Funderingar på app - utvecklare sökes?

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av Lazt, 13 maj 2013.

  1. Lazt

    Lazt Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2013
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tjena alla smarta androider!

    Jag behöver styra två stycken räkneverk via sms, och då leddes jag in på att en smartphone med en enkel androidapp kanske vore något, så jag tankade ner ADT och körde lite tutorials, men det går trögt, har fulhackat lite c# för tio år sen så jag fattar nästan ingenting.

    Så jag tänkte höra här om det finns intresse att hjälpa mig med appen, det är bara jag som kommer använda den så det finns inga pengar i det då det inte blir nya candy crush, jag har råd med en symbolisk summa på en femhundring eller så, men det kanske inte är så mycket jobb så det kan funka?

    Hursom, detta är vad jag vill göra:


    Appen läser av inkommande sms, och filtrerar dem över två räkneverk som följer:

    Räkneverk X Räknar ner från XXXXX tick vid rätt sms
    Räkneverk Y Räknar ner från XXXXX tick vid rätt sms

    SMS 1X - startar/lägger till 1tick per sekund på räkneverk X, stannar/drar ifrån 1tick per sekund från räkneverk Y.

    SMS 1Y - startar/lägger till 1tick per sekund på räkneverk Y, stannar/drar ifrån 1tick per sekund från räkneverk X.

    SMS 2X - startar/lägger till 1tick per sekund på räkneverk X, stannar/drar ifrån 1tick per sekund från räkneverk Y.

    SMS 2Y - startar/lägger till 1tick per sekund på räkneverk Y, stannar/drar ifrån 1tick per sekund från räkneverk X.

    SMS 3X - startar/lägger till 1tick per sekund på räkneverk X, stannar/drar ifrån 1tick per sekund från räkneverk Y.

    SMS 3Y - startar/lägger till 1tick per sekund på räkneverk Y, stannar/drar ifrån 1tick per sekund från räkneverk X.

    osv...

    Så om alla sms Y är de senaste mottagna så tickar bara räkneverk X med tre tick per sekund, trillar det in ett sms 3X plötsligt så tickar räkneverk X med två tick och räkneverk Y med ett tick.

    De olika sifferkoderna från smsen ska inte kunna påverka varandra, dvs SMS 3 är antingen Y eller X eller inget om inget ännu är mottaget.

    När räkneverken nått noll så spelas något ljud upp beroende på vilket räkneverk det är.

    En sida för lite inställningar behövs också, där man kan välja vilket ljud, hur lång tid, och vad varje sifferserie-sms ger för värde/påverkan på räkneverket.
    Även nån funktion för att räkneverken räknar upp istället och då en ställbar tidsgräns innan ljud låter och alla räkneverk stannar.

    Hoppas det inte var helt oförståeligt :P

    Men vad i h-vete skall killen ha det här till tänker ni? Jo det är till ett system för att kunna köra ett slags dominationspel när vi är ute och paintballar/airsoftar. Sms-sändarna kommer sitta i små lådor med två stora knappar ute i skogen och så får man trycka på sitt lags knapp för att påverka räkneverken.


    Hur pass tidskrävande är detta? design behövs knappt, bara man har några knappar och räkneverk som snurrar rent informativt.

    Intresse? frågor? shoot!
     
  2. evening.beam

    evening.beam Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2012
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Hej,

    Lite förvirrat var det nog. :)

    Du blandar friskt mellan mottagna sms, tidsintervaller och räknare. Kan du göra en skiss av vad du vill se? Hur många telefoner är inblandade? Vad händer varje sekund? Finns det villkor som påverkar tidsstyrda händelser?
     
    Lazt gillar detta.
  3. Lazt

    Lazt Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2013
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tjena! ;) Ska försöka spalta upp det lite bättre.

    Det är en telefon med appen i sig, den har två räkneverk som visas.

    Sen är det 3-5 par smssändare som trycker ut ett sms när de blir aktiverade (beroende på vilken knapp/sändare som blivit aktiverad), dessa går till telefonen.

    Dessa sms påverkar hur snabbt räkneverken tickar (så ju flera par som skickat sms för lag Y, desto snabbare tickar räknaren ner för lag X)

    Exempel: varje lag lyckas trycka på sin respektive knapp på varsin sändare, då tickar bägge räknarna i telefonen ner i samma hastighet.
    Sen kanske ena laget lyckas trycka på sin knapp på den tredje sändaren, och då kommer motstående lags räknare att ticka ner exv dubbelt så fort.
    Tar motstående lag över den tredje sändaren så blir det ombytta roller helt enkelt och går det så långt att ena laget har alla tre sändarna så står deras tid still medans motståndets tickar på tre gånger normalhastigheten.

    Sen är det lite lull för att kunna spela det på tid och samla poäng istället, men det är ju samma funktion, bara omvänt och med tidsgräns.

    Hoppas det gjorde det lite klarare (or not!) :P
     
    Last edited: 13 maj 2013