Jag har själv en Note 10.1 (den med 3G) och är otroligt nöjd med den (läs gärna mitt omdöme på prisjakt.nu), det är förvisso min första platta men jag är mycket intresserad av mobiler, surfplattor, datorer och liknande så jag läser på mycket och anser själv att jag har hyffsad koll på vad som finns på marknaden.
iPad har aldrig riktigt lockat mig, jag har testat några iPhonemodeller och har egentligen inget emot Apples produkter. Dock så gillar jag Android mer eftersom det är ett mer anpassningsbart OS.
Jag var rätt nära att beställa en Google Nexus 7 men ville ha lite större skärm, plus möjlighet att på ett relativt billigt sätt utöka minnet (går inte på varken iPad eller Nexus 7) så mitt val föll slutligen på Note 10.1
Hursom, nu tillbaka till Noten och din andra fråga:
Mig veterligen så är det ingen skillnad mellan 3G-modellen och WiFi-modellen förutom just då 3G, som du nämner och visst kan man tycka att det är lite onödigt att betala 1000 kr extra för att få 3G när det egentligen går precis lika bra att dela ut uppkopplingen från telefonen och den har man ju ändå i stort sett alltid med sig.
Den med 3G kan du även använda som telefon, det går såklart inte att ringa (på traditionellt sätt) från WiFi-modellen men utöver det och 3G så tror jag inte att det är någon skillnad, jo WiFi-modellen väger faktiskt 3 gram mindre.
3G-modellen går såklart att använda utan SIM-kort men vill man även ha 3G-uppkoppling så måste man räkna in ett abonnemang (alternativt ett kontantkort) i priset.
För mig var valet med 3G självklart men om du tror att du klarar dig utan 3G möjligheten så är det såklart bättre att spara den där tusenlappen och köpa tillbehör för den istället (ett 64GB microSDXC kort kostar runt en femhundralapp).
Edit: MobileTechReview på Youtube har en bra video där de jämför just Note 10.1 med Asus Infinity.
Click to expand...