Diskussion: Galaxy S3 vs Nexus 4

Diskussion i 'Nexus 4 - Allmänt' startad av xorken, 30 okt 2012.

1. HenrikLundqvist

HenrikLundqvist Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max
    Kameran i Galaxy Nexus höll långt från samma kvalité som de "flaggskepps-mobiler" som fanns på marknaden då.

Fråga till bvb, du skriver att du kör allt i molnet. Känns bökigt att lägga upp TV-serier och filmer i molnet för att tanka hem det till mobilen när man ska titta. Eller har jag förstått det fel? I så fall är minneskortet ingen dealbreaker, jag fyller nämligen bara minneskortet med film och tv-serier :)

2. Facit

Facit Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    238

MINA ENHETER

Ja den lär nog vara lite sämre. Men Optimus G´s kamera har fått bra reviews.
    Så den är ju inte helt kass.

"Smartphone cameras are a mixed bag, running the gamut from excellent to not-so-much, sometimes even varying wildly in quality between devices from the same manufacturer. So we weren’t sure what to expect when picking up our first high-end LG review unit in a while.

Turns out the drop in resolution versus the Sprint and global versions hasn’t hurt this device too badly; the 8MP shooter on our AT&T Optimus G performed well. Photos appear gorgeous on the device’s display, and retain much of that beauty when inspected on a computer or another mobile device. Color saturation is good, if a bit on the high side, and the HDR shooting mode assists in settings featuring both brightly- and dimly-lit areas. As we discussed on recent episodes of both the Pocketnow Weekly podcast and the Pocketnow Daily, the “purple haze” lens flare nonissue affects all smartphones, and the Optimus G is no exception; see the Quincy Market photo below. The only true complaint we had regarding the device’s optical performance came in the form of some minor color bleed when shooting in a harshly incandescent environment:

Otherwise, the camera performed admirably, with a full suite of exposure settings, scene modes, and smart features like automatic noise reduction and dynamic shutter speed to make capturing stills easier. In addition to old standards like continuous-shot and panorama mode, LG has also thrown in a few novelty features like variable shutter sounds, Time Catch Shot (continuous stealth shooting to capture “the moment before”) and Cheese Shutter (camera waits for subject to say a trigger word before snapping a photo).

Video shot in 1080p featured good saturation and crisply rendered shapes, with very quick automatic white-balance adjustments. Those adjustments were a bit on the aggressive side when faced with a challenging sunset-lighting situation (as you might expect), clamping down on the exposure when faced with a shot almost directly into the sun. Videos shot under more even conditions fared better.

Auto-focus response time was average, but ultimately rendered a sharp picture when an object was brought close to the camera lens. Audio pickup was very sensitive, able to pick out the conversation of a neighboring couple speaking quietly. And sneezing loudly."

3. bvb

bvb Solbränd Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 419
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Hm, inte ömöjligt att det blir en Nexus i så fall.

Tittar inte på serier/ film via telefonen så mycket. Men när det händer så kollar jag hemifrån och streamar ner det från min egen NAS. Så det problemet finns inte riktigt för mig.

För musik har jag Spotify och vissa listor sparade offline. Lagom med appar, mycket bildet etc. Så då räcker 16GB enligt mig :)

4. HenrikLundqvist

Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max
    Aha, på så vis. Äh, får sätta mitt hopp till att Samsung slappnar av lite så att CM/AOKP kan flyta på bra i stället :) Alternativt att man släpper en 32gb-variant lite senare.

5. RoadHazard

RoadHazard Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    71
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL
    Prestandamässigt krossar LG Optimus G (som Nexus 4 är baserad på, med samma CPU + GPU) SGS3 ganska ordentligt:

Jag vet, benchmarks säger inte allt, de är meningslösa i verkliga situationer, osv. Men ändå.

Qrac och pmugghc gillar detta.
  6. pmugghc

pmugghc Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 070

MINA ENHETER

Tack, var hittade du denna?

7. Facit

Facit Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    238

MINA ENHETER

8. seidse

seidse Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

9. llama

llama Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p
    Platta:
    Nvidia Shield K1
    jämförelsen du länkade är helt värdelös på flera punkter även om jag skulle välja nexus 4 framför nya iphone, den har irrelevanta (inte bara för mig utan HELT irrelevanta) punkter och konstiga resonemang.

10. Fille84

Fille84 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    280

MINA ENHETER

Känns lite CP-varning över den där jämförelsen måste jag säga

11. bvb

Mottagna gillanden:
    1 419
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Haha vad är det för retard som har skrivit ihop det där?

12. kjab

kjab Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    134
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    Nu har jag varken S3 eller (förstås) någon N4. S3 verkar vara en grymt bra telefon. N4 också.

"Nexus" och Android 4.2 är väl N4ans absoluta fördelar.

Den största fördelen för S3 för mig är GLONASS. Konstigt att ingen nämnt det än. Annars minneskortsplats, relaterat till att N4 kommer som mest med 16GB. Vill gärna ha plats för några riktigt stora appar, en del offlinekartor, lite film och musik, det är svårt på 16GB.

Den största nackdelen för bägge som jag ser det är att de är så stora. Skulle mycket hellre haft en 4" skärm. Men jag vet att smaken är väldigt olika där.

Sen känns det väl som att "topp"-telefoner utan 4G inte kommer finnas länge till. Det är väl redan en ny S3 med 4G på gång vad jag förstått.

13. andersj

andersj Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

N4 har också GLONASS. Se det sista inlägget i tråden "snabba frågor, snabba svar" så får du bekräftelse på det.

jostansjo_ och kjab gillar detta.
  14. 10cent

10cent Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    328
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Z Fold6

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    Z Fold6
    Glonass finns på N4 då det blev bekräftat av killen på andoridcentral då han redan har ett exemplar av nya Nexus 4. Själv har jag haft en S3:a i ett par månader men sålde den nu för att köpa nya Nexus 4. Den största fördelen för mig är att jag slipper allt krångel med uppdateringar. Ska bli gött att köra ren android istället för allt bloat Samsung stoppar i deras S3 utan något valmöjlighet att ta bort skiten förutom med root. Priset för Nexus 4 ser jag som riktigt bra oavsett om det ligger på 4200 kr som comviq tar för tillfället. Kan tänka mig att Dustin,electroworld, Elgiganten och dom andra större kedjorna kommer pressa ner priset till under 4000 kr och då är priset enligt mig helt oslagbart.

15. haks

haks Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ledsnade på att CM10 inte flöt på nå vidare op min S3'a och touchwiz har jag inte mycket över till. Så satte ut min S3 på blocket igår, tog 2 timmar och jag fick 3800. Kom sen på att Nexus 4 inte kommer på några veckor så är fast med en T610 nu.
    Är bra peppad på ett släpp nu.

16. bvb

Mottagna gillanden:
    1 419
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Hur gammal var din SIII'a?

17. RoadHazard

RoadHazard Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    71
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL
    Oj, det var inte illa. Tänker försöka kränga min Galaxy Nexus när N4 kommer. Får naturligtvis inte så mkt för en sådan, men runt 1500-2000 kr hade varit nice. Är Blocket bästa stället att sälja sånt (har aldrig sålt en telefon förr)? Smartare än Tradera?

18. HenrikLundqvist

Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max
  19. Mikdroid

Mikdroid Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

20. haks

haks Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Köpt 6 juni, men hade 32 gb minneskort med i priset så kanske påverkade nån hundring.
    Blocket är bra att sälja grejer på. Men man kan få en hel del skumma samtal från folk som vill pruta ordentligt.