Galaxy 3, 5, S och MMS

Diskussion i 'Samsung Allmänt' startad av Nallefon, 1 apr 2011.

1. lijoli

lijoli Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Blir lite OT, men...
    Intressant är det ju att ni båda hörde till skaran som fick 2.2 "först". Kan ju vara nåt i den där buggiga varianten som ställt till det så att det står att telefonen inte kan uppdateras.
    Helt klart värt att kolla upp med Samsung! (Ja, om man nu orkar jaga tag i deras support och lyssna på deras svammel..)
    Helt klart är det ju något som är lite udda med enbart någras telefoner/Kies eftersom inte alla får upp samma text.

(Googlade btw "galaxy mms", dyster läsning...:( Väldigt uppenbart att Samsung felat på något vis. Igen.)

2. Nallefon

Nallefon Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZs

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZs
    Ja, jag har snuddat vid tanken att denna uppdatering (som de tog lång tid på sig att få ut) var så full av buggar och slarvfel att de dragit in den igen, och luren är nu "förstörd" och kan inte uppdateras mer. Det första som hände mig var att Bluetooth slogs ihjäl, det lyckades jag dock fixa tillbaka med lite "trial and error".

En patch som fixar felen vore önskvärt. Allt är ju inte helt åt skogen, jag inbillar mig att kameran blivit ett snäpp bättre efter Froyo.

Men den 2.1 update 1 som rasslade in så fort jag installerat och startat Kies för första gången var mer stabil, vad den nu innehöll egentligen...

3. Nummerskivan

Nummerskivan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Hej igen.

Bluetooth har jag inte ens testat ^_^ Vågar man det..?

4. Nallefon

Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZs

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZs
    Take a walk on the wild side :P

Smsade just en polare och bad henne skicka ett mms (hon har Telenor). Samma sak: laddar ner (jag börjar hata den frasen).

Till saken hör, att hon hade en Galaxy (S, tror jag) men ruttnade så hårt på den att hon sålde den på typ Blocket och skaffade en begagnad iPhone 3 och numer är en av de svårt iPhonefrälsta.

Idag framkom varför hon ditchade sin Galaxy: kopplade ner WiFi hela tiden och GPS fungerade aldrig. Och detta var för ett halvår sedan om inte mer. Ingen Froyo där inte, antar jag...

5. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Uppdaterar mig redan igen.

Eftersom det blev prat om Kies, tänkte jag kolla exakt vad det står igen, så jag kopplade upp Galaxy 5:an.

Och nu står det att det finns en ny uppdatering! För ett par dagar sedan stod det ju "enheten går ej att uppdatera" bara. Jag uppdaterar inte nu, utan måste samla mig lite tror jag ^_^

@Nallefon, kolla du igen också om det är lika för dig.

Här en skärmdump:

Nallefon gillar detta.
  6. lijoli

lijoli Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Åh, lösningen är kanske nära? :D
    Att det sedan löser trådproblemet tvivlar jag dock på, men vem vet. Seså, uppgradera och stilla min nyfikenhet! ;)

Edit: Det är samma version som jag m.fl. uppgraderade till igår. :)

7. Nallefon

Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZs

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZs
    OJ! Jag ska testa... men gör som Nummerskivan, ska samla mig lite först (gå ut och köpa nytt snus). Återkommer i ämnet under kvällen, helt glasklart.

8. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    @Nallefon:
    Min Galaxy S (jag har SGS och sonen SG5) har helt rubbad GPS. Först var det hårdvaran, så jag öppnade och knyckte rätt på kontakten. Sedan raderade GPS-data o.s.v. och GPS:en fungerade felfritt.

En uppgradering senare var den kass igen. 2.2.1 gjorde telefonen laggfri och lite annat, men förstörde GPS:en. Den är så långsam i reaktionen att man hamnar flera hundra meter fel om man kör bil med GPS:en på. Och senaste veckan har den börjat krångla med att se och låsa mot satelliter igen (det var inte problemet när den började krångla efter uppgraderingen). Då måste jag rensa GPS-data och starta om. Ja herregud egentligen.

Wifi har jag inte haft problem med. Enda andra problemen är att jag måste göra ett hopkok av inställningar för internet + MMS. Använda det som står på Tele2 för internet, och det som står för MMS här i wikin. Jag kan inte använda det som står för internet från wikin.

Och jag måste checka i att jag vill använda det för MMS som primärt, annars fungerar inte MMS. o_O Och då givetvis måste jag ange internet + mms som typ i stället för MMS, annars försvinner möjligheten att välja kontot. Helt otroligt att man måste hålla på så med en modern telefon.

Helt otroligt (ett ofta använt uttryck här...) att Tele2 kräver två konton men bara ger inställningar till det ena...

Om jag använder samma inställningar i Galaxy 5:an som de som fungerar i SGS, så fungerar det inte. Det känns ju märkligt när de har exakt samma typ av kontokonfiguration.

Iphone har jag hört en del skit om. Bl.a. att den har dålig mottagning, och att den ej har garanti kvar om man använder den ute och det är minusgrader.

Sedan vet jag inte hur man får ihop smart synkning med Outlook som bas och något motsvarande google. Annars kanske iphone hade varit ett alternativ (är ju snygg också tycker jag). Fördelen är att Apple bara gör EN modell och bara EN ny version per år. Andra har liksom 10 modeller som det kommer ny version av varje halvår. Självklart blir mjukvaran sämre när man håller på så.

9. Nallefon

Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZs

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZs
    Tänk vad enkelt allt var när man hade en mobil enbart för att ringa och sms:a (samt byta ut operatörsloggan mot nåt roligare)med. Sen gick det utför. Hmm, vill också kunna tanka ner nya ringsignaler. Ny lur. Hmm, midisignaler låter bättre. Färgskärm vill jag ha. Ny lur. Inbyggd kamera? Japp, ny lur. Äh, skitkamera, ny lur. Inbyggd mp3spelare? GULD! Ny lur. Vore inte GPS bra att ha i nallen? Ny lur. Och så vidare in absurdum.

Anyway, jodå helt plötsligt ville Kies berätta att det fanns uppdatering, minsann. Rätt "fet" sådan också, tog hyfsat lång tid att trycka in i luren.

Vad som uppdaterats har jag ingen aning om, önskar det kunde stå i Kies, exakt allt som ändrats. Infon i själva mobilen tycker jag ser likadan ut som innan.

Troligen är det bara så att de rättat till alla klantfel i Froyo och matat ut den en gång till?

Men MMS-problemet kvarstår: laddar ner. End of story.

Testade dock att skicka ett medan jag var ute en sväng (innan uppdateringen) och det gick tydligen fram på nolltid. Så det är ta emot/tanka ner den vägrar.

Nu står det dessutom inte det uppkäftiga "enheten kan inte uppdateras" längre, utan bara att den har den senaste programvaran...

Bifogade filer:

Last edited: 2 apr 2011
  10. lijoli

lijoli Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Mest troligt bara en lite mer stabil version av 2.2 alltså. Synd att det inte gjorde någon effekt på MMS-problemen, jakten fortsätter.
    Knepigt att du kan skicka men inte ta emot. Här är det tvärnej på båda hållen.

11. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Samma problem här fortfarande med MMS. Fast min varken laddar ned eller skickar iväg.

Tröttsamt.

12. Nallefon

Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZs

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZs
    Ja, det är f-n så tröttsamt detta. Och nånstans därute sitter nån med lösningen samt vet vilka man ska skälla på för att få rätt...

Uppdatering flera timmar senare:

Jag visste att luren var Comviqlåst, redan testat med ett Halebopkort. Satt och surfade efter info om den gick att låsa upp, på en sida stod en kod att knappa in för att få info vad som är låst i luren. Gjorde så - och inget var låst! Helt galet, men den uppgradering som nyss gjordes låste upp telefonen!

Rotade fram ett gammalt Teliakort och slängde i. Inga problem, hittades genast.

Men mms tas fortfarande inte emot. Nu bad jag iofs samma Comviqanvändare som vanligt att skicka, men resultatet är samma som alltid: laddar ner.

Telias defaultinställningar i luren stämde inte överens med de som angavs på hemsidan (surprise!) så jag testade dem. Utan framgång. Testade de som angavs för mms här Swedroid (andra inställningar igen). Hjälpte inte heller.

Nu vet jag att jag plötsligt har en olåst lur, och kan väl rätt tvärsäkert dra slutledningen att det är Samsung eller själva Android som ska ha spöstraff, samt skampåle en vecka, tills de fixar MMS till alla lurar en gång för alla.

Last edited: 3 apr 2011
  13. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Jag vet inte om man ska skratta eller gråta. När man själv har problemet, så gråter man väl :(

Om man tar kontakt med Samsung så blir det väl bara att man får en oändlig räcka med icke fungerande inställningar, eller får lämna in luren ett oändligt antal gånger i tre veckor i stöten, där de sedan säger att problemet är löst fast det inte är det.

Verkar ändå väldigt konstigt att det bara är du och jag här som har problemet!

Men bra att du lyckades få reda på att det är luren som spökar, så vet vi i alla fall vem man ska tampas med (fast helt oskyldiga är inte operatörerna, när de visar fel inställningar för mängder av lurar och folk måste leta upp mobilnördforum ;-) för att få reda på rätt siffror).

Hittade nu min gamla tråd om detta. Samsung svarade mig då:
    Jag ska nog testa det. Har du testat det? Såg att du hade skrivit i den tråden också så du har nog läst det också.

Last edited: 3 apr 2011
  14. Nallefon

Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZs

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZs
    Ja, jag har testat det eftersom jag har två Comviqnummer, ett "main" och ett "reserv/slask".

Alla med problemlurar hittar inte detta forum eller orkar sitta och läsa. Kan tänka mig att det finns ett gäng besvikna människor därute vars nya fina Ändråjdnalle, tydligen oftast en S(k)amsung, ligger i en låda eftersom den inte fungerar 100% och av supportavdelningar osv (operatör/mobiltillverkare/försäljningsställe) får de bara rena goddag yxskaft-svar.

En tanke: vi som skriver i denna tråd kanske ska maila tidningarna, så får de ta upp detta på artikel/reportagenivå? Själv är jag av olika orsaker allergisk mot Aftonslasket och Sexpressen, men DN skriver ju om teknik/mobil/konsumentfrågor ...

15. Bmsone

Bmsone Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    112
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 Plus 512GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 Plus 512GB
    Jag använde inställningarna för Galaxy S till min Galaxy 5, när jag sände dem via Tres hemsida....

16. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Mjo, jag kan tänka mig att det finns massor med folk med samma problem, men jag tänkte mest på att av det urval som finns här på forumet, så verkar det ju vara en mindre andel som har problemet.

Så jag undrar liksom varför de andra inte har det. Vad är skillnaden? Hände det något för oss som uppgraderade vid en viss tidpunkt, eller vad?

Jag mailade ju KO igår, men kanske man skulle vidarebefordra mailet till Konsumentverket, Råd&Rön och kanske ngn tidning. Man ska ju orka också. Och nappar någon som t.ex. programmet Plus eller en tidning, så måste man ju själv ställa upp. Och jag har då nackdelen att jag har inte skickat in min telefon till dessa otaliga reparationsförsök (eftersom jag vet till 99 % att de inte händer något, eller att jag får en ny lur till slut, vilket gör att företaget gjort sitt, men som egentligen inte på något sätt tar bort det faktum att så många människor får icke fungerande lurar och förväntas byta/reparera/häva köpet/inte orka bry sig).

Och ja, förresten, även om man får ny lur vid reklamation, hur stor andel av en given vara kan få vara defekt? Är det ok att företag säljer prylar där 30 % måste byta sin vara mot en ny eller får köpet hävt? Även om företaget då följer reglerna om reparation, hävning o.s.v. så känns det allt annat än ok att så många varor måste bytas.

Jag tror också att företagen vet att många inte orkar bry sig, utan i stället slänger pengar på nya varor i tid och otid, eller dras med nuvarande vara i halvdant skick. Jag tillhör de sistnämnda eftersom jag inte har råd att byta hela tiden, och eftersom jag inte använder MMS mycket alls, så har jag ingen lust att bli av med telefonen i 3 veckor ett antal gånger för detta.

17. Nallefon

Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZs

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZs
    Och då har du alltså 3 som operatör, förmodar jag?

Nu när luren plötsligt är upplåst, tänker jag testa olika kontantkort (de jag kommer över billigt, tyvärr är det mest Comviq som slänger simkort på folk överallt).

Men jag har ju iofs sett att det inte fungerade med Telia heller, och 3 har noll täckning just på den plats jag bor.

Lutar nog åt att det är själva mobilen, eller Android, det är fel på. Eller båda i kombination.

18. Nallefon

Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZs

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZs
    @Nummerkivan:

Jo, jag tillhör väl samma skara. Numer köper jag inte ny lur 3-4 ggr om året. Och även jag har upplevt reklamations/reparationssvängen. Sony Ericssons extremt skitusla pajastelefon, T300. Lämnades in, skickades till nån verkstad i Hotaheiti, fick gammal sunkig T28 som lånelur, så kass att jag fick låna en gammal Nokia 3210 av en bekant.

När jag fick tillbaka luren efter cirka 3 månader, var det ännu mera fel på den än innan. Kraschade så fort jag använt "joysticken" för genväg till sms. Dumpade skiten för några hundringar som skrot.

MMS är ju inte det allra viktigaste i en lur, men eftersom folk ofta skickar såna till mig, är det förbannat irriterande när luren bara tjatar sitt "laddar ner". Och nånstans vill man ju få rätt. Nyköpt 1300kronorsmobil ska bara fungera, inget snack.

Läser man igenom trådarna här på Swedroid så har ju f-n alla med Androidlurar problem, så min slutsats blir: aldrig mer i h-e en Androidmobil.

Hoppas du får vettig respons från nån människa som fattar problematiken. Själv tänker jag nog dra iväg ett mail med tunga puckar till Comviq, Samsung och The Phone House, sen får vi se om nån har vettigt svar eller bara Kalle Ankasvammel att komma med...

19. Nallefon

Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZs

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZs
    Etapp 1 avklarad, surt email till Samsung.

Vid meningslöst svar inleds etapp 2, reklamera luren hos The Phone House.

Fortsättning följer.

20. lijoli

lijoli Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Funderar på om jag också ska trakassera dem med ett mail i frågan.. Tror dock att det blir ett "goddag Yxskaft"svar. En länk med Googlingen "Galaxy mms" kommer de väl dessvärre inte att klicka på, men det visar väl om nåt att Samsung har problem.

Uppdatera oss gärna om/när du får svar Nallefon!