Galaxy 3, 5, S och MMS

Diskussion i 'Samsung Allmänt' startad av Nallefon, 1 apr 2011.

  1. Nallefon

    Nallefon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZs

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZs
    Svar från Phone House:

    Hej X,

    Detta är inget vanligt problem som vi har hört mycket om. Jag rekommenderar dig att lämna in telefonen för reparation i en av våra butiker så att en tekniker får titta till telefonen.

    Vänliga hälsningar

    X X
    The Phone House Kundtjänst


    Well, jag inväntar TRE-kortet för ett sista försök, sen lämnar jag in skiten.
     
  2. lijoli

    lijoli Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nänä... Men om de hade googlat så hade det nog blivit väldigt uppenbart.

    Lämnar man in telefonen på reparation via The Phonehouse så är man av med den i 3-4 veckor. Tanken känns inte så lockande då jag är övertygad till 99,9% att luren kommer tillbaka med samma problem.

    Ditt 3-kort lär dimpa ner i lådan denna veckan. Jag väntar med spänning.
     
  3. Nallefon

    Nallefon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZs

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZs
    Precis. Känns lite kluvet men jag vill ju kunna se de MMS folk skickar.

    Men om jag lämnar in den och får tillbaka en operatörslåst lur med samma fel skulle jag få totalt utbrott, å andra sidan.

    Hoppas hårt på 3 som mirakelmedicin, ty luren är ju ok i övrigt, förutom skärmen som är vampyr = tål inte dagsljus. :teeth:
     
    Last edited: 6 apr 2011
  4. lijoli

    lijoli Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Telefoner från The Phonehouse är ju inte operatörslåsta, så det lär du inte få?
    Ja, jag vill också ha kvar min 5:a. Gillar den, vi är ett bra team!
     
  5. Nallefon

    Nallefon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZs

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZs
    Jo, den tålde inte ett Halebopkort fram tills senaste uppgraderingen, dvs 2.2-reprisen. Så jag utgick från det, operatörslåst.
     
    Last edited: 13 apr 2011
  6. lijoli

    lijoli Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har provat ändra lite siffror i proxy igen och nu kan jag plötsligt skicka MMS till mig själv, vilket inte fungerat tidigare. Dock varken ta emot eller skicka till andra..
    Har ju inte mycket nytta av att skicka till mig själv precis.. Men ett steg i rätt riktning? MÅSTE ju vara fel där någonstans i siffrorna och hur telefonen tolkar det! Jakten på MMS fortsätter.
     
  7. Helene

    Helene Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2011
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Äntligen har jag fått MMS till att fungera, fråga mig inte hur jag gjorde men funkar gör det iaf:)
     
  8. Nummerskivan

    Nummerskivan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    1 165
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Vad var det du skrev in?
     
  9. Nallefon

    Nallefon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZs

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZs
    Trekortet kom idag. Från början hittade luren inget nätverk, sen kom jag på att endast 2G var ikryssat. Bocka av och genast hittades nätverket så klart. Från reservluren smsade jag tre personer och bad dem skicka MMS till nya numret. En med Telenor kontant, en med Comviq kontant, en med Tele2 abonnemang. Från Telenor kom det genast ett - samma sak, laddar ner. Senare från Comviq, samma sak en gång till.

    Kollade tre.se och inte fanns just Galaxy 5 med i listan när man skulle skicka inställningar, men jag testade med nån I5510, vilket ju är nära I5500 som ju Galaxy 5 egentligen heter. Gick genast iväg utan gnäll och rasslade in i luren på nolltid. Sekunden efter plingade det till och ett MMS från Tele2-polaren hade landat - med bild.

    Jaha, så luren tar bara emot MMS från folk som har abonnemang, inte kontantkort? WTF?

    Men nu vägrar luren återkoppla sig mot Gmail istället hur mycket jag än försöker, så egentligen är väl inget vunnet på detta.

    Såg på hemsidan att Tre säljer en S-E X8 (nya svarta) för 1295 med 3 kontant. Tror jag använder min SG5 som mp3/videoklippspelare ett tag och när mer cash landar dumpar jag skiten, tar de stålar jag får för den, lägger till lite själv och köper X8'an.

    Fuck off, Samsung. Och fuck off Comviq + The Phone House. Tack för ingen hjälp alls.

    Men tack på riktigt till er andra som brottats med dessa problem. Vi ses senare i andra trådar :cool:

    Edit: visade sig att datatrafik/internet inte fungerade nu istället. Återigen försök att pilla med inställningar manuellt, återigen utan framgång. Denna skitlur har gjort sitt, tack och adjö.
     
    Last edited: 7 apr 2011
  10. lijoli

    lijoli Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    La in allt för hand igen, sedan tog jag bort alla nollor.. Då kunde jag som sagt MMS:a till mig själv.

    Har mailat Parlino igen nu, jag SKA fasen få det att funka!

    :( Förstår varenda ord där i din första mening! Tänk att man ska behöva "kassera" en helt ny telefon för att tillverkare och operatör inte kan få den att fungera som den ska!
    Blev inte för munter av att läsa att du inte fått den att funka med 3. Måste fundera på hur farao jag ska göra då.
     
  11. Nummerskivan

    Nummerskivan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    1 165
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Precis alla nollor? Först som sist plus den i "202"?

    Jag har fått problem med min SGS nu också. Samma problem... skickar inte, laddar inte hem. Men den fungerade ju för några veckor sedan när jag provade. Helskumt. Inget är ändrat, det har bara slutat att fungera.

    EDIT: Ser att när jag lyckades skicka MMS, var 1/4, så det kanske bara vara Samsung och Comviq som skämtade aprilo.
     
    Last edited: 7 apr 2011
  12. lijoli

    lijoli Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Precis varenda nolla (har dock inte 202 som du..). Läste det tipset någonstans, men det funkade inte riktigt iaf.

    Är nog väldigt många "dolda" som upplever samma problem. När jag frågat runt har de i min närhet som har Galaxy MMS-problem.. Skillnaden är att det accepterat läget och inte kontaktar vare sig Samsung eller operatör (eller hänger här). Vore intressant med någon form av statistik.
     
  13. Nummerskivan

    Nummerskivan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    1 165
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Samma här. Varje jag har frågat senaste tiden.

    Nu har jag ju både en SGS och en Galaxy 5 och i nuläget fungerar inte MMS på någon av dem. Lite konstigt att det har fungerat på båda. På SGS fungerade det 1/4 men inte nu, och jag har inte gjort något med inställningarna eller uppgraderat eller så däremellan.

    På Galaxy 5 fungerade det innan uppgraderingen.

    Fast ingen av dem fungerade på de inställningar man får av Comviq... utan måste fråga här först...

    Och jag känner inte heller för att lämna in och bli av med telefonen i tre veckor typ tre gånger (köpt begagnad också, så då har man tydligen inte rätt till vare sig garanti eller reklamationsrätt). Och sonen gör det definitivt inte, utan accepterar kass MMS.

    Jag har också hört om för många som får tillbaka telefonen utan att problemet lösts (hört om lite olika problem), och en del med ännu fler problem i stället. Så nej, det känns inte som inlämning är rätt om man inte siktar på att få en ny telefon efter att de haft tre gånger à tre veckor och inte kunnat lösa problemen...
     
  14. lijoli

    lijoli Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har fått svar av Parlino, de verkar ju iaf fatta omfattningen av problemet jämfört med de andra stora (Comviq exempelvis). Fortsättning följer...

    "Hej,

    Det verkar ju onekligen vara stora problem med just den telefonmodellen tillsammans med simkort från operatörer i Tele2s mobilnät. Jag vet faktiskt inte vad det beror på, men jag lägger en felanmälan vidare till våra tekniker angående att du har problem med MMS-funktionen på din Galaxy 5, och att telefonen generellt fungerar med andra operatörers nät och så lyckas de förhoppningsvis lokalisera vart, och hos vem (operatören eller telefonen), problemet ligger. Jag återkommer till dig när jag får svar på felanmälan.

    Med vänlig hälsning

    Parlino Kundtjänst"
     
  15. Nallefon

    Nallefon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZs

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZs
    Det där senaste lät intressant. Även om jag redan i morgon lördag tänker försöka bli av med problemluren, kommer jag ändå hänga kvar här och kolla hur det går för er andra som orkar "bråka" med folk och fä om detta :cool:

    Tycker också det är både sorgligt och skrämmande att så många rycker på axlarna och gillar läget. Om ingen klagar så fortsätter ju samma fel att byggas in i nya lurar. Skulle inte förvåna mig ett dyft om folk med ny fin Nexus och Comviq/Tele2 har exakt samma j-vla fel i sin lur men accepterar det.
     
  16. Bmsone

    Bmsone Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2011
    Inlägg:
    1 066
    Mottagna gillanden:
    112
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 Plus 512GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 Plus 512GB
    Jag använde mig av tres sida för utskick av inställningar, tog Samsung Galaxy S till min femma, tog både data och mms inställningar, efter installation av båda funkar iallafall min femma....
     
    Nallefon gillar detta.
  17. Nallefon

    Nallefon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZs

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZs
    Kollade igenom lite saker online tidigare idag för att sen dra in och försöka dumpa problemluren i nån betala-fnoskiga-underpriser-sälja-till-överprisbutik, dvs för begagnade mobiler.

    Fick syn på detta, och satte ihop den igen enbart för att testa det du skrev. Båda inställningarna rasslade in på nolltid - och pundskalle-Comviq tycker inte att den luren kan ta emot sms med inställningar?

    Sen kom tydligen ett MMS från 3, för att visa att det fungerade. Nu fanns plötsligt och för första gången "knappen" hämta att peta på men inget hände när jag gjorde det. För att kortet har noll kronor och aldrig tankats/aktiverats? Reggat är det ju i alla fall.

    Som föreslagits tidigare i denna tråd nånstans: läge att påpeka för Fån House att luren ska säljas med Tre Kontant och ingenting annat?

    Sen undrar jag om det inte är enligt butikernas eget godtycke vilken operatör de buntar ihop mobilerna med, ty uppenbarligen vet Comviq inte ett skvatt om Galaxy 5. Min förra Android, en Huawei 8100 nånting, såldes under Telias flagg men inte fanken visste Telia nåt om den eller hade info/inställningar. Same old story.

    Nästa lur blir förmodligen en från TRE, de verkar vara den enda operatör som säljer mobiler som faktiskt fungerar med deras egna kontantkort?
     
    Last edited: 11 apr 2011
  18. Nummerskivan

    Nummerskivan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    1 165
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Något väldigt konstigt hände med vår 5:a.

    En dag skulle sonen ringa, och det stod bara "kan ej hitta nät" och liknande (ja, det måste ju vara svårt när man är 200 m från 3G-masten...).

    I alla fall så hittade den ett nät av sig själv efter en stund.

    Jag testade MMS efter det här, och upptäckte att det fungerade utmärkt att skicka och ta emot (däremot fungerar nu inte min SGS alls med MMS längre...).

    Jag kollade då APN:erna, och det som är för MMS var inställt med norska uppgifter. www.tele2.no, hade proxy och server både för MMS och internet.

    Men jag vet tyvärr inte om det är ok att ha dessa inställningar eller om det kommer att kosta oss.

    Men det tyder ju inte på att luren är kass, snarare tele2 eller en kombination...

    Jag förstår heller inte hur APN kunde ändras så där bara. Jag frågade sonen om han hade gått in på nätverk och valt något, men han hade bara försökt ringa - det gick inte - han lade ifrån sig luren och gjorde inget mer. Ändå hände det här.
     
  19. Nallefon

    Nallefon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZs

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZs
    @Nummerskivan: första som slår mig är "roaming", finns visst 2 olika ställen i luren där man fimpar det...
     
  20. lijoli

    lijoli Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tydligen, enligt flera operatörer och användare, måste man skicka ett MMS själv först innan man kan ta emot. Frågan är om man vill tanka kortet enbart av den anledningen..
    (Spännande med en knapp, den har inte jag heller sett!)

    Hoppas Parlino snart hör av sig och berättar om de kommer fram till något. Ännu är det tyst därifrån.