G-mail tagit över min mobil fast jag vill ha min gamla hotmail anknuten

Diskussion i 'Allmänt' startad av k0kii, 25 jan 2021.

  1. k0kii

    k0kii Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2021
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej!
    Jag har en hotmail som jag har använt för precis allt. Det är också det jag har till min android-mobil och som alla foton etc synkats med hjälp av. Häromdagen gjorde jag en ploj-gmail (strunt i anledningen) och använde min vanliga hotmail för att verifiera att jag är jag. Sedan har denna nya ploj-gmail tagit över min mobil helt (Huawei p30 pro) och i min dator där jag alltid varit inloggad på t.ex. google drive fast via min gamla hotmail. Försöker jag radera gmailen från mobilen står det att då raderas alla 8000 foton etc. Vad ska jag göra? Vill inte att det ska stå Bob överallt när jag egentligen heter Kristin.... Om jag försöker lägga till min hotmail står det att den redan finns på enheten.
    Tacksam för hjälp (PS behöver inga argument för varför hotmail är dåligt).
     
  2. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    Förstår jag rätt, du har använt kontot du nämner, det som är inlagt på din telefon, till att logga in i Googles olika tjänster, såsom Google Photos med flera?

    Det du beskriver som ett Hotmail-konto är i så fall, måste jag meddela, i själva verket två olika konton: Dels är det ett Hotmail-konto hos Microsoft där du har epostmeddelanden i din Hotmail. Dels är det ett Google-konto hos Google, som har användarnamn identiskt med epostadressen du använder för Hotmail, men i övrigt är ett Google-konto där du kan nå Googles tjänster, helt separat från Hotmail-kontot (de bara heter samma sak, eftersom du döpt dem på det sättet).

    Hänger du med? Två konton hos olika företag, som råkar ha som användarnamn samma epostadress, i detta fall en Hotmail-adress.

    Google-kontot du har haft sedan länge, som alltså heter något i stil med hotmail, är ett "light-konto" som innehåller alla delar av ett Google-konto, förutom epostkomponenten. Dvs i det kontot kan du göra allting förutom att skicka epostmeddelanden.

    Hur skapade du Gmail-adressen du nämner att du skapat nyligen? Jag befarar att du råkat omvandla ditt "light"-google-konto (som saknade epostkomponent) till ett fullvärdigt Gmail-konto. Dvs du har lagt till en epostadress till Google-kontot som saknade epostkomponent. Och i så fall skulle ditt befintliga konto ha bytt namn till det du angav för ploj-kontot, Bob alltså.
    Om du är inloggad i ett sådant light-google-konto så räcker det att surfa till gmail.com så kommer den erbjuda dig att omvandla kontot till ett riktigt Gmail-konto, med en Gmail-adress. Det verkar du ha gjort. Misstänker att du inte var tillräckligt uppmärksam på HUR du skapade Bob-adressen, eftersom du missade att du omvandlade ditt befintliga konto till detta, istället för att skapa ett helt nytt konto.

    Så, RADERA INGENTING! Kontot du försöker bli av med, innehåller just nu all din data. Det kan du INTE ta bort.

    Vad innebär detta?
    Mig veterligen kan detta inte göras ogjort, tyvärr. Kontot heter så numera. Men misströsta inte.
    Jag misstänker att du skickar mail från Hotmails webbsida och app? Det kommer fortsätta fungera som vanligt, det kontot hos Hotmail/Microsoft har ingenting ändrats i. Så ditt vanliga Hotmail-konto heter samma sak, vilket du kan kontrollera genom att surfa in på hotmail.com och t.ex. pröva att skicka mail till en vän.
    Ditt Google-konto däremot har bytt namn, och kommer för alltid heta det nya namnet, Bob nånting, om jag tolkat allting rätt ovan. Men epost skickar du som sagt med det andra kontot, och jag vet inte vad annars du har ditt Google-konto till? Du laddar upp bilder säger du. Vad mer? Det gör kanske inte så mycket att kontot heter fel sak, ingen utomstående behöver ju se det nya namnet, du kan hålla det för dig själv. Detta eftersom du skickar epost så som du gjorde innan, på Hotmails webbsida och i appen, utan att denna ändring bör påverka det.

    I det konto som nu heter Bob nånting, så är din gamla hotmail-adress inlagd som återställningsadress, dvs som ett reservalternativ. Så när du loggar in på photos.google.com eller annan google-tjänst online (eller på din telefon) så kommer du antagligen fortfarande kunna skriva in det gamla namnet, @hotmail.com, som användarnamn, och samma lösenord som tidigare. Men när du väl är inloggad kommer det stå Bob-kontot överallt, eftersom kontot heter så numera.

    Detta kanske känns väldigt jobbigt för dig, men behöver inte vara någon större katastrof om du funderar lite. Värre om du hade förlorat allting du hade i kontot.
    Jag tycker du ska behålla det konto som nu råkar heta fel sak. Att börja skapa ett NYTT konto från början, innebär MASSOR av krångel, inte värt det att försöka skapa ett nytt konto och flytta över data dit. Bättre att behålla detta och försöka vänja sig.
     
    stelin gillar detta.
  3. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 167
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Det går ju alldeles utmärkt att byta namn i kontot också.




    Så slipper du heta Bob.
     
  4. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    Namn går att byta, men själva epostadressen är inte möjlig att byta, och epostadressen syns ju utåt i rätt många fall, typ i Gmail, Drive med flera. Men bra tips ändå. Kan säkert göra skadan lite mindre.