Fyndtipstråden Amazon.se - Leverans & Diskussionstråden

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Swedroid, 4 aug 2020.

  1. Evian

    Evian Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 nov 2010
    Inlägg:
    781
    Mottagna gillanden:
    279

    MINA ENHETER

    UPS är lite tråkiga här nu, tidigare kom dom glatt förbi men den senaste tiden får man ett sms dagen innan där man ska svara om man vill ha hemleverans. Sen likt faan så får man sen ett sms:
    "Hej! Ditt paket har lämnats till xxx då vi inte kunde nå dig hemma. Ange xxx på UPS.com för öppettider och paketets tillgänglighet. Fotoleg och sändningsnr krävs vid uthämtning. Mvh UPS"

    Nu är man ju bortskämd med att det är nära utlämningen men varför frågar dom ens. Samt att jag stör mig på standardformuleringen, jobbar hemma i en villa med utsikt över gatan. Så det är 0% chans att jag skulle missa ett besök...
     
    stelex gillar detta.
  2. leon123123

    leon123123 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2020
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    173
    Jag har inte fått leveransval sms från UPS dem senaste 4-5 gångerna vilket resulterar i att dem i finns att hämta ut på service point istället... totalt värdelöst. Har aldrig haft problem med dem innan detta.
     
  3. Xiaomiffs

    Xiaomiffs Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 nov 2018
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Angående UPS och deras värdelösa service. Tidigare i veckan väntade jag på mitt amerikanska godis, som aldrig kom, trots att jag var hemma hela dagen. Under dagen så uppdaterar jag hemsidan med jämna mellanrum och vid ett tillfälle så kommer den där förhatliga texten om att jag inte var hemma vid leveransförsök upp. Paktet har istället levererats till ombud. Jag traskar iväg till ombudet när jag ser en UPS-bil i min färdriktning, jag går ditåt och kan haffa chauffören för samtal i några minuter. Jag presenterar mig och det det visar sig att det är han som gjorde det "misslyckade leveransförsöket". Hur är det möjligt frågar jag chauffören, jag var ju hemma hela tiden - han svarar då ärligt (schysst av honom!) att han INTE har gjort något leveransförsök. På uppmaning av arbetsledare levererar han istället direkt till servicepoint eftersom den enorma mängd paket gör att han inte hinner leverera allt under sitt arbetspass.
     
    Rint, Magic, Tarado och 5 andra gillar detta.
  4. stelex

    stelex Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2012
    Inlägg:
    1 990
    Mottagna gillanden:
    1 042
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro
    Om man bara hade kunnat välja vem som ska leverera varan hade jag aldrig beställt något som har UPS som leverantör.
    Jag har ställt frågan hos min servicepoint varför varorna inte levereras hem, men dom undviker bara att svara på frågan. Dom tjänar kanske pengar på att hantera utlämningen?
     
  5. MultiMan

    MultiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    874
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Ja, vad tror du själv @stelex@stelex ? Brukar du jobba gratis? Givetvis får alla så kallade ombud eller "servicepoints" oavsett om det gäller UPS, Bring, PostNord, DHL, Schenker, Apoteket AB, Systembolaget, ATG osv osv betalt för tjänsten de utför. När det gäller paket, oftast en summa per hanterat paket (in eller ut) där storleken på godset kan påverka också. Senast jag hörde något belopp var det 5-15kr eller däromkring.

    Gällande UPS och Bring så är det exakt samma tredjehandsåkeri som kör båda hos mig, men avtalen avgör allt. Har de lastat Bring missar de aldrig en leverans, varken utkörning till hemmet eller avlämning av till ombud. Står det UPS på samma paket, i samma lastbil, så kunde de inte bry sig mindre om att leverera utan gör det en dag de har lust och svärmor varit på gott humör. Uppenbart svider det rejält att missa Bring.

    Brings tekniska bit med spårning, bokning är överlägset bättre, så det kan kanske påverka. I mitt fall kan jag inte ens boka med UPS själva då åkeriet UPS hyrt in har ett IT-system som var modernt 1985, och det är tyvärr inget skämt. Går inte boka dag, går inte boka tid. Amazon behöver vakna upp med hur UPS sköter sin verksamhet utanför tätorter.
     
    Last edited: 25 jun 2021
    Hejeh, Kolonial, Muwilo och 2 andra gillar detta.
  6. frpl

    frpl Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2015
    Inlägg:
    1 018
    Mottagna gillanden:
    669

    MINA ENHETER

    Vill minnas att herren på mitt Ups-ombud får 15kr per utlämnat paket. Han är så klart väldigt angelägen om att få lämna ut paketen. Har för mig att Dhl betalar 6kr per paket.
     
  7. Kolonial

    Kolonial Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2020
    Inlägg:
    199
    Mottagna gillanden:
    347
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Jag undrar om ombudet får betalt även om kunden inte hämtar ut paketet utan det hämtas upp av UPS igen istället. För mig varierar det mellan tre ombud vart UPS lämnar mitt paket men jag har tröttnat på att köra dit överhuvudtaget, så nu skriver jag alltid sändningsnummer till dom på Messenger och ber dom ordna en ny hemleverans. Ett tips är att göra det istället för att ringa, så slipper ni sitta i deras värdelösa telefonkö utan information om vilken plats man har eller beräknad väntetid. Oftast misslyckas ju även den andra leveransen men då upprepar jag tills paketet tillslut levereras hem.

    Ibland tar det flera veckor innan dom får tummen ur och levererar hem men jag är bara skadeglad för allt extrajobb med att köra paketet fram och tillbaka från ombud till terminal flera gånger och potentiella avgifter till ombuden som det kostar dom.
     
    retyu gillar detta.
  8. stelex

    stelex Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2012
    Inlägg:
    1 990
    Mottagna gillanden:
    1 042
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro
    Jo, jag tror/förstår det, speciellt eftersom ombudet inte ville diskutera frågan. Men borde ju bli mycket pengar UPS får betala till ombuden, men tydligen inte tillräckligt?
     
  9. nexus^6

    nexus^6 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2016
    Inlägg:
    2 235
    Mottagna gillanden:
    9 125
    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
    De är för roliga
    WebCam2K -- Cansel-No.png
    Den fanns "In Stock" när jag beställde den.
    De här tillverkarna verkar vara väldigt tillförlitliga, ena dagen full produktion, nästa dag
    - nä vi måste tyvärr abryta produktionen

    Kan de inte komma på någon bättre bortförklaring?
     
    MultiMan, stelex och retyu gillar detta.
  10. Xiaomiffs

    Xiaomiffs Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 nov 2018
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Inte heller mitt ombud var så pigg för att dryfta ämnet, jag spydde ur mig en massa hat om UPS metoder men butiksinnehavaren verkade måttligt road. Helt klart verkar det vara win-win för båda parter, för ni ska se min tobakshandlarens sortiment, oj vad få varor han har, så visst verkar hans huvudinkomst vara paketutlämning. Apropå deras kundservice så sa den där chauffören jag haffade att UPS har outsourcat (nyligen?) sin kundservice till Spaninen, vill jag minnas. De gånger jag ringt till dem på sistone så har också känslan varit att jag pratar med ynglingar som har väldigt skiftande kunskaper i sitt arbete.

    Den dagen Amazon kan implementera ett system likt Apoteas leverans-alternativ-meny - den dagen kommer UPS gå i konkurs ;)
     
    frpl, MultiMan och stelex gillar detta.
  11. buvall

    buvall Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2010
    Inlägg:
    151
    Mottagna gillanden:
    225

    MINA ENHETER

    UPS/Flygfrakt funkar klockrent, duktiga på att "gömma" paketen aldrig något strul.
    Bring 50% på hem/ombud även om man har beställt hem,lägger paketen på parkering helt öppet.
    Postnord tar jag alltid till damerna på ICA dom blir så glada.Strulade för mycket i början med hemleveranser.
    Har aldrig betalt mer än 29 kr frakt så ca 30 % leverans hem utan extra kostnad.
     
  12. Kolonial

    Kolonial Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2020
    Inlägg:
    199
    Mottagna gillanden:
    347
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Var i kontakt med Amazon via chatt då UPS kundtjänst påstod att dom skulle kunna ”låsa” ombudsalternativet för mina paket så att dom blir tvungna att leverera hem till mig istället. Jag tyckte att det lät konstigt och Amazons kundtjänst bekräftade att det inte var möjligt.

    Fick också reda på att Amazon undersöker UPS då det är många kunder som upplevt samma problem så man kan ju hoppas på att UPS i framtiden byts ut mot DHL eller FedEx/TNT.
     
    Magic och stelex gillar detta.
  13. skythread

    skythread Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2020
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    526
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22
    Hur är det med eran Pizuna lakan etc. Har ni fått era?
    Står för mig "Leveransuppskattning: måndag 21 juni 2021" Så lite fel på den.
    När jag klickar på varan så finns den till försäljning med x antal i lager.
     
  14. Aene

    Aene Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2013
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    334

    MINA ENHETER

    Inte ett ljud. Precis samma som skorna som också skulle ha kommit den 23:e för mig. Ingen återbetalning eller kommunikation från säljaren.
    Tittade, men så vitt jag kunde se fanns bara andra färger i lager och inte de vita.
     
  15. pebe292

    pebe292 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    461
    Mottagna gillanden:
    271
    Operatör:
    Vimla, Hallon
    Telefon:
    Poco x3 Pro 256Gb

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Hallon
    Telefon:
    Poco x3 Pro 256Gb
    Jag fick mitt lakan för några veckor sedan. Men jag har inte hört något om skorna heller.
     
  16. pebe292

    pebe292 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    461
    Mottagna gillanden:
    271
    Operatör:
    Vimla, Hallon
    Telefon:
    Poco x3 Pro 256Gb

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Hallon
    Telefon:
    Poco x3 Pro 256Gb
    Jäklar, beställde bara en fickplunta. Borde köpt fler som presenter till polarna.
     
  17. Kronvall

    Kronvall Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2021
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    257
    inga lakan än här. Några skulle kommit 14 juni men några är schemalagda den 28:e och 30:e juli
     
  18. nexus^6

    nexus^6 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2016
    Inlägg:
    2 235
    Mottagna gillanden:
    9 125
    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
    Lagade den splitternya parasollen idag efter gårdagens missöde, se ovan, och det blev bra.

    Tror dock att den redan var sönder då två stycken hörn pluppar redan hade hoppat ur när jag först fällde upp parasollen, men tänkte då att det var normalt för billiga parasoller och jag bryr mig inte när det är superbilliga prylar.

    Men efter att lagat den så ser jag att de andra på plats hela tiden och hoppar inte ur.

    Troligen en transportskada, paketen som var olik normala amazon paket, väldigt kompakt och slösade inte med förpackning, var tejpad med packtejp i topp och botten på ett lite , vad skall man säga, amatörmässigtvis med massor av packtejp (kan varit någon ny på jobbet iofs), eller så är det så det skall vara.

    Jag gjorde en temporär lagning med ett par plastklämmor som hängde som slags tyngder och det funkade men såg inte så kul/proffsigt ut så tog bort det.

    Min lagning var planerad att ta typ 20 min, men jag hade köpt ett fynd på amazon tidigare med synålar som jag lagt på ett "bra" ställe (har inget sånt så vet inte var jag skall lägga dem) så fick leta i ca 2 timmar innan jag hittade dem nästan osynliga synålar i en blåaktig förpackning på en blå påse, smart.

    Hade ingen sytråd så fick ta fiskelina istället och det gick bra med några fiskeknopar.
    Nu får synålarna vara i fiskelådan tills nästa gång.

    Parasollfoten från amazon som jag hämtade igår har satt ihop ett par "Bergoplattan är en golvplatta" i gräsgrönt som funkar bra att enkelt flytta för att gräset skall få lite sol och luft.

    Bygghemma
    Bli medlem eller för att visa innehållet!


    216,83 kr FBA , Fri Frakt
    Bli medlem eller för att visa innehållet!


    Nästa dag skjuver man parasollfoten till ett annat par golvplattor och plocka undan så gräset inte växer fast.
     
    Kolonial och pvee gillar detta.
  19. pvee

    pvee Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 nov 2019
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    115
    Inga lakan här eller
    står så här när ja kollar på beställningen från 5 juni
    Delayed, not yet shipped
    We will email you as soon as this order ships. We're sorry for the inconvenience.
     
  20. nexus^6

    nexus^6 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2016
    Inlägg:
    2 235
    Mottagna gillanden:
    9 125
    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
    Hade tänkt skriva om LED lister (varm vit) som jag nyligen fick ett par fjärrkontroller som jag beställt och idag testade att koppla in 12V adaptern.

    145,00 kr FBA , Fri Frakt .. köpte när det var billigt för 30 - 50 kr.
    Bli medlem eller för att visa innehållet!

    Det är ju bara det att anslutningen till LED listen är samma som den adaptern har (alltså bara på/av) och det går inte att ansluta regulatorn som RGB fjärren hade som är en 4-5 stift kontakt.

    Jag har allstå två stycken till RGB fjärr kontroller nu, vad jag skall ha dem till vete fan, letade och letade och trodde jag hittat en fjärr som kunde reglera LED list (varm vit).

    Testar bara dem på golvet, riktade för indirekt ljus mot golvlister etc, och hade plockat unden den, och kopplar 12V adaptern till en av/på fjärr vilket funkar men hade velat kunna dimma ner dem.
     
    Menace_4k gillar detta.