Fysisk adress krävs av utvecklare för köp i appar

Discussion in 'Frågor, support och diskussion' started by pekspro, Sep 21, 2014.

1. evening.beam

evening.beam Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Just detta problemet är inte allt "så enkelt". Hur bevisar man ett syfte? Ett syfte är väldigt subjektivt och kan i många fall vara svårt att visa. I en del fall är det dock ganska uppenbart 8som ditt exempel med att man köper in en massa varor), men i fråga om apputveckling så drömmer väl alla om att bli rika, men det är inte samma sak som vinstsyfte. Det finns ju inga inköp att ta på, så denna formulering med syfte tycker jag är väldigt problematisk.

2. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Även om syfte är subjektivt så avgör det huruvida du ska starta företag eller inte.
    Fråga dig själv om varför du gör det du gör och varför du tar betalt en app. Ditt subjektiva svar avgör då om du ska starta företag eller inte.
    Just eftersom man inte har några eller väldigt få inköp som är direkt kopplade till apputvecklingen så är det ju direkt avgörande om du tar betalt för appen eller varför du har annonser som ger intäkter.

Om du inte startar företag och Skatteverket granskar dig så är det upp till dem att bedöma om det är rätt eller fel. De är vanliga dödliga människor som gör subjektiva bedömningar om vad som räknas som vinstsyfte. Om de bedömer att du driver det med vinstsyfte och du inte håller med om det så överklagar du och driver det vidare till nästa instans som också gör subjektiva bedömningar och tolkningar.

Man kan komma undan med hur mycket som helst, men det är ganska skönt att slippa fundera på vad som skulle hända om man blir granskad särskilt om man själv vet att man utvecklar appar för att just tjäna pengar. Att då blåneka och säga att nej då jag gör det inte med vinstsyfte och sen driva det vidare är ganska omständligt och resurskrävande.

evening.beam likes this.