Galaxy 3, 5, S och MMS

Diskussion i 'Samsung Allmänt' startad av Nallefon, 1 apr 2011.

1. Nummerskivan

Nummerskivan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Roaming är av i inställningarna för mobilt nätverk, och syns inget R. Saldot verkade normalt. Jag har inte stenkoll, men det var så högt att det ej bör ha sjunkit något särskilt jättestort. (Han hade 165 för en månad sedan, hade 130 nu. Har ringt en del, och har datatrafik på ibland.)

Var kan man ställa in det förutom i inställningarna för mobilt nätverk?

Men visst är det oavsett vilket, lustigt att MMS fungerar felfritt med norska Tele2, när svenska Tele2 påstår att det är telefonen det är fel på :teeth:

2. lijoli

lijoli Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Uppdaterar Parlino med detta! Är faktiskt riktigt intressant...

3. Nallefon

Nallefon Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZs

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZs
    Har tyvärr inget svar på det, är bara nåt jag såg nånstans en frustrerad dag när jag fipplade runt i luren och försökte få MMS att fungera.

@lijoli: ja, det känns lite tveksamt att tanka på kortet enbart för att skicka och kanske eventuellt ta emot ett MMS...

Men å andra sidan, fungerar det så kan jag behålla "nallen" och slipper kasta 1000+ på ännu en sabla mobil.

Ps: Comviq är klåpare.

:cool:

4. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Men, vet ni om man kan ha internet.tele2.no i inställningarna utan att det kommer att kosta mer?

5. lijoli

lijoli Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ingen aning.. Kolla saldo, skicka ett par MMS och kolla saldot igen?
    (Funkar det så drar jag med på tele2.no!)

6. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Uppdatering: Det gick att skicka MMS, men inte ta emot.

Jag skickade till mobilen, och då kom det upp "gå till www[...] och ange den här koden för att se meddelandet". Alltså som på en mobil helt utan MMS-funktion.

Så det blev ju sämre än innan, om man inte bara vill skicka men inte ta emot.

Däremot så hände följande med min Galaxy S:
    Jag fabriksåterställde, och nu fungerar MMS felfritt med bara ett APN, det man får automatiskt utan att göra något. Märkligt, för det fungerade inte efter de två förra fabriksåterställningarna utan då var jag tvungen att lägga in ett APN till (det utan MMS-uppgifter). Vad fan är det med kvaliteten på saker/tjänster/allt nu för tiden? Och det är exakt samma inställningar som förra gången då det ej fungerade med bara ett APN.

7. lijoli

lijoli Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det där med fabriksåterställning är ett kapitel för sig.. Efter att jag uppgraderat första gången efter köp, så började min 5:a tappa minneskortet. Mycket irriterande! Kopplade in både Samsung och The Phonehouse i problemet. Återställde två gånger, men problemet fanns kvar. Teorin var då att det var fel på minneskortsläsaren. Märkligt, tyckte jag då problemet kom först efter uppgradering. Men återställning hjälpte ju inte.. Hmm...
    Grejen är att problemet helt försvunnit iom att jag uppgraderade till FroYo, så uppenbarligen var det den där första uppdateringen som ställde till det.

Tror mao inte att man helt kan lita på de där fabriksåterställningarna. Nånstans skiter sig även det.

För att återgå till topic så har jag ännu inte hört av Parlino. Väntar, mindre tålmodigt.

8. Nallefon

Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZs

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZs
    Kan nu bekräfta samt förtälja: det som Bmsone (var det väl) skrev, funkar totalt klockrent. Släng i ett TRE-kort, in på deras sida, klicka i skicka inställningar för Galaxy S, jag upprepar S (Essssss) trots att du har en femma. Två inställningar ska beställas, både data/internet samt MMS.

Gjorde ju det för en tid sedan men kunde inte tanka på kortet (pank period), men nu så tankade jag genast via nätet.

Ett gammalt test-MMS från gamla reservluren (Comviqnumret) plingade genast till, så jag provskickade en bild åt andra hållet, dvs till reservluren. Inga problem. Har surfat runt på TRE:s mobilportal, och även Android Market, tankat ner allt som försvann vid alla dessa lönlösa factory resets. Kollat Gmail, kollat banksaldo, kollat Facebook. Hoppat in på MSN (gratisapp från Market) samt kollat störningsinfo från SL.

Allt funkar.

Så, trots tidigare utbrott i denna tråd: jag behåller nallen, nu med annan operatör - som inte verkar ha skallen långt upp i röven.

Nu kan jag göra nåt roligare för de pengar jag slipper slänga på en ny lur. :cool:

Hoppas detta är lösningen på problemen för flera av er, och tack för att ni hängt på och skrivit här.

Samt, som alltid: fuck Comviq.

9. Bmsone

Bmsone Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    112
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 Plus 512GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 Plus 512GB
    Trevligt att det funkade :-). Nöjd med min med, ska bara få tillbaka swype... på svenska.

10. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Sonens Galaxy 5 fick fungerande MMS direkt när jag fabriksåterställde och bara lät de inställningar som kommer automatiskt, komma. Fattar inte varför, så var det inte förra gången.

Samma hände med min Galaxy S.

Men nu fungerar Galaxy S:en inte att ladda hem MMS längre, så jag gissar att det är något "jävligt skumt fel som man aldrig kommer att förstå eller komma tillrätta med" ;-)

Antagligen fungerar inte MMS på sonens heller om ett tag, eller kanske redan nu.

11. Nallefon

Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZs

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZs
    Nästan off topic, men jag skapade tråden en gång i tiden så...

Har suttit i flera dagar och samlat ihop, redigerat, sorterat mp3 för att fylla mitt nya 8-gigskort. I morse hade jag en låt i skallen som jag mindes att jag glömt, hehe.

På med datorn, koppla upp luren, skicka över den missade låten, skapa ny playlist i Winamp.

När jag ändå var igång så startade jag först luren i KIESläge, just in case.

Alltså, det där programmet lever sitt eget liv. Efter att återigen haft meddelandet "enheten kan inte uppdateras" eller vad det nu står en tid, hette det nu plötsligt "uppdatera KIES och sen enheten". Ungefär. Lät programmet kolla sig självt, påstod att det var uppdaterat redan.

The hell you are, tänkte jag och avinstallerade eländet, tankade nytt och installerade. Jadå, genast rasslade typ 20 minuter lång uppdatering in. Av vad vet jag inte. Men hann se att det var nåt JP2 som skulle bli JP3. Men det var det ju förut, efter senaste uppdateringen?

Fattar nada, men mindes vad jag läst om Ajjfån: fabriksåterställning "nollar" även alla uppdateringar av operativsystemet.

Gäller tydligen Android också?

Ty jag gjorde ju x antal meningslösa factory resets medan jag försökte luren att ta emot MMS...

12. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Vad konstigt, det händer ju aldrig med min SGS, Jag fabriksåterställer alltid efter en uppgradering/uppdatering. Men nu minns jag inte vilken version det var vi laddade ned senast.

Det är inte bara en ny uppdatering då? Minns du vad förra hette?

Jag ska ladda klart batteriet och sedan uppdatera. Sedan fabriksåterställa och se vad som händer.

Hur går det med MMS förresten? Här fungerar det plötsligt, i alla fall en stund efter fabriksåterställning. Samma med min SGS. Sedan kan det sluta fungera utan att man gjort något.

13. Nallefon

Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZs

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZs
    Eh, well det står ju aldrig nåt vettigt, bara en massa geek stuff i stil med bluttanbläJP3...

Gick inte att se vad som var nytt. Men mig veterligen hade jag JP3/JP3 förr och nu plötsligt JP3/JP2 och det ville KIES ändra på.

MMS... jadu, jag vet inte. Ingen skickar till nya luren då den numer har 3 Kontant. De envisas med att skicka till gamla reserven som har Comviq. För att spara några ören. :mad:

Uppdatering klockan 06:08... jodå, skickade ett MMS till mig själv, från reserven (Comviq) till nya (Tre). Kom fram som det ska.

Last edited: 12 maj 2011
  14. lijoli

lijoli Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har inte kopplat upp mig mot Kies sedan FroYo-uppgraderingen. Kollade nu och jag har JP2 på CSC (och JP3 på Phone). Så det ligger nog någon uppdatering där på Kies och väntar på mig! Vad den innehåller får man ju aldrig veta.. Tycker det vore av värde med en beskrivning av innehållet på uppdateringarna, men det vore väl för mycket begärt.

Nå, lär starta Kies under dagen.

15. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Jag uppdaterade femman igår, och återställde sedan. Kopplade in mot Kies igen, och den hade inte nedgraderats. Så det verkar ju bra.

Vet inte om det är någon skillnad. Jag fixade konton och kalender och några appar som jag tyckte att sonen skulle ha, sedan fick han sköta den själv. Han har lärt sig vad som händer när man laddar ned allt man ser, så den är riktigt städad nu för tiden :teeth:

Det är ju rätt dålig touch på den. Jag klickade som bara f*n och gav upp till slut. Som tur är finns ju navigeringsringen runt mittknappen :) Helt sjukt att inte alla lurar har sådan! Touchen verkar vara sämre långt ut i kanterna av skärmen.

Konstigt nog så fungerar touchen bättre för sonen. Luren kanske inte gillar torra gamlingar.

16. lijoli

lijoli Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Man behöver ha en viss "snärt" i fingrarna har jag lärt mig! Dock sant som du säger; skärmen är okänsligare ju närmare kanten man kommer och ytterst är det nästan omöjligt (vilket gör att länkar ibland blir oklickbara..).
    (Och jag VÄGRAR räkna mig som gamling! :D)

17. Nallefon

Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZs

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZs
    Kan bara hålla med er båda. Mardröm att "klicka" på nåt i ytterkanterna.

Gammal? Nä, I'm a recycled teenager. Men 19 av 20 mobiler kräver bebisfingrar, nåt jag inte har...

18. Nallefon

Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZs

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZs
    Så, i fredags fick jag nog. Själva mobilen var ok, men mjukvaran... dumpa skiten i Medelhavet.

1) MMS fungerade alltså bara med TRE, inget annat.
    2) Första uppdateringen till 2.2 slog ihjäl bluetooth. Vilket jag lyckades fixa tillbaka själv.
    3) Nya uppdateringen (buggfix/patch?) av 2.2 slog ihjäl DTMF/tonval - som inte gick att få tillbaka. Mail till Samsung, puckat standardsvar. Trots att jag skrev att jag gjort fabriksåterställning utan framgång föreslog de... ja gissa. Det, eller lämna in på service. Kyss mig därbak, tack och adjö.

Köpte en X8 och vill aldrig mer se en Samsunglur. Tack till er som skrivit och brottats med liknande problem här. Vi ses nånstans i nån annan tråd :)

19. lijoli

lijoli Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Bortsett från mms-problemet så har min lur fungerat helt smärtfritt efter senaste uppgraderingen. Förstår att du gett upp 5:an efter allt strul du haft och att du blir nöjd med X8:an!
    (Har ff inte fått något riktigt besked från Parlino angående mms-inställningarna och kan således ff inte använda mms. Surt, sa räven!)

20. Nallefon

Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZs

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZs
    Tack, Iijoli. Tråkigt att du har MMSproblem ännu.

Ja, än så länge är jag nöjd. Enda jag blivit sur på är den kassa startskärmen. En app per skärm? Larv. Kör nu en gratis "launcher" som låter mig rada upp genvägar till de appar jag använder dagligen.

Ja, sen låg det handsfree utan svarsknapp i kartongen, vadå sjukt. Men som plåster på såren (?) låg det även ett USBminne där... ett som tar minneskort så jag bestämmer antal gigabyte själv. Jahapp, i med gamla 4-giggaren :)

Last edited: 20 jun 2011