Fyndtipstråden Amazon.se - Leverans & Diskussionstråden

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Swedroid, 4 aug 2020.

  1. Albeldo

    Albeldo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2020
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Är enig. Fast ibland funkar det inte med stora paket.
     
    Xanrag gillar detta.
  2. nexus^6

    nexus^6 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2016
    Inlägg:
    2 235
    Mottagna gillanden:
    9 125
    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
    Hur gör ni som beställer stora ordrar för att hålla reda på vad som kommit och inte kommit när det också finns nyare ordrar där paket kommer före etc?

    Jag brukar skriva beställt från amazon stekpanna (tex för hela ordern som har 10 prylar med bla usbminne) i min kalender.

    Funkar ibland men sedan glömmer man av när det en månad senare kommer en "kina paket" i brevlådan med ett usbminne, att det var "Stekpanna" ordern den låg med i.

    Finns det något bra program eller app som överskådligt visar hur det är med alla ordrar?




    Tycker amazons system kan bli lite krångligt och sedan när ordrar drar ut på tiden och man tror det inte kommer något paket så har jag "arkiverat" ordern men så dyker den upp ändå någon vecka senare.

    tex hade jag ett paket som jag beställt

    Beställningen har skickats
    22 februari 2021​

    En 5 pack Brother etiketter
    https://www.amazon.se/-/en/gp/product/B01J8EK67K?ref=ppx_pt2_dt_b_prod_image


    som stoppats i tullen och tiden har gått ut för leverans, nu är det 25 mars, och jag fick ringa tullen som sa att den levereras nog nästa vecka med Postnord.

    Det kom ett email igår kväll.

    Sir,
    I reshipped you the item with tracking number xxxxxxxxxxxCN You may fint it on https://www.postnord.se
    "18 mars 13:32 Försändelsen har ankommit mottagarlandet."
    It has already been at Post Nord for a while.They should have notified you. Could you please make a phone call to Post Nord Tel: 0771-33 33 10 during working time. If there is any tax,you can pay it first.I will refund the tax to you in your order. I could not pay in advance because your duties must be charged directly from the buyer. Any further concern please feel free to let me know.I will take responsibility. Yours sincerely, Skye

    Hoppas det inte blir extra kostnader etc
     
    Vikket02 gillar detta.
  3. Xanrag

    Xanrag Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2020
    Inlägg:
    672
    Mottagna gillanden:
    1 548
    Telefon:
    OnePlus 7T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T
    Ja det jag beställt hemleverans på är när det är 10-15kg+ och skrymmande.. ibland ångrar jag att jag inte tog hemleverans för att jag var för snål. :)
     
  4. Xanrag

    Xanrag Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2020
    Inlägg:
    672
    Mottagna gillanden:
    1 548
    Telefon:
    OnePlus 7T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T
    Jag försöker inte ens hålla koll. Det jag gör istället är att jag ibland går in och kollar på öppna order i Amazon och ser vad som ännu inte blivit skickat eller vad som borde kommit fram. Kan inte minnas att jag fått delivered status på Amazon utan att få varan, men åas så skulle jag ju inte veta om det då.. det som jag verkligen vill ha har jag koll på att jag fått, men kanske inte varje lite pinal.
     
    nexus^6 gillar detta.
  5. Hänglås

    Hänglås Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2012
    Inlägg:
    2 747
    Mottagna gillanden:
    455
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21
    Tar alltid hemleverans. Dels för att det endast kostar 20:- extra (försöker att inte beställa massa onödig skit för att komma upp i 229:-) men den största anledningen är för att Amazon gillar att skicka allt i enskilda paket. Orkar inte stå i kö hos paketutlämningen för att hämta ut sex paket. Då kan Postnord likagärna få komma hem med paketen. Hade nog inte betalat extra för hemleverans om Amazon lyckades skicka en order i ett paket och inte i sex enskilda.
     
    Xanrag gillar detta.
  6. nexus^6

    nexus^6 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2016
    Inlägg:
    2 235
    Mottagna gillanden:
    9 125
    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
    Ja, det kanske är enda sättet, Jag har dock något slags "detaljminne" där varje pryl ligger kvar i bakhuvudet tills jag fått allt och kan "bocka av" hela ordern och kan släppa det. Det blir dock komplicerat när det är försenat etc. massa email hit och dit. Jag försöker att ignorera det och ta det piano men som sagt det finns där i bakhuvudet ändå.


    PS fö fick jag igår ett oväntat "kina paket" i brevlådan som jag trodde kommit bort, så jag tar fram den blinkande LED julgranen innan jag öppnar för att se vad det blev för julklapp den här gången.
     
  7. CaptainC

    CaptainC Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2009
    Inlägg:
    2 149
    Mottagna gillanden:
    2 319

    MINA ENHETER

    Har stenkoll på mina grejer, har två väntande ordrar ledslingor och citronolja till luftfuktaren.
    Inte så svårt att hålla koll på saker om man kollar mina beställningar när man beställt och har hum om när de ska komma.

    Denna är lite rolig dock IMG_20210325_101105.jpg
    Hämtade ut den i förrgår och klickar man på den är den levererad.
     
    nexus^6 gillar detta.
  8. aleahcim

    aleahcim Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2021
    Inlägg:
    101
    Mottagna gillanden:
    368
    Har ett färgkoordinerat Exceldokument där jag har koll på var jag har fått, vad jag väntar på, vad jag inväntar återbetalning för, när jag tidigast kan begära återbetalning (på saker jag inte fått) osv!
     
    hurrai och Xanrag gillar detta.
  9. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Det där är väl ingen laddare utan bara en koppling för laddare som inte har usb-utgång?
     
  10. Clearminded

    Clearminded Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2018
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    423

    MINA ENHETER

    Under Black Friday så brukar jag skapa en lista i Google Keep för att hålla koll på vilka produkter som beställts, skickats, levererats, och betalats. Så när Amazon kom så gjorde jag på samma vis.

    # Beställt
    # Skickat
    # Levererat
    # Limbo (för paket som troligtvis aldrig kommer)

    Sedan slutade jag med kinasäljare och då försvann problemet. Allt levereras inom 1-2 veckor och man kan se status i orderhistoriken. Undantaget är produkter som Amazon inte har i lager men då listas de istället under "öppna beställningar". Alla kinaleveranser som aldrig levererades är arkiverade.
     
    nexus^6 gillar detta.
  11. nexus^6

    nexus^6 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2016
    Inlägg:
    2 235
    Mottagna gillanden:
    9 125
    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
    Jag beställer mestadels "billigt skräp", "felprisat" eller i vartfall prisvärda saker

    Känner igen det.
    tex skulle SD-minneskortläsaren, ovan, komma på lördag enligt amazon status, men kom igår.

    Fick också ett duschdraperi som kostade 148 kr igår.
    Det tidigare jag köpte på en svensk site för ca 400 kr har gått sönder och går inte att tvätta rent på mindre än ett år.
     
  12. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    1 033
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Låter ju skitfarligt! Verkligen tur att jag inte beställde någon. :eek:

    Hade svarat ungefär såhär:


    Thank you for the important information regarding the safety issue with the batteries. Because of unsafe batteries, it is not legal to send the item back over an international border, as international parcels are often sent by air. Of course, I cannot send batteries knowing they are unsafe. I would be liable if the airplane crashes and people die. Also, I am required by law to send the potentially unsafe item to Swedish authorities for testing, as I have been made aware of the safety issue. I'll have to send the lamps to the electrical safety inspection. You can see: Manufacturers, importers and distributors | Elsäkerhetsverket

    If they find the item unsafe, and not conforming to European regulation for CE-certification, they will issue an EU-wide sales ban and recall for this item. It will be published on RAPEX and the electrical safety inspection website. You can see:
    Safety Gate for dangerous non-food products
    Försäljningsförbud | Elsäkerhetsverket

    If the product is unsafe the seller can also receive huge fines.

    Unfortunately, we hear a lot about electrical safety issues with items on Amazon of Chinese origin.

    I will contact Amazon customer service and inform them of the issue with this item. If other customers return this lamp to Amazon, they have to be safely handled and destroyed, not restocked by accident.

     
    R3b0rn, Paul, boboiusa och 15 andra gillar detta.
  13. CaptainC

    CaptainC Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2009
    Inlägg:
    2 149
    Mottagna gillanden:
    2 319

    MINA ENHETER

    Haha bästa någonsin ^^

    Lovar att säljaren kommer svara ngt i stil med att det har skett en förvirring och de inte är farliga, snälla lämna bra omdöme om du är nöjd med ditt köp.
     
  14. Johan76

    Johan76 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    211

    MINA ENHETER

    Hade paket som satt fast i Postnords hantering sedan 25 februari.
    Ringde 10 mars.
    Ligger för manuell hantering så det tar ett tag till men bör bli klart nästa vecka.

    Ringde 17 mars.

    Vad jag kan se har den gått i retur till avsändaren 5 mars pga ofullständig tulldeklaration.

    Blev ju refund så klart men jobbigt. Och varför sa de inget när jag ringde 10 mars.

    Jag fråga även kring miljötänkandet. Varför har de inte försökt kontakta mig eller avsändaren för att fixa tulldeklaration. Nu skickas ju paketet fram och tillbaka bara [emoji849]
     
  15. Xanrag

    Xanrag Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2020
    Inlägg:
    672
    Mottagna gillanden:
    1 548
    Telefon:
    OnePlus 7T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T
    Nu när du säger det så var det exakt så jag gjorde för några år sen under Wish-gate (när man fick 60-70% rabatt med lite joxande), då var det ett exceldokument med varje liten grej bokförd med beställddatum, skickatdatum, mottagetdatum osv. Det är ju lite nöje i sig själv att ha sådan ordning, men där kunde det ju ta månader så hade man inte koll så var man körd. Amazon är ju högst en vecka eller två väntan på det mesta och det som inte är skickat är bara klicka sig fram på hemsidan för att se.

    Jag har fler gånger funderat på om man inte borde göra en sammanställning på hur mycket man "tjänat" på Amazon men ju längre man väntar desto mindre chans att det blir av eftersom högen bara växer.. trodde det här skulle vara en övergående grej men det verkar ju kvarstå länge.
     
    nexus^6 och benknackan gillar detta.
  16. Tarado

    Tarado Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2020
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    170
    Och:
    "And of course i expect a full refund for the items in question"
     
  17. nexus^6

    nexus^6 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2016
    Inlägg:
    2 235
    Mottagna gillanden:
    9 125
    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
    Har också tappat räkningen på ordrar med massa prylar om det totalt sett var var billigt eller inte på ordrar som tar över en månad.

    Tänker alltid att försöka köpa mer på svenska siter men hittar inte så blir det att man köper letar på amazons oändliga site och fyller på inköpslistora och kundvagnarna, igen...
     
  18. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Får nog fixa ett fågelbad. (Minifontän för 31 kr)[​IMG]
     
    nexus^6, Nero, Xanrag och 1 annan gillar detta.
  19. Nero

    Nero Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2011
    Inlägg:
    969
    Mottagna gillanden:
    1 074
    Telefon:
    F1

    MINA ENHETER

    Telefon:
    F1
    Ville du inte blöta ner gräsmattan? [emoji2957]



    Jag har flugit under Melody's radar tills nu..
    Frågade efter en licensnyckel, fick till svar - pleeese send me back my platt!

    [emoji2369]
    [​IMG]
     
  20. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    [emoji16] Har ingen vattenkran utomhus och hade inte lust att fylla hinken mer inne. [emoji16]
    Jag är faktiskt ganska imponerad. La den en kort stund i fönstret för uppladdning innan jag ställde ut den. Återstår att se hur länge glädjen varar, men för drygt 30 spänn behöver det ju inte vara en evighet om man säger så.