Övrigt: Galaxy Nexus stoppad i Kalifornien

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av coopdeo, 30 jun 2012.

1. coopdeo

coopdeo Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Media rapporterar nu att Galaxy Nexus har belagts med säljstopp i USA, efter en dom i Kalifornien, på grund av en patenttvist med Apple.

http://www.tomsguide.com/us/Samsung-Apple-Galaxy-Nexus-Galaxy-Tab-Lucy-Koh,news-15726.html

https://swedroid.se/saljstopp-for-samsung-galaxy-nexus-i-usa/#more-60571

http://www.dn.se/ekonomi/nytt-bakslag-for-samsung-i-patentmal

http://www.theverge.com/2012/6/29/3126934/apple-samsung-judge-bans-galaxy-nexus

Last edited: 30 jun 2012
  2. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Jag är faktiskt inte förvånad över detta. Apple viker sig inte en tum för att få mer makt, i alla fall vad de vill tro att de får. Tro mig, snart kommer ett bakslag av sådan kraft att Apple kommer få svårt att resa sig.

Som Adrynalyne på XDA skrev: "Poking a sleeping dragon, they are"

3. slibit

slibit Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    458

MINA ENHETER

Det är så tråkigt med alla dessa patentstrider, som speciellt apple håller på med. Jag tror också att Apple kommer få bakslag i framtiden som kommer bli svåra att komma vinnande ur.

Sent from my V9 using Tapatalk 2

4. fireon

fireon Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    144

MINA ENHETER

Det är ett säljstopp i hela USA, inte bara Kalifornien.

Verkar som att Apple fick igenom ett av fyra patent som de yrkade på att GN bröt mot. Ska vara ett patent riktat mot sökfunktioner i OS'et, dvs kärnfunktioner i Android med Google Search och Voice Search.

Eftersom det är ett tillfälligt säljstopp så kan Samsung fortfarande motbevisa, men tills dem gjort det så får inga GN säljas i USA (iaf inte importeras).

Apple är så sjukt giriga nu alltså, jag irriterar mig riktigt mycket på dem. Det roliga är att deras officiella uttalande låter så här:

"It's no coincidence that Samsung's latest products look a lot like the iPhone and iPad, from the shape of the hardware to the user interface and even the packaging. This kind of blatant copying is wrong and, as we've said many times before, we need to protect Apple's intellectual property when companies steal our ideas."

Jag har haft min GN liggandes bredvid en iPhone många gånger och jag ser inte mycket likheter. Framförallt så tycker jag att man definitivt kan se skillnad mellan vilken som är vilken :) Sen att säga att ICS ser ut som iOS är ju bara ****...

Edit: Lite mer information har nu kommit, läs längst ner på denna artikeln: http://www.theverge.com/2012/6/29/3126934/apple-samsung-judge-bans-galaxy-nexus

5. coopdeo

coopdeo Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Förmodligen ligger det en del politik bakom detta. En amerikansk domstol skyddar ett amerikanskt företag (Apple) mot en Sydkoreansk konkurrent (Samsung).

6. gripen

gripen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    One Plus 6
    Övrigt:
    Chromecast (Gen 1 & 3)
    Fy fan vad jag hatar Apple. Verkligen hatar alltså...

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2

7. mikma

mikma Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Sony XZ2 Compact

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony XZ2 Compact
    Nu när Apple får Nexus-mobilen stoppad så måste det ändå vara dags för Google att aggera.

8. ther

ther Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29
    Telefon:
    Google Pixel 4

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 4
    *gäääsp* kan inte dessa sandlådekrig upphöra snart, det bara hämmar kreativitet..

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2

9. marreboy

marreboy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    Don't blame the players. Blame the game.

Det är ju patentsystemet i USA (och andra länder) som ger möjligheter till dessa löjliga patentstrider. Apples advokater gör vad de har betalt för och de tar antagligen väldigt bra betalt. Nokia, Microsoft, Motorola, Samsung och Google har också en massa välbetalda advokater som gör precis det samma som Apple. I dessa stora fall känner jag ingen fanboyism eller patriotism mot Android, iOS eller någon annan.

Patent var ju menat att man skulle få rätt att skydda sin uppfinning och säkra sina inkomster. Och om någon ville nyttja det man uppfunnit så skall de betala licensavgifter. Nu har det ju blivit vansinne och ingen vill licensiera saker längre utan man ska bara stoppa varandra. Då blir ju resultatet att innovation stoppas eller saktas ner.

Galet som det är så är ju patenttroll som Lodsys mer i linje med grundtanken med patent än vad de stora jättarna nu får det till.

Min förhoppning är att Samsung och de andra Android tillverkarna beslutar sig för att "skita i" USA och deras futtiga 300 miljoner invånare. Och satsa på Europa/Asien/Australien. Typ 6 miljarder andra kunder. Hittills är det ju bara Tyskland som strulat med patenten i Europa. Och där har det ju löst sig efter en tid..

Bara lite tankar...

10. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 196

MINA ENHETER

Om jag inte minns helt fel efter en ganska givande patentundervisning så måste ett företag som har ett patent skydda det patentet tex genom stämningar för att patentet ska fortsätta gälla. Så fungerar världen idag. Det är snarare patentsystemet man ska hata och inte spelarna, båda parter utvecklar bra hårdvara och mjukvara.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2