Nu har jag haft luren i några dagar och kan bara säga att jag är imponerad.
S20 Ultra Exynos var en stor besvikelse för mig med tveksam prestanda. Trots 120hz var det nåt som kändes trögt, det flöt inte på. Särskilt när man belastade luren lite med spel och fotograferande. Med SD865 är det en helt annan historia. Telefonen flyger fram, och är helt klart uppe och nosar på iPhone-prestanda. Den är till och med behaglig att skriva längre texter på, vilket är en bra indikation på hur laggfri den är.
Skärmen i min S20 Ultra SD865 är
fenomenal. Det verkar som att Samsung låter Hong Kong-varianterna få lika bra skärmpaneler som de som ska till väst. Stör mig inte alls på hålet i skärmen tack vare att det ligger så högt upp och är relativt litet.
Ljudet i högtalarna är kass. Det låter tunt och hela telefonen vibrerar när man spelar högt. Trist att de inte fixat detta efter Note 10. S10 lät jättebra.
Ergonomin är sådär. Tycker att kameramodulen sticker ut för mycket och är i vägen för pekfingret men det går att vänja sig vid.
Kameran är en delad historia men överlag gillar jag den väldigt mycket med SD865. Stock-kameran har en tendens att överdriva färger och kontrast, men det är lätt avhjälpt med GCam.
Ultravidvinkeln är den bästa jag testat. Väldigt skarp och bra färgåtergivning/dynamiskt omfång.
Vidvinkeln ger systemkamerakänsla tack vare den stora sensorn som ger fantastisk bokeh. Man behöver inte portrait mode med fejkblur på denna lur! Tyvärr blir det ganska oskarpt när man fotograferar objekt på nära håll pga att det inte finns variabel bländare.
Periskopzoomen lider av ganska mycket fula lens flares (ser ut som
tre vertikala streck) när man fotograferar i mörker, men i övrigt är den suverän. Upp till 10x ger i princip förlustfri zoom. 30x kan vara användbart ibland, men över det är bara gimmick.
Batteritiden är ganska dålig. Får ut ungefär 5-6h SoT på en laddning med 120hz och blandat wifi/4G.
Vibrationsmotorn är bra. Klarar även subtila knack. Inte riktigt iPhone-klass men nära.
Click to expand...