@Herrn, Instämmer totalt med dig. Vansinne att köpa på Blocket för 4500 kronor. Eller 4800...
@Ompan, tror de flesta här vill ge dig goda råd av ren omtanke bara. Skit i den affären. Sudda ut den ur ditt medvetande igen. Hur vet du att den inte är stöldgods?
I affärer via Tradera eller Blocket så är det bara en enda sak som gäller från köparens sida: misstänksamhet, ifrågasättande och återigen misstänksamhet. Du ska ha originalkvitto samt garantihandlingar. Säljarens namn ska överensstämma med namnet på kvittot. I annat fall är det stor sannolikhet för någon form av bedrägeri.
För ett eller två år sedan (minns inte nu på rak arm) skrevs lagen om och skärptes upp rejält. Det spelar ingen roll om du hävdar att du inte visste att det var stöldgods du köpte. Det är din skydlighet att försäkra dig kring detta. Annars förlorar du varan samt pengarna du gav. Mobilen återgår till dess rättmätige ägare. Och det tror jag vi alla tycker är väldigt bra.
Så bara ytterligare några tips att tänka på innan du låter dig lockas in i en affär med ganska hög potential att gå snett nånstans (varan eller från säljaren samt en mängd andra riskfaktorer).
6000.- är inte för dyrt för denna premiummobil, en av världens mest åtråvärda enheter.
Du tänker precis tvärsom just nu, enbart för att du "vill" lura dig själv. 4500-4800 kronor är dyrt.
Allt är bara sagt med ren välvilja. Men som sagt, vill du fortfarande gå vidare med Blocket-dealen... kör hårt. Självklart finns det seriösa och ärliga säljare också. Men tänk på ovanstående och tacka nej till affär om inget av ovanstående samt andra råd från andra här inte kan uppfyllas av säljaren.
Köparen: ...okej, ja men allt låter skitbra. Och du har kvitto och garantin också? Bara så jag får se leg när jag handlar. Så allt stämmer för min skull.
Säljaren: ...*öh*...ja, serrö... det var äna så att jag var ute med min pitbull. Gick som vanligt rundan i mina sketna joggingbrallor å en cigg i näven. Så blåste de upp te storm förstår du.
Hade precis köpt mobilen på Siba å hade kvittot i näven. Skulle tända på ciggen i snålblåsten när kvittot blåste ur handen. Min pitbull Susanne jagade efter kvittot trots att jag skrek åt henne med min hesa whiskystämma. Tror du inte hon satte sig och pissa på det sedan?
Och innan vi gick ut så fick hon ett raserianfall och attackerade garantisedeln också. Hela jävla mobilkartongen låg ju i tusen bitar på golvet. Fattar du jobbigt jag haft det eller? Var äna tvungen å ta ett rör Treo efteråt å lugna mig lite. Men du kan la köpa den ändå, är ju fina fesken förstår du, inga problem. Kolla här, inte en skråma... eller... jo, det är ett litet slick där från Susanne men *torkar bort slemmet*... sådär... As good as new.
_
Last edited: 19 november 2012