Fyndtipstråden Amazon.se - Leverans & Diskussionstråden

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Swedroid, 4 aug 2020.

1. swez

swez Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15
    Jag förstår inte riktigt vad som händer, om posten påstår att jag ändrat utlämningsställe, sedan att amazon begärt tillbaka leveransen, samtidigt som amazon säger att dom ALDRIG gör detta. Har företaget som säljer produkterna kontaktat posten och amazon och på något sätt låtsas vara kunden i fråga? Låter brottsligt, varför inte bara, som hänt i andra fall, avbryta alla ordrar och skicka ut det mail dom gör då det blivit fel? Att man inte får en felprisatt vara, ok, men detta tillvägagångssätt känns på gränsen till lagvidrigt, eller?

2. Clearminded

Clearminded Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    424

MINA ENHETER

Säljaren hänvisar till Avtalslagen 32§ och hävdar att avtalet inte gäller p.g.a. ett misstag vilket innebär att det fortfarande är deras saker trots att du har dem i besittning. Det finns ett undantag i lagen och är om du inte insåg eller borde ha insett misstaget. Det innebär att företaget helt enkelt får dra dig till domstol och sedan får domstolen ta beslut om det var rimligt pris eller ej. Det är så jag har tolkat lagen efter alla timmar jag lagt på det och det var det beskedet jag fick från Konsumentverket. Ibland ger ARN kunden rätt men ibland har de nekat, som i ett fall där kunden köpte 3 st felprisade dammsugare.

Det som talar emot är att ingen verkar ha dragit ett ärende så långt. Om säljare förlorar hundratusentals eller miljontals kronor, varför har ingen valt att vända sig till svensk domstol?

Värderar säljarna sitt Amazon-konto så högt att de inte vågar eller har Amazon någon dold klausul som gör att företag inte kan hävda prisfel? Att någon tonåring på kundsupport hävdar att "priset gäller" är noll värt imho när företaget drar dig inför domstol. Eller är tolkningen fel?

En knorr på det hela är nämligen att i princip samtliga fall handlar om begäran om fullgörande av köp. Dvs företag har vägrat leverera och kund har hävdat sin rätt till leverans. När det gäller FBA/SBA så har Amazon vanligtvis redan skickat ut produkterna. Kan säljaren då häva avtalet när affären redan är avslutad? En del har hävdat det. Och även om företaget hypotetiskt inte kan det, var affären verkligen avslutad om de hör av sig innan avlämnande med tanke på att de är ansvariga för paketet fram till dörren?

Slutsatsen är väl att ingen riktigt vet men ett domstolsärende framstår som troligt. Ser fram emot ett sådant beslut för att få ett konkret besked då Konsumentverket inte verkade särskilt pålästa.

3. kanson

kanson Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    194
    varje person på Amazon har sin egen teori. I mitt fall erkänner de öppet att det var säljaren som återkallade paketen? Där Postnord / BRING har ett väldigt dåligt icke-transparent system även om antingen amazon eller säljaren begär tillbaka paket. Det finns alltid en bakdörr vägen men kunden får bara meddelande om att paketet har tappats bort genom antingen skada under transporten eller bara förlust.

4. poipen

poipen Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 385

MINA ENHETER

Om amazon har skickat paketet så äger dom frakten och har rätt till att återkalla.

5. swez

swez Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15
    Då är det dock underligt att dom säger till mig att dom ALDRIG återkallar paket.

6. carllarl2

carllarl2 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    allt trams som skrivs i mailet om brott, bedrägeri osv är ren skitsnack. Rent hittepå.

ime95mos gillar detta.
  7. kanson

kanson Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    194
    Nytt info
    Edit; fixat

image_2023-08-10_205609720.png image_2023-08-10_205707026.png

Last edited: 10 aug 2023
  8. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 499

MINA ENHETER

Svårläst bild, kan du klistra in texten istället?

9. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 499

MINA ENHETER

Anmäl till amazon så stängs säljaren av

ime95mos och Clearminded gillar detta.
  10. swez

swez Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15
    Ja, bra om precis alla gör det, inte acceptabelt beteende. Amazon har tidigare kunnat läsa detta snyggt, tror inte dom vet vad företaget skickar ut för meddelanden.

11. kanson

kanson Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    194
    Amazon är själva blandat och involverade att styra den :(

12. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 499

MINA ENHETER

Låter märkligt, det är knappast kundernas fel att säljaren inte kollat vilken valuta som används i Sverige. Att Amazon förmedlar meddelandet innebär inte att de vet vad som skrivs. Badwill kostar för mycket för Amazon.

13. kanson

kanson Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    194
    Jag håller med men dem är inte heller barn och omedvetna om situationen vad som har hänt och utan Amazons inblandning säljaren kam inte göra mågpt. Jag tror att det fanns flera beställningar som kallades tillbaka av Amazons vilja och Amazons kundrepresentant erkänner för vissa kunder och nekade för andra

14. Tk421

Tk421 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    542
    Haha vilket jävla mail. Tydligen anklagas vi för "conspiracy to commit a crime" här på forat .

Företaget har avtal med 10 000 skolor enligt Google så nog har de råd att lära sig av sitt misstag utan att komma med tomma hot.

Jag antar att de sitter och läser detta så jag ville bara framföra detta: Arschgesicht!

ime95mos gillar detta.
  15. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 499

MINA ENHETER

Anmäl direkt till Amazon om ni får meddelandet, förklara att beteendet är är helt oacceptabelt.

ime95mos gillar detta.
  16. Glis

Glis Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 111
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

MINA ENHETER

Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
  17. Ch3ch2oh

Ch3ch2oh Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38
    Köpte 1st för skolbruk, ska lämna tillbaka den, dock kommer använda mig rätten och testa den i 30 dagar enligt konsumentköplagen innan den skickas tillbaka

18. kanson

kanson Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    194
    Bli medlem eller för att visa innehållet!

19. J.U.

J.U. Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Finns säkert olika sätt att resonera kring det hela och jag har ingen som helst juridisk utbildning men om jag får gissa lite så tror jag att i svensk lag så har du handlat av Amazon och sen vem som är säljare enligt Amazon är då helt jävla oväsentligt. Har Amazon något problem med det här så får dom ta det direkt med dig och jag gissar på att dom sköter det smidigare isf än vad dom här säljarna gör, dessa säljare som jag då menar att du inte har ingått något avtal med.

Tankar kring den analysen?

muSPK gillar detta.
  20. Karate

Karate Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    357
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6a

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Konsumentköplagen ger dig 14 dagars ångerrätt.