanske ändå tillräckligt bra.

    Givetvis är det okej att inte dela detaljer eller bakgrund om man föredrar det. Men i detta fall handlade det nog inte om nyfikenhet, snarare att du kunde få bättre svar och mer detaljerade förslag på lösningar om du gav mer information. Jag tror t.ex. knappast att du har NYTTA av 100 % spegling, du hade säkert nöjt dig med 90 % spegling. Om vi vetat hur ditt behov sett ut, och vilka appar du använder, så hade du kunnat få förslag på hur du åstadkommer denna 90%-iga spegling.
     
    Kristy och Heleg gillar detta.