Fråga: galaxy s2 skärm varar inte länge :(

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av avital, 28 jan 2012.

1. avital

avital Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vadå trollar?

Jag köpte telefonen för ganska mycket pengar (ja, jag tycker 5000:- är mycket pengar) och det var kanske impulsivt...

Gillade telefonen och ville glädjas åt den fast jag hade lite ångest för att jag kastat ut 5000:-. Jag lyckades få bort ångesten eftersom jag var glad för telefonen och sa till mig själv att den var "värd" pengarna.

Sen läser jag lite på olika sidor att skärmen har sämre livslängd än skärmar som sitter i andra mobiler. Då tappade jag lite av glädjen över telefonen och skrev här för att se om ryktet stämde eller inte. Det är inget konstigt tycker jag.

2. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 003
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Telefonen är väl värd sina pengar och du har inget att oroa dig över. Du kommer förmodligen dö innan skärmen på din telefon gör det.

3. Ampakin

Ampakin Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    72

MINA ENHETER

Du vet om att iphone 4 spricker lätt va?

4. avital

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Den spricker väl om man tappar den?
    Och om man skulle ha sån otur kan man väl byta baksidan (eller framsidan) på den?
    Det står ju såna iphonefixare på varenda köpcentrum som byter glaset eller fixar andra saker.

5. Ampakin

Ampakin Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    72

MINA ENHETER

Du vet att man kan byta skärm på andra mobiler också va?

Jag tycker att din reaktion är skitkonstig och tror därför att det är rn trolltråd...
    Är du allvarlig med denna tråden så tycker jag att du ska vara nöjd med ditt köp.
    Trollar du däremot så grattis, jag har precis lagt 60 minuter åt att sitta och leta produktspecs på amoledskärmar av välvillighet helt i onödan... Det känns sådär vill jag påpeka..

6. avital

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det känns också lite konstigt att bli anklagad för att trolla, när man ställer frågor på ett forum. Bara för att ni kanske inte tycker 5000:- är särskilt märkvärdigt för en telefon, eller för att ingen av er ens tänkt tanken på en sån sak som livslängden på en skärm, så betyder det inte att det inte finns andra som tänker lite djupare, lägger märke till detaljer, funderar och kanske slänger ut frågan på ett mobilforum.

7. babydroid

babydroid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    286
    Telefon:
    Samsung Galaxy s9+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy s9+
    Telefon 2:
    Oneplus 5t
    Platta:
    IPad Pro 11”
    Det är väl klart 5 apor är mycket för en telefon. Eller ja det är väl det man får ge för en high end telefon idag. Men jag förstår dig. Jag kan själv känna lite ångest över mitt köp och det är efter några månader. Så jag förstår dig.

Men det är just formuleringen på trådnamnet, att du direkt jämför med en telefon som är den största rivalen och säger att du hellre vill ha en sådan, som gör oss alla lite misstänksamma.

Du kommer ha mycket trevligt med din nya telefon och den kommer garanterat hålla längre än vad du tror. Du kommer ha tröttnat på telefonen, slängt den i sjön, fiskat upp den igen pga ångest, kört över den med ett tåg,och haft sex med den innan skärmen börjar ge sig.

Sluta oroa dig över detta och börja använda telefonen istället. Ingen idé att sitta och fundera på någonting som inte kommer inträffa förens om många många år.

8. 2l8

2l8 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    185

MINA ENHETER

Är du 10 år gammal eller? Snacka om att skapa problem som inte finns!

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

9. garm

garm Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Jag anklagade dig inte utan frågade dig. Jag tyckte ditt inlägg var konstigt då du gnällde över att din telefon gått ner i värde i samma tråd du tycker att livslängden på din skärm är kort. Dessutom när flera förklarat för dig att är ett icke problem. Men visst vill man tvunget hitta fel så går det, jag kan tipsa dig om tråden med aftonbladsrubriken där dom letar fläck-fel i absolut mörka rum och med svart foto.

Att du har ångest över ditt köp är såklart trist. Men hade det varit bättre om du köpt en iPhone?

För övrigt är pengar runda just för att dom ska rulla ;) Dock verkar det mest rulla utför, sällan inåt :ehm:

10. yooz1e

yooz1e Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Du är den första jag läst om som är orolig över livslängden på skärmen.

Du är nog den första svensken som är orolig över det också :P

Du bör snarare vara orolig över sånt som förstör telefoner, som t.ex. tappa den i backen, vatten, snön eller varför inte att en elefant äter upp den? :)

Du har spenderat dina 5000kr väldigt väl, då S2an fortfarande är bossen på marknaden typ!

11. harull93

harull93 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    62

MINA ENHETER

Gav mig ett riktigt gott skratt såhär på natten faktiskt! ;)

On Topic: Din skärm kommer hålla rejält länge, det är ingenting du behöver oroa dig för. Om det nu skulle bli inbränningar på din display inom en kort tid (osannolikt) så kan du bara tjata på din säljare om garantin så fixar dom förmodligen det.

12. avital

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag tror också att jag är den enda svensken som frågat om detta.

Även om man hinner byte till nyare telefon innan skärmen skulle ta slut, så är jag ändå intresserad av fenomenet LCD (Retina) vs S-AMOLED-livslängd som helhet.

13. Hund

Mottagna gillanden:
    1 003
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Retina är bara ett namn på Apples LCD-skärmar från (Samsung om jag inte minns helt fel?), det är absolut inget exklusivt med dom.

14. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Retina display är vad jag förstått en klassning att ögat inte ska kunna urskilja pixlar vilket bedöms vara kring 300 dpi och över. Alltså är alla skärmar med över 300 dpi retina displays, oavsett lcd eller amoled.

15. tirim4

tirim4 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Som sagt är det troligt att du antingen köper ny lur eller att någonting annat går sönder innan skärmen slutar fungera. AMOLED är en rätt så beprövad teknik som funnits rätt så länge och skulle inte vara så populär om skärmarna slutade fungera efter två år med normalt användande. Jag har en Cowon S9 med amoledskärm som jag haft i 3 år utan några problem och jag har ännu inte sett en enda forumpost om AMOLEDskärmar som gått sönder på grund av anledningen du oroar dig över.

Njut av din grymma lur och den fantastiska färgåtergivningen du får jämfört med iPhone.

16. avital

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag tror som du att det är Samsung som tillverkar Apples skärmar. Och jag gillar Galaxyns skärm bättre. Fördelen är väl att deras LCD har längre livslängd mot S-Amoled.

17. moparlinke

moparlinke Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    642

MINA ENHETER

Ska du ha din telefon resten av ditt liv så förstår jag din oro.

En mobil nuförtiden brukar hur som helst sällan hålla mer än 3 år.
    Men ja är generös å säger 5 år.

Så som du ser är de helt oväsentligt om skärmen håller 2år,5år,7år,10år,15år,20år,70år.
    Kan nästan lova att ingen mobiltelefon idag håller mer än ca 3år.
    Iaf för istort sett de allra flesta.

Sen brukar ingen som köper en highend mobil ha kvar den i 25 år

Edit
    Finns vattentåliga,stöttåliga med liten skärm om man vill ha en mobil som håller länge.
    Tex den här
    http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=925725

18. Nagarebozhi

Nagarebozhi Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    665
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    är det inte LG som tillverkar Apples skärmar? Kan ha helt fel men fick för mig att bruden läste det någonstans (ja hon har ienheter)

Sent from my X10i using Tapatalk

19. Hund

Mottagna gillanden:
    1 003
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Så är det ju. Samsung ligger bakom annan hårdvara i den. :)

20. Rattatosk

Rattatosk Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3
    Telefon:
    LG G4

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G4
    Jag förstår inte riktigt problemet längre? Du har fått svar på din fråga, iPhone kan tydligen ha sin skärm överlevande ett par år till. Sgs2 skärm dör tidigare men det är ju inga extrema tider vi pratar om innan den dör. 8 år vid normalt användande står i posten, 2 år om man har på skärmen 8 timmar per dag vilket helt ärligt jag inte ens lyckas med min datorskärm, altså ha på den konstant i 8 timmar och inte i något viloläge.

Och då till ett par frågor som jag verkligen är intresserad över: Hur länge hade du din gamla mobil och planerar du att ha din sgs2 lika länge? Jämnför hur länge du brukar ha dina mobiler och dra en slutsats där om det är värt att sälja din sgs2 och köpa en iPhone.