Fyndtipstråden Amazon.se - Leverans & Diskussionstråden

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Swedroid, 4 aug 2020.

  1. Wuaaa

    Wuaaa Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2016
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Ibland skulle jag säga, några varor skickades efter någon vecka eller månad och några utgick helt så pengarna betalades tillbaka men det kunde dröja flera månader.
     
    Stiftman gillar detta.
  2. nexus^6

    nexus^6 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2016
    Inlägg:
    2 284
    Mottagna gillanden:
    9 540
    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
    Nja, det händer men är sällan det skickas, trots att det var FBA.
    Har ett tio tal ordrar som inte skickats än, flera månader väntan, och skulle bli förvånad om de skickar alla, kanske en om man har tur.

    Beställt saker sedan maj, och ca 5-9 som efter månader inte skickats.
     
    Stiftman gillar detta.
  3. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Om det inte är felprissatt: ja.
    Om det är felprissatt: nej
     
  4. MultiMan

    MultiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    897
    Mottagna gillanden:
    1 448
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Rent lotteri och då köper jag enbart det som skickas och säljs av Amazon själva. Ibland skickas en vara men står fortsatt som tillfälligt slut. Har aktuella exempel.

    För mig verkar det som att de bara testar svenska marknaden eftersom alla de varorna jag provbeställer som anges som tillfälligt slut finns i lager på annat håll och skulle kunna skickas som vanligt. Massor av de andra varorna skickas ju från europeiska lager ändå.

    Jag har hursomhelst tröttnat på Amazon även gällande detta och köper i princip inget längre som står som "tillfälligt slut" även med Amazon som säljare. Det förekommer enstaka undantag då priset är extremt bra och det kvittar om varan kommer eller inte. Försökt köpa en särskild produkt 8 gånger, alltid som tillfälligt slut, alla utom 2 avbeställdes. Även här sålde Amazon.

    Rent allmänt verkar Amazon ha mycket stora lagerproblem då jag ibland fått vänta 4-6 veckor senaste tiden på deras egna varor, trots att de står som "I lager".

    Trots att de lovar leverans med prime på 1-2 dagar (+max 2 dagar pga hur jag bor) så är det mesta jag beställer numera över den tiden och Amazons egna inbokade leveranser överstiger deras egna löften redan när de skickas, trots tydligt "Prime"-logga på produkten. De verkar helt enkelt skita i det.

    Kundtjänsten har och också försämrats allvarligt för mig. Från början var det lika bra bemötande som internationella supporten, dvs 100% kundfokus, alla problem ska lösas på bästa sätt för kunden, lyssnar alltid och är trevliga utan undantag.
    Senaste halvåret har jag fått ge 2+ i betyg till svenska kundtjänsten på ett antal personer eftersom de inte klarar av att lyssna, inte kan svenska språket, förstår inte vad man säger, kan inte hantera siffror, så allt måste läsas om flera gånger. Näst senaste skräckexemplet tog 40 minuter för två ärenden.

    Jag har bestämt mig för att återgå till att handla från Tyskland. Det var en bättre upplevelse på precis alla sätt.
     
    ComicSans gillar detta.
  5. MALmen™

    MALmen™ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2011
    Inlägg:
    232
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Är det vanligt att man får mail från säljare som bönar och ber om att man ska avbryta beställningen? Dom säger dom kommer gå
    I konkurs etc?
     
  6. rawbin2K

    rawbin2K Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2021
    Inlägg:
    189
    Mottagna gillanden:
    400
    Hyfsat vanligt. Det är inget att bry sig om någon enstaka produkt, om du inte beställt hela deras lager för att sälja själv då är det kanske lite taskigt :teeth:
     
    MALmen™ gillar detta.
  7. MALmen™

    MALmen™ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2011
    Inlägg:
    232
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Nej nej :) men MÅSTE dom sälja? Kan dom inte avbryta den själva?
     
  8. rawbin2K

    rawbin2K Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2021
    Inlägg:
    189
    Mottagna gillanden:
    400
    Är den fraktad av Amazon med sålda av säljaren så får dem straffavgift och prick i registret om dem avbryter själva. Är det dem själva som skickar så brukar dem inte skicka ordern tillslut eller lägga in felaktigt fraktinfo.
     
    MALmen™ gillar detta.
  9. MALmen™

    MALmen™ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2011
    Inlägg:
    232
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Isf borde dom väl försöka ta en prick istället för att kursa.
     
  10. Mushmushi

    Mushmushi Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2013
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    278

    MINA ENHETER

    Det där har väl ändå visat sig vara delvis fel...? Säljare/butiker i asien verkar av nån anledning fortfarande ha svårare att hävda sig mot köpare i Europa trots att villkoren tydligt säger att de har rätt att avbryta om priserna är helt fel. Vet inte om det är pga att de själva inte vet vad de gett sig in på (inte förstår sina rättigheter) eller om de deras vilkor på nåt sätt är sämre än vad det står...
     
    rawbin2K gillar detta.
  11. MultiMan

    MultiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    897
    Mottagna gillanden:
    1 448
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Senaste exemplet jag hittade. Kommer på fredag 11/11 i bästa fall:

    upload_2022-11-7_17-22-3.png

    Amazons nya miljöfraktare syntes senast utanför Hörby:

    c3f0abb8-784d-4ad5-92d3-1ea0bcf8cc6c_564x362.jpg
     
    Last edited: 7 nov 2022
    BrearedsDea, safadino och Winter gillar detta.
  12. boholmen

    boholmen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2021
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    94
    Jag blir inte klok på hur den här promotion om köp 10 få 15% med prime och köp 10 få 10% funkar.
    Testade till exempel nu med en vara för 399 kr.
    Price: kr 399.00
    Buy 5 save 5%: -kr 19.93
    Extra Prime Savings: -kr 19.93
    Buy 10 save 10%: -kr 19.93
    With discount: kr 339.21

    399x0,85=339 kr. Så rabatten blir 15%, det stackar inte med andra ord och det är väl okej men å andra sidan är det en sån konstig uppställning där det står 5% = 19,93, 10% = 19,93.
     
  13. Winkull

    Winkull Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2021
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    60
    Man får 5% rabatt om man köper minst 5st.
    Man får ytterligare 5% rabatt (10% totalt) om man köper minst 10st.
    Man får ytterligare 5% rabatt (15% totalt) om man köper minst 10st och samtidigt har Prime.

    Alla tre stegen ger alltså 5% rabatt och därmed blir det 3 identiska rabatter i summeringen.
     
  14. mattihp

    mattihp Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2021
    Inlägg:
    598
    Mottagna gillanden:
    741
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Motorola Ome Hyper
    Övrigt:
    Chromecast med Google TV
    Vilken skitnödig kommentar. Testa åka på festival utan att ha kuk. Praktiskt och ger trygghet så man i vissa situationer inte behöver sätta sig på huk.
     
    Chub, BrearedsDea, boholmen och 3 andra gillar detta.
  15. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 066
    Mottagna gillanden:
    6 700
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Vi har sagt att fyndiga kommentarer på fynd är inte nödvändigt.
     
    Chub och mattihp gillar detta.
  16. pacc

    pacc Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2016
    Inlägg:
    376
    Mottagna gillanden:
    335
    För FBA så säljer de ju först ut lagret och du kan inte köpa slutsålda varor alls om inte säljaren förbundit sig och kanske redan lovat Amazon att fylla på deras lager med x nya varor.

    När det gäller Amazon själva så har de inga sådana begränsningar, har själv fått beställningar avbrutna efter några månader och ligger ute med en nu sedan mitten på september - men i det senare fallet så är det nog bara en produkt med hög efterfrågan och problem med leveranser i allmänhet. Men Amazon har som sagt ingen koll, de säljer fortfarande den varan trots att den inte finns i lager.
     
  17. smiffy

    smiffy Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2021
    Inlägg:
    85
    Mottagna gillanden:
    242
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus 8 pro
    Amazon håller på att bli sämre. Returnerade en vara 24:e oktober. Har fortfarande inte fått några pengar. Nu är det 17 dagar. Har inte fått besked att de mottagit varan.
    Har ett annat ärende där jag fick lösa ut paketet då avsändande land var Kina. Säljaren vägrar stå för min kostnad att lösa ut paketet, så kontaktade Amazon. Detta var 17:e september. Efter 2 kontakter med Amazon har fortfarande inget hänt. Det är inga stora belopp, så undrar om Amazon försöker trötta ut mig så jag ska strunta i mina krav.
    Allt fungerade mycket bättre för. Tråkig utveckling.
     
    Jojjenz och svenix gillar detta.
  18. mattihp

    mattihp Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2021
    Inlägg:
    598
    Mottagna gillanden:
    741
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Motorola Ome Hyper
    Övrigt:
    Chromecast med Google TV
    Min order på en av dessa blev cancelled direkt. Väntat
     
  19. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Är det någon som köpte och har fått lockboxen som Nexus tipsade om? Jag begriper inte hur jag ska få upp den! Vill inte gå lös på den med för mycket våld!

    Tillägg: Kom på det! Anslöt till datorn och använde "nyckelkortet". Återstår att begripa resten...
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 10 nov 2022
  20. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag har fått problem med ett paket från Amazon. Det skulle ha kommit i tisdags. Går jag in och tittar på mina beställningar ser det ut så här:

    upload_2022-11-10_13-29-28.png

    Klickar jag in på spåra paket så ser det ut så här:

    upload_2022-11-10_13-30-37.png

    Och klickar jag på se alla uppdateringar så ser det ut så här:

    upload_2022-11-10_13-38-45.png

    Paketet verkar ha blivit skadat och ska returneras. Problemet är att jag får ingen som helst progress på hur det går med den här returen och återbetalningen. Det verkar ha fastnat i limbo.

    Det är ju också märkligt att det fortfarande står på första sidan att paketet är på väg när det tydligen inte är det. Jag har heller inte fått något mail om att paketet har blivit skadat vilket jag tycker att Amazon kunde kostat på sig med tanke på hur många mail de skickar annars.

    Har inte orkat ringa supporten ännu utan tänkte ge det några dagar till för att se om det ev. dyker upp någon återbetalning. En annan märklig sak är att detta är FBA-varor så varför skickar inte Amazon helt enkelt ett nytt paket med likadana varor om de nu vet att det första paketet har blivit skadat?