Övrigt: Galaxy Note 3 fungerar inte med icke-europeiska SIM kort?

Diskussion i 'Galaxy Note 3 - Allmänt' startad av Tangz, 25 sept 2013.

  1. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Jag skulle aldrig köpa en HTC. Men det är bara jag. Jag vägrar stödja idiottillverkare med pengar. Om de vill begränsa min frihet så tar jag mitt pick och pack. Min nästa blir med största sannolikhet en Nexus 5, skulle den dock mot förmodan även den ha något anticonsumer skit i sig så går även den bort men det tvekar jag väldigt stort på.

    Så jag hoppas verkligen inte flera tillverkare tar efter HTC och Samsung. Sony verkar ju på pappret vara rätt vettiga. Jag gillar dock inte få en låst bootloader vid leverans och jag vill kunna "smyga" med mina rootningar för jag anser inte tillverkaren ska bry sig vad jag gör med min mobil. Sabbar jag skiten så får jag stå mitt kast men om powerknappen faller av så förväntar jag mig att den ska fixas utan att de ska hänga upp sig på vad jag kan ha hittat på med mjukvaran.
     
    tidsoptimist, uddevallare och Bilal gillar detta.
  2. G4il1

    G4il1 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2009
    Inlägg:
    1 004
    Mottagna gillanden:
    340

    MINA ENHETER

    Grejen är ju fortfarande att du inte köper hårdvaran utan en helhet som tillverkaren i detta fallet Samsung har konstruerat och det är det du har garanti på inte hårdvaran.

    Ja det är din telefon när du köpt den men garantin förutsätter att du använder telefonen på ett sådant sätt som tillverkaren har tänkt och därmed har kontroll på för att de skall ge dig garanti.
    Bryter du mot det så är garantin förverkad. Oavsett om du tappar den i vatten eller ändrar mjukvaran då du då har (o)medvetet gjort en förändring som tillverkaren inte har kontroll på och därmed inte kan säkerställa är deras fel.

    Man kan tycka och gnälla på det i all oändlighet men det är vad reglerna säger och från en tillverkares synpunkt förstår jag det fullt ut då de självklart inte vill betala kostnader för saker de inte kan härröra som deras fel.
     
  3. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Om det är uppenbara hårdvarufel så har det självklart inget med att mobilen är rootad, det säger ju sig själv. Så när tillverkare och verkstäder ändå nekar så är det bara för att blåsa konsumenter på lite extra pengar.

    Reglerna? Samsungs egenpåhittade regler då.

    Jag har egna regler och det är att aldrig köpa Samsung eller HTC. Det finns många andra tillverkare.
     
  4. Huxflux

    Huxflux Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 nov 2011
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Det vet jag faktiskt inte, av vad jag förstått så kan du inte få uppdateringar OTA, men du kan flasha originalrommar från t.ex. sammobile.

    Men vad vet jag, jag har haft fel förut :)

    Men för mig som reser är det en enorm begränsning att inte kunna använda vilket simkort jag vill
     
  5. G4il1

    G4il1 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2009
    Inlägg:
    1 004
    Mottagna gillanden:
    340

    MINA ENHETER


    Ja det är ju det som är villfarelsen att garantin är uppdelad på en hårdvaru- och en mjukvarudel men det är det som är fel. Du har en Begränsad Garanti på enheten som helhet inte på hårdvaran och eller mjukvaran

    Och nej det är inte bara Samsung som hittat på detta. Jag gjorde en snabb koll och hittade bland annat Sonys allmänna garantier och Nokias förutom Samsungs på nätet och även om det är skrivet lite olika så är konsensus samma att om du medvetet eller omedvetet gör en förändring av mjukvaran på ett sådant sätt som tillverkaren inte avsett så förverkas hela Garantin.

    Nokia:
    http://www.nokia.com/se-sv/support/garantiregler/
    Sony:
    http://www.sony.se/support/sv/warranty/general
    Man kan tycka att det är skit och jag säger inte emot men att tro att det är skillnad på Hårdvaru- och mjukvarugaranti så man kan gör vad man vill med rootning och andra ROMar är inte korrekt.
     
  6. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Du jämför äpplen och morötter. Den texten du citerar betyder att specifika mjukvarufel från annan mjukvara än tillverkarens inte går på garantin. Det betyder inte alls att garantin försvinner för att man rootar (och att garantin förverkas för att man använder "programvara som ej levererats med enheten", dvs laddar hem Angry Birds från Google Play, är förstås felaktigt).

    Vad Nokia säger är dessutom väldigt ointressant, Windows Phone är ju nerlåst så in i h-e så där kan man inte installera något som inte Steve Ballmer välsignat ändå.
     
  7. genjuroSE

    genjuroSE Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2010
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Så jekla _irriterande_ att de tar bort ytterliggare en frihet.. Mera maintenance för kunderna :mad:
     
    Tangz gillar detta.
  8. Huxflux

    Huxflux Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 nov 2011
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Här är ett inlägg jag gjorde i tråden på xda, orkar inte skriva om det på svenska. Sorry :)

    Today I first called a samsung service center here in Sweden, and they said it's no problem to unlock the phone from the regional lock, the cost is about 28 euro for that.

    After that i called samsung support to ask if they shouldn't take the cost for a failed automatic unlock. First reply was no, it's not working outside europe... i told him that their service center can unlock it, he then went away to ask about it. He came back and now told me that the phone will automaticlly unlock after 2 days of use with the local sim...

    It's so nice with all these consistent answers from samsung....
     
    genjuroSE och kimmoet gillar detta.
  9. Bilal

    Bilal Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2012
    Inlägg:
    555
    Mottagna gillanden:
    155

    MINA ENHETER


    Samsung verkar ha flera olika svar till den frågan. När jag talade med Samsung Sverige så menade snubben på att telefonen inte kommer att låsas upp automatiskt, oavsett vilket kort man använder först.

    En upplåsning skulle enligt honom kosta ca 800 kr.

    Samsung kanske har för många kunder och vill bli av med en del....
     
  10. Huxflux

    Huxflux Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 nov 2011
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Här mitt inlägg i xda tråden idag, orkar fortfarande inte översätta hit, Sorry ;)

    So last week i decided to give note 3 another try since samsung service center here in sweden could unlock the phone if it didn't work by it self.
    Bought the phone, started it with a swedish sim in it, logged in in my samsung and google account, got 2 updates in a row, set everything up and used the phone "normally" for 5 days, had about 20 calls and textmessages.

    Today I put my thai simcard in the phone and started it... and it worked !!! I have no idea when or what made the simlock go away.
    I even made a factory reset, started the phone with the swedish card (didn't dare to try to start with the thaicard), shut the phone down and switched to the thaicard, and it still worked, so for now i'm happy, and it's a great phone, but i will always have a little nagging feeling that samsung will f..k it up somehowe... But i hope for the best.
     
  11. Hunter78

    Hunter78 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    1 245
    Mottagna gillanden:
    303
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+
    Någon annan som kan bekräfta att det fungerar om man startar upp med ett Eu-sim och efter X antal samtal/dagar kan stoppa in ett t.ex. icke EU simkort i en Note 3?

    mvh
     
  12. Ducceman

    Ducceman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2013
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    68
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S22 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S22 Ultra
    Telefon 2:
    S10+
    Platta:
    S6 Lite
    Övrigt:
    Shield 2017
    Kom just hem från Thailand idag och har kört AIS i min därnere utan problem.

    Skickat från min SM-N9005 med Tapatalk
     
    kimmoet och Hunter78 gillar detta.