Galaxy 3, 5, S och MMS

Diskussion i 'Samsung Allmänt' startad av Nallefon, 1 apr 2011.

1. Nallefon

Nallefon Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZs

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZs
    @lijoli: will do.

(Sitter nu och hårdsöker ännu mer i en massa engelska/amerikanska forum, men det är samma sak där. Detta är rätt inställningar, nej detta är rätt yadda yadda. Nån tok påstod att stänga av 3G skulle göra så att MMS kom fram. Vete fasen vad jag ska tro om det.)

2. Nummerskivan

Nummerskivan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Fick svar från Tele2/Comviq:
    Detta är svaret på ett långt mail där jag påpekade att de blandat ihop galaxy 3 och 5 (de ger instruktioner för 3, men det står att det är 5, medan 3 inte finns alls i listan), och att jag ville att de rättade till felet.

Samt att jag påtalade att deras inställningar för Galaxy 5 inte fungerade och att det saknas inställningar för Galaxy S.

Nu vet vi ju att det är 5:an som har problem med just MMS, men svaret är ju helt o_O som vanligt.

Jag svarade rätt skarpt att jag önskar svar på mina frågor och att de ser till att få fram infon om missarna för inställningarna till ngn som sköter den sidan. Och att det var märkligt att hon svarade som hon gjorde utan att ens kommentera felen jag hade påtalat. Och förstås att det är mycket märkligt att det är Samsung man ska kontakta för att reda på vilken server eller annat Tele2 har, för att Tele2 inte kan svara på det själva.

Och (många "och" här...) så lade jag även till att det inte handlar om någon "tjänst hos Samsung" när min Galaxy S inte kan ta emot MMS förrän jag får reda på det andra av två nödvändiga APN genom andra kanaler än operatören som tillhandahåller tjänsten (för de klarar inte att ge rätt inställningar).

EDIT: "eller besök comviq.se" LOL LOL LOL LOL LOL LOL LOL LOL LOL Jag har väl nog med problem :D:D:D

3. Nallefon

Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZs

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZs
    Jeeezes vilka spånskallar, jag både skrattar och suckar samtidigt.

Sådär ser det ut när enkla frågor och arga kunder övergår deras klena förstånd. Iväg med ett standardsvar, blunda, hoppas det onda försvinner.

Troligen var det väl nån supportanställd som sitter på nån liten ö och fattar nada och tjänar ungefär samma som bara drog iväg det svar som beordrats.

Skulle vara bättre att få tag i nån site admin. Men webbhotell, sidskapare, whatever vill tydligen inte fläcka ner sitt rykte genom att flasha sitt namn nånstans.

De skryter ju med att de finns på Facebook. Dags att ge sig på dem med hård kritik där?

Förresten mailade jag klåparna själv, innan jag ringde Samsung. Här är svaret:
    ------------
    Hej X,

Eftersom du kan skicka MMS tyder det på att inställningarna du har är
    korrekta. Det är faktiskt ett känt problem hos oss med Samsungs Galaxy
    modeller när det gäller skicka och ta emot MMS.
    Lösning på detta problem är att uppgradera telefonens mjukvara, och detta
    gör du via tillverkarens hemsida.

Har du frågor ring gärna på 0772-21 21 21 eller besök www.comviq.se

--------

Det går bra att bryta ihop nu. Till saken hör att på Samsungs fula hemsida finns bara manualer och Kies, inget annat. Och luren har ju uppdaterats tre gånger hittills...

Skickade idag efter ett gratiskort från 3, hoppas desperat på att det bara ska vara att trycka in det och så funkar allt. NÅN av operatörerna i detta land måtte väl ha huvudet där det ska sitta, inte i häcken?

Last edited: 4 apr 2011
  4. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Vad löjligt det blir när man har haft några olika modeller av olika märken, och fått höra samma sak "det är ett känt problem med just den modellen/det märket".

Lösningen är att uppgradera? Den var ju rätt kul. ;-) Uppgraderar man får man ju både Samsungs + Tele2s problem samtidigt.

Jag fick svar från KO, som sade att de dels inte var rätt instans eftersom det inte handlade om just mig och ett enskilt ärende jag hade problem med, och dels att de inte alls hade kännedom om att det var så vanligt med problem. De menade att om det är som jag skrev, så är det ett systematiskt fel och inte ok.

Jag tycker att det verkar som att väldigt många har problem, och frågar man någon som ändå är nöjd med sin telefon, så är det oftast "ja, jo, det och det fungerar inte, men så är det väl - det får man väl ta, vill ju inte lämna in för det felet och vara utan telefon i flera veckor" ibland med tillägget "och det blir väl ändå något nytt fel snart igen" eller "jag köper ändå ny telefon snart".

När man är på internetforum, så får man väl förstås räkna med att hit hittar många just för att de har problem. Dock inte jag, eftersom jag kom hit före köp, och för att ta reda på mer fakta. Och jag har ju MMS-problemet med 5:an, och ett par problem med min SGS som verkar helt klart mer regel än undantag. Det räckte att jag frågade en vanlig person med SGS för att få veta direkt att den hade samma problem som alla andra med GPS. Men att den tänkte "ah, det får väl vara så".

5. lijoli

lijoli Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Inget tips på VART man ska vända sig när det inte är ett enskilt ärende? Det kan ju knappast vara ok bara för att det drabbar stora massan och någon instans torde ju vara rätt.
    Alternativet är ju att skicka det till exempelvis Plus.

Om det nu är så att det fungerar problemfritt med Tre så lär de tjäna en hel del kunder. Galaxy kanske behöver märkas upp med "fungerar bara med 3".. ;)

6. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Jo, konsumentverket eller post- och telestyrelsen. :)

De (KO) var vänliga i sitt mail, och verkade ta det hela på allvar. Men de hade ingen vetskap om att sådant här är vanligt. Folk tar väl inte kontakt med dem med sådant här då kanske, även om man särskilt förr hörde mycket om folk som fick fuktproblem och fick betala dyra felsökningsavgifter när "garantin inte gällde" o.s.v. Kanske är det bättre med de problemen nu (eller värre - om folk drar sig för att lämna in då man vet att man kan åka på en dyr avgift...).

7. Nallefon

Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZs

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZs
    PTS tror jag på. Samt i tidningsväg: Mobil (.se).

Fick svar från Samsung idag:

Hej X

Tack för ert E-mail till Samsung Electronics Nordic.

Om du kan skicka, men inte ta emot bildmeddelanden, då är det ingenting
    fel med inställningarna. Du kan gärna testa med ytterligare ett annat simkort
    om du har möjlighet för det, men annars bör du återställa telefonen till fabriksdata,
    vilket du gör genom att gå till Program - Inställningar - Sekretess - Återställning till fabriksdata.

Löser det inte problemet vänder du dig till återförsäljaren för vidare hjälp med service.

Kontakta oss gärna igen om du har fler frågor.

Orkar inte ens kommentera, ser bara fram emot att testa 3-kortet när det nu kommer, och ev. efter det Telenor.

Last edited: 5 apr 2011
  8. lijoli

lijoli Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det där är ju ett standardsvar, så mycket energi la dom ner på problemet.. Sanslöst!
    Har suttit i två veckor och hårdbevakat chatten i hopp om att fråga där (är så less på mailsupporten där det inte går att föra en dialog!). Idag är chatrutan borta, så jag ger upp..

Att kontakta mobil.se låter bra tycker jag! (Ja, givetvis PTS också!)

9. Nallefon

Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZs

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZs
    Phone House mailat (via deras sida på Facebook) samt redaktionen på Mobil :cool:

10. Helene

Helene Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Åh självklart har jag samma problem, ångrar att jag köpte denna mobil men man får väl vad man betalade för. Står bara laddar ner o inget händer, bilden är 15kb så det är inget som borde ta evigheter.
    Ingen vettig respons från varken comviq eller samsung, önska man bara kunde lämna tbx mobilen!
    Batteritiden är hemsk, testade angry birds i typ 3 min o vipps så slukades det otroligt mkt på batteriet, samma sak när ja kopplar upp mig till trådlösa internet hemma, hinner knappt sitta något förens batteriet är i botten.

Blir nog att sälja skiten o skaffa bättre mobil tyvärr

11. Nallefon

Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZs

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZs
    Helene, (o)kul att se att fler har samma problem. Men vad gäller batteriet: låt det ladda klart flera gånger, så blir det bättre. I dessa lurar laddas det snabbt till 99% och tar sen flera timmar för den sista procenten. Kopplar man bort laddaren i förtid, dvs när man anser att nu borde det väl för f-n vara klart, håller det kanske 10-30 minuter. Låter man luren ladda tills det står laddat (laddad?) på skärmen håller det längre vid normalt bruk.

Och sen de vanliga knepen: stäng av allt när det inte används: nätet, gps och så vidare :cool:

Har läst ännu mer på nätet nu, och det är samma problem hela tiden för alla oavsett land och operatör, så det måste vara Samsung själva som är "puckona" i detta fall - vilket de förmodligen aldrig skulle erkänna...

Antagligen därför The Phone House nu dumpar luren för 300 mindre än jag köpte den för i februari!

Last edited: 5 apr 2011
  12. lijoli

lijoli Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Helene; Håller med Nallefons tips! Ladda alltid till den säger att den är full, inte bara ser full ut. Stäng av GPS, blåtand och annat som tar ström.
    Laddade min natten till lördag (vaknade 00:09 av signalen att den nu var full) och i skrivande stund har jag 45% kvar av batteriet. Har spelat bla Angry Birds ett par timmar, surfat och pratat/sms:at. Den har varit igång dygnet runt.
    Upplever även att den har behövt några fulladdningar innan den fått upp orken ordentligt, vet inte om det är en slump.

Vilken operatör har du? Har du själv lagt in inställningarna för MMS och internet?

13. Helene

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har comviq, har testat allt utom skicka ett toms sms till 123 för att få inställningarna, det går inte att skicka tomma sms från min mobil. och tittade även på comviqs hemsida och vår modell finns inte under de mobiler som stödjer mms o gprs inställningarna. Så jag kan varken skicka mms eller surfa, endast via wifi.
    Vet inte riktigt vad mer jag kan göra då comviq skyller på samsung o vice versa:ehm:

14. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    @Helene: Kan du inte ens surfa? Det har aldrig varit några problem här eller ens något jag har hört om. Det är ett problem som du borde kunna lösa. Har du kollat Swedroids wiki för inställningar där?

EDIT: Jaha, är det för att du inte kan skicka efter inställningarna som du inte kan surfa? För oss kom de in automatiskt, och senare har jag lagt in extra eller om igen manuellt enligt diverse inställningar. Surf har fungerat hela tiden, medan MMS inte fungerade efter uppgradering till 2.2

15. lijoli

lijoli Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Man SKA baske mig inte behöva hålla på att lägga in egna inställningar för en urgammal funktion som MMS på en ny mobil och här brister både operatörer och Samsung. Just att de kan hålla på att bolla det till den andres ansvar till absurdum är katastrof.

Inställningarna som jag fick av Parlino (och la in själv) för surf fungerade utmärkt redan från början. (Snabba var de med mailet med inställningar också, plus i kanten på det!). Jag begriper verkligen inte varför inte MMS skulle kunna fungera lika smidigt. Vore oerhört intressant att veta exakt vad och var det går fel.

Edit: MMS har inte fungerat för mig varken med 2.1 eller 2.2.

16. Helene

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

inget som fungerar alls, gjorde ett desperat försök till att ringa 212 o få inställningarna skickade på det viset, testade 2 gr men fick aldrig sms...det verkar kört.
    Har testat alla möjliga sätt o inställningar det går inte att surfa.
    Blir så förbannad att jag slängde iväg ett argt mail till samsung:o

17. lijoli

lijoli Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tappade lusten när chatten återigen var igång, men att det fortfarande inte fanns någon agent för "mobilt" där. En snubbe på "TV - Hemmabio - Kamera" fick ta del av detta..

Bli medlem eller för att visa innehållet!

18. Helene

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tydligen har samsung aldrig fått en endaste felanmälan gällandes mms haha detta svar fick jag som inte ens svarade på mina frågor

Vi har inte fått in någon felanmälan på detta problem.

Testa gärna med ett annat simkort för att se om det blir samma sak.
    Även måste man testa med en fabriksåterställning av telefonen för att se
    om det hjälper. Denna hittar du under: Inställningar - Privat -
    Återställ till fabriksdata.
    Ta en backup innan återställning.

19. Helene

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Och nu har jag suttit i telefon med comviq och dom har verkligen kollat allt, alla inställningar är korrekt men han sa att felet ligger på mobilen, vi har fått många samtal från liknande som har problem med galaxy modellerna tyvärr finns det inget dom kan göra utan felet ligger hos samsung

20. Nallefon

Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZs

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZs
    Har både roat och oroat följt denna tråd från annan dator idag. Nu när jag är hemma igen, vill jag tillägga: Comviq har "f*ckat ur" totalt vad gäller MMS. Kan inte skicka till andra lurar (min egen reserv) längre, den vanliga testpilotens MMS tilll samma reservlur kom inte fram som det alltid gjort förr, och på hemsidan kan man skicka gratis SMS och MMS - men jag har försökt tre gånger och MMS får bara felmeddelande numer och ett osnutet "försök senare". Så inte nog med problemlur från Samsung som ingen vill ta ansvaret för, Comviq i sig är lika tålamodsprövande som IKEA en lönelördag kl. 12:30...

Last edited: 6 apr 2011