Diskussion: G3an av alllt att dömma en katastrof att använda en solig dag..

Diskussion i 'G3 - Allmänt' startad av Oceanic, 11 juni 2014.

1. Oceanic

Oceanic Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4.328
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Nja det är ju inte bara på sommaren, även på våren kan det vara jävligt ljust och soligt också så det här med nits är jävligt viktigt.. och tror att tillverkarna börjar inse det mer och mer men det är kanske inte det första man tänker på om man köper en ny smartphone. Max Nitsen är intressant men vad som också är intressant är medel Nitsen för det är ju ungefär där som skärmar är mest strömeffektiva så kan man få bra Nits med 50% ljusstyrka så är ju det helt klart en fördel... På sommaren får man ju köra full ljusstyrka vilket inte är optimalt för skärmen och det drar extremt mkt mer batteri t.e.x..
    Som det verkar nu är det S5an som har ljusstarkast ? G3an är helt klart en besvikelsen den är medioker när det kommer till ljusstyrka, trots att LG själva när dom visade upp prototypen i Q3 2013 att den var speciellt ljusstark och inte skulle ha några problem att användas utomhus.
    Som jag sa jag tror dom har fått kompromissa ljusstyrkan för att få rimlig batteriförbrukning, men om nu Prime versionen får 805 ger det mer headroom att kunna ge bakgrundsbelysningen mer kräm då 805ans gpu drar ca 40% mindre batteri, vilket är ganska stor skillnad.

Väntar spänt på G Prime, hoppas den har ungefär samma design som G3an...stereo högtalare ja tack.. mer megapixel kamera ? Som sagt G Prime kommer ju vara deras vapen att möta S5 Prime så dom måste ju hänga med tekniskt när det kommer till specifikationerna...
    Kameran i G3an är en besvikelse, hade det inte varit för laser auto focus hade skillnaden varit försumbar igentligen..så känns som kameran bara blir hyjpad pga av autofokusen, det primära är inte autofocus utan sensors egenskaper, snabb autofokus i all ära men det är inte det primära, och verkar som att autofokusen inte funkar bra i så dunkla miljöer som folk hoppats, hade varit coolt om det hade gjort stor skillnad i dunkla miljöer då hade verkligen laser autofokusen varit en vettig funktion men som den presterar just nu är det med PR precis som med QHD skärmen. Känns som LG inte gjorde någon fullträff direkt.. man hade kunnat leva med vissa brister om nu t.e.x skärmen var totalt överlägsen men som sagt..tror Samsungs 2k Amoled skärmar kommer se bättre ut. Värt att notera dock är väl då amoled använder sub pixlar så är det ju igentligen "fusk 2k" det rör sig om medans LG har riktigt 2k.

Last edited: 15 juni 2014
  2. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1.057

MINA ENHETER

dagen du kommer kunna se bra på skärmen trots skarpt solljus är dagen jag lyckas dra ut guldklimpar ur ars**t på daglig basis. Jag hör av mig när det händer ;)

unaz gillar detta.
  3. Gambit2K

Gambit2K Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

Jag förstår inte det här med att se en skärm bra i skarp soljus? Är det bara jag som använder mobilen 99% inomhus? Och då jag använder den utomhus så ringer jag samtal eller skriver SMS, och då behöver jag oftast inte skärmen mer än ett par sekunder. Och om solen är ett problem så vänder jag ryggen till solen så försvinner problemet.

Jag förstår om man vill ligga på stranden och se på film, men då kan man ju lika gärna släpa plattan tycker jag. Och jag tror inte det finns nån skärm idag som klarar direkt solljus vidare bra, tjejens IPAD Air klarar då inte av att visa en film ed ljusstyrkan på 100% i direkt solljus. Inte min LG G2 heller.

Inte ens min gamla Optimus Black med sin nova skärmpanel som klararade ~700 nit.

Last edited: 16 juni 2014
    Von_Pulver och frippan gillar detta.
  4. mortuus

mortuus Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    690
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    Kanske inte men i sommartider är man väl ute rätt mycket och då är det väl trevligt med en mobil som man kan någorlunda kunna använda utomhus eller? alla sitter väl inte hemma bara även om det är där man mest använder sin mobil.

5. Bokhylla2000

Bokhylla2000 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag använder nog mobilen mest inomhus. Fast jag använder nog inte den lika filtig som andra. Typ att surfa på nätet använder jag sällan.

6. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9.239
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    För mig är det väldigt viktigt att en skärm syns ganska väl i solljus. I alla fall tillräckligt. Allt som oftast går jag i alla fall 1 timma om dagen till och från jobbet om jag inte tar bilen av någon anledning. Då är jag en sån där livsfarlig gångare som lyssnar på musik i hörlurar samt går och slösurfar eller något samtidigt. Så jag kan ha sessioner på ca. en halvtimme åt gången och då skulle jag bli galen om det var en skärm som är kass i solljus.

Alla använder sina mobiler olika det går inte att använda sina egna användarmönster och tro att andra blir nöjda med det.

7. Bokhylla2000

Bokhylla2000 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag skulle aldrig kunna använda mobilen medan jag går. :P
    Fast en skärm som funkar hyffsat i solljus skulle jag ju inte tacka nej till då det kommer hända att man vill använda sin mobil i solljus nån gång..

8. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9.239
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Det går hur bra som helst! Bara man är lite uppmärksam på omgivningen. Men det gäller att svepa när man skriver för att knacka som vanligt går då inte när man går ;)

9. Trino

Trino Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    285
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 Pro
    Övrigt:
    Chromecast
    Av de recensioner jag sett (alla stora kanaler som recenserar telefoner på Youtube) verkar ingen direkt klaga på skärmen i solljus. Okej att den inte är lika bra som till exempel M8 i solljus. Den är mer än duglig, definitivt inte en katastrof!

10. viwa

viwa Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Från Gizmodo

On first glance, the most impressive thing about the G3 is its display. It's stunningly sharp, its colors are vibrant and accurate, and it fairs well in the full brightness of day. I could easily play games, send texts, etc. on the roof of our office in the middle of a June afternoon. No problem. Other basic stuff? Calls are clear, the connection is just fine, there's almost no lag, and hey, this phone works like a pretty good phone.

http://gizmodo.com/lg-g3-review-brains-that-finally-keep-up-with-the-braw-1592026983

Så låter ju onekligen som det inte existerar något problem. Förstår inte varför det blev ett uppblåst problem när det inte ens är så. Vänta tills ni har den i handen.

11. mortuus

Mottagna gillanden:
    690
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    ett utförligt s5 vs g3 test.

http://www.gsmarena.com/lg_g3_vs_samsung_galaxy_s5-review-1092.php

@viwa detta är till dig, The two screens differ wildly in sunlight legibility as well. The S5 is among the best we've seen in the current batch of flagships, while the LG G3's highly reflective display will make it a challenge to make out in bright environments

den där gizmodo idioten som säger det är inget problem måste vara köpt av lg eller nåt för det kan icke stämma.. gsmarena visar faktiska data på vad skärmen presterar och det är ingen höjdare, den kommer näst sist på sunlight contrast.. bra va

Last edited: 18 juni 2014
  12. asconakille

asconakille Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

13. mortuus

Mottagna gillanden:
    690
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    lol det måste ha varit den sämsta recension jag sett.. läste web varianten och det var inte mycket han sa om displayen, låter inte som en objektiv recension ens, enda han babblade om var high pixel density det är i princip det enda man kan säga positivt om.. nej gör om gör rätt lg ni som köper denna telefon är duktigt lurade av lg med sån skräp display och med detta tänker jag inte ens skriva mer, har länkat till en vettig recension och upp till var och en vad ni vill köpa och gilla...

Gambit2K gillar detta.
  14. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9.239
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Tack.

15. Gambit2K

Gambit2K Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

Tackar! Det var det bästa du nånsin skrivit på detta forum!<3

16. Gambit

Gambit Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    77

MINA ENHETER

Vi har förstått att du av någon märklig anledning gjort det till din mission att rädda oss från LG och G3an. Om det är för att du vaknar upp kallsvettig om natten, hemsökt av blixtrande minnesbilder från någon dassig LG-telefon med uteblivna uppdateringar eller rent allmänt är en hätsk individ, vet jag inte. Vad vi vet är att det finns ett antal recensioner som ger olika åsikter om skärmen. Vissa hyllar den, andra menar att den inte är i toppklass. Det finns även andra faktorer som kan väga in i ett köp: Design, mjukvara, kamera och batteri (även här finns det delade åsikter).

Det bästa, och förmodligen smartaste man kan göra är att helt enkelt testa mobilen själv och se vad man tycker. Sifferexercis i all ära, men i slutändan är alla recensioner och upplevelser mer eller mindre subjektiva.

viwa gillar detta.
  17. wargreymon

wargreymon Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    531

MINA ENHETER

Sprang ut med både G2 och G3 och ställde mig så idiotiskt som jag bara kunde med solen rätt i skärmen. G3 var lite sämre med reflektioner och reflekterade mera, när det kommer till ljusstyrka har jag i alla fall problem att se stor skillnad, G2 har helt klart lite bättre, men det är inte milavis som man kan ha trott från vissa recensioner. Bägge gick även bra att se på med solen rätt i skärmen så länge man inte reflekterade solen rätt in i ögonen.

DanneDroid, Bamsefar, kwakiz och 5 andra gillar detta.
  18. Fredric

Fredric Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

wargreymon, ser verkligen fram mot att höra mer från dig. Skulle vara extra intressant och höra vad du säger om batteritiden som även den är omdiskuterad.

Last edited: 20 juni 2014
  19. dek

dek Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    152

MINA ENHETER

Batteritiden ligger väl ungefär samma som G2an? Fast sen kommer det säkerligen släppas något kraftigare batteri :D

20. wargreymon

wargreymon Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    531

MINA ENHETER

Då batteriet bör sätta sig in först så kommer batteritest inte förens nästa vecka. Räknar inte med fullt lika bra som hos G2 men inte allt för mycket under.

Fredric gillar detta.