Fråga: Gå från Android till IOS

Diskussion i 'iPhone Allmänt' startad av drakelol, 29 sept 2024.

1. Rockson

Rockson Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    260

MINA ENHETER

Tänkte låna tråden om det är ok. Hur är det att gå att andra hållet? Jag har alltid provat en Android om året men nu är det fem år sedan sist. Jag bestämde mig för att det fick vara nog och jag accepterade att jag gillade iOS bäst. Nu börjar dock suget att prova igen komma tillbaka. Det värsta är alla lösenord som jag sparat genom åren och då jag inte längre äger en Mac så blir det väl att skriva in allt manuellt igen vilket känns drygt.

Sen kommer jag till det kontroversiella. Jag tycker fortfarande att iOS flyter bättre än Android och då inkluderar jag de nya Pixel-lurarna. Android känns kanske rappare men iOS är mer följsamt om det verkar vettigt. Jag stör mig på hur inkonsekvent iOS är ibland och Apples bångstyrighet gör att jag är sugen att prova Android igen.

Önskar åsikter från folk som mestadels använt iPhones och som med öppet sinne kan berätta sina erfarenheter.

2. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 325
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Går ju o använda appar för sånt. Jag använder Bitwarden och det finns autofyll på Android t.ex. Finns också för datorerna

Kristy gillar detta.
  3. Tiopental

Tiopental Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 580
    Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    Jag testar frekvent båda plattformarna men det som gör att jag inte kan överge Apple är att deras attention to detail är oslagbar. Samt ekosystemet.

Dockland gillar detta.
  4. Rockson

Mottagna gillanden:
    260

MINA ENHETER

Precis. Men som jag förstår det krävs en Mac för att kunna föra över lösenorden från en iPhone.

5. Rockson

Mottagna gillanden:
    260

MINA ENHETER

Eller hur. Att kunna skicka filer mellan enheter eller att svara i telefonen på paddan är väldigt trevligt. Jag borde egentligen lägga ner tankarna på ett byte men ni vet säkert hur lockande det känns att testa något nytt igen. Jag är väldigt nöjd överlag men några saker stör mig. Och det kommer det säkert göra på andra sidan också. Är sugen på att testa en Pixel 9 Pro, men får se hur det blir.

6. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 623
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Köp en Android utan att sälja. Sen bestämmer du vilken du ska sälja.
    Tillfälligt dyrt ja, men på sikt samma utgift

Kristy gillar detta.
  7. Tiopental

Tiopental Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 580
    Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    Vill du testa så varför inte. Livet är kort och det är bara pengar det handlar om trots allt. Du kan minimera risken för att göra en dålig affär genom att behålla dina Apple-produkter och köpa en Pixel 9 Pro från en återförsäljare som tillåter retur trots att du testat den.

Jag personligen känner också viss rastlöshet ibland, men varje gång jag testar Android-telefoner så blir jag påmind om hur mycket jag gillar Apples produkter och deras designfilosofi. Samt deras syn på integritet. Jag behöver inte kunna konfigurera allt in i minsta detalj. Tvärtom är det skönt att ha vissa begränsningar. Apples produkter är verktyg för skapande och kreativitet så sköter de den tråkiga tekniska administrationen åt mig. Kan man nöja sig med Apples sätt att lösa detta på är det oslagbart. Känner man sig instängd och begränsad på ett sätt som minskar kreativiteten så ska man självklart inte använda Apples produkter.

iTigers, Kristy, danne_00 och 1 annan gillar detta.
  8. Alex8890

Alex8890 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Intressant tråd, har kört Android i säkert 10 år och funderar på ett byte. Har allt knutet till Googlekonto, finns de något speciellt som är bra och tänka på i en övergång för att underlätta?