Galaxy Tab 10.1

Diskussion i 'Samsung' startad av bd85, 13 feb 2011.

1. baracken

baracken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    103

MINA ENHETER

Ta bort allt som kräver 3g. Lägg till 10.1" skärm. Dual-core stämmer dock antagligen en tegra och inte exynos som sitter I sgs2.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

2. RobertB

RobertB Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Om plattan verkligen inte har 3G så känns det skumt att Telia försöker att sälja på kunderna mobilsurfabonnemang i samband med beställning?

3. nox

nox Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

Jaha, ingen micro-USB alltså, gud så dåligt påläst man var!
    Då antar jag att BT-handkontroll inte heller kommer funka?

Tråkiga nyheter det här, med adaptrar hit och dit, blir för mycket, vill ju ha allt samlat på ett ställe. Skippar denna, får bli en Xoom istället. Tack för hjälp!

4. Silvercliff

Silvercliff Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Xoomen är tjockare, tyngre, har en konstigt placerad strömknapp (på baksidan) och en något sämre skärm.
    Däremot har den ju microSD-kortplats (som jag iofs inte tror fungerar utan hack?) och en micro-USB-kontakt.

5. nox

nox Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

Precis, Micro-USB slår högt hos mig. Klockrent att kunna koppla in ett USB-minne, en hårddisk, PS3-kontrollen eller vad man nu vill. Utan denna tappar man mycket av kompabiliteten jag söker.

Att den är tjockare och tyngre bekommer mig inte, den är fortfarande mindre än en laptop, tror nästan jag föredrar dem lite större. SGS II exempelvis, blir alldeles för tunn för min del, då den är väldigt hal.

Nu kan jag inte Android 3.0 speciellt bra, men trycker man ofta på strömknappen för att navigera i operativet eller liknande? Eftersom du tog upp dess malplacering antar jag att den används mycket men i vilka sammanhang? Annars ser jag inte direkt något problem i att den är "felplacerad" om man bara använder den för att få igång/av produkten. Eller?

6. alexanderblom

alexanderblom Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Du kommer ju fortfarande behöva en adapter (precis som du gör på Galaxy Tab 10.1) för att koppla in USB/HDMI i Xoom/Transformer.

Enda fördelen med standard micro-USB är att såna kablar är vanliga och din telefon säkert använder en sån. Men eftersom du ändå inte kan ladda din tablet via USB-sladden tycker jag inte att det spelar någon större roll. Jag har inte använt USB för att föra över filer på över ett år.

Det låter på Samsung/Telia som om 3G versionen kommer nu medan Wifi kommer i augusti. Dvs det som går att beställa från Telia nu är endast 3G-versionen. http://www.samsung.com/se/news/newsRead.do?news_group=productnews&news_ctgry=&news_seq=28120

Last edited: 16 jun 2011
  7. bd85

bd85 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Du startar och stänger skärmen med strömknappen, har ingen annan funktion. Och tycker själv den sitter på ett helt ok ställe. Faller sig naturligt att när du håller plattan så har du pekfingret på knappen.

Ang micro-usb.
    Var tidigare en som tjatat och förespråkade micro usb/hdmi och tyckte samsung gjorde bort sig med att ha sin egen ingång på sina plattor, 7" 8.9" 10.1"
    Men efter att nu ha använt Xoom så ser jag bara fördelar med samsungs lösning, den är robust och sittar stabilt och man känner ingen oro då man har anslutit en sladd att den ska lossna eller brytas lös.

Med micro usb/hdmi + den lilla kontakten för laddning (typ nokia kopia) på Xoom är man konstant på sin vakt hur man hanterar/håller plattan då man har anslutit en sladd. Känns inte tryggt om man samtidigt som man har anslutit något ska använda den och håller i den om du tex halv ligger i soffan/sängen, aja ni förstår vad jag menar. Blir brytningar och belastning hur man än gör.

Och du måste lik förbannat ha en adapter får varje utgång så du får std size så att kablarna passar.

En till sak är att XOOM inte fått 3.1 än och de har inte gått ut med när den väntas komma. Är endast USA modellen som fått 3.1.
    Känns inte bra att tex Asus ligger före Xoom när det kommer till uppdateringar och support.
    Och tung är den också, en riktig sten.
    Sent from my MZ604

8. delit

delit Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag är riktigt taggad på att köpa denna produkt.
    Jag kommer att använda den främst till att surfa och kolla på film under längre resor via jobbet.

Hur är Tab 10.1 med olika videoformat och flyter det på bra?
    Att konvertera om till olika format är inget alternativ för mig. Då kör jag hellre på med min Dell notebook tills vidare.

9. FashionCoree

FashionCoree Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det går rykten om att den ska ha svårt med vissa format, men har inte sett någonstans att det faktiskt bekräftats.

10. bd85

bd85 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Gör en sökning på Tegra2 video. Finns mycket skrivet om dess video stöd. Gäller alla HC tablets med Tegra2. Asus,Acer,Motorola.
    Kort sakt är att laddar du ner film/serier i 720p mkv som de flesta rellar är, så åker du på att konvertera om till mp4.

Är video prio ett så satsa på nuvarande SGT 7" eller vänta in HC tablets med kal-el.
    Stämmer artiklarna som kommit på div sidor så är det på G en ny 7" med exynos, en stor sgs2.

Sent from my MZ604

Last edited: 16 jun 2011
  11. Sebastiank

Sebastiank Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

Jag var inne på Samsungs US sida nu, såg att det enbart finns 4st olika versioner 16/32gig i vit och grå alla är (Wifi Only).
    http://www.samsung.com/us/mobile/galaxy-tab/GT-P7510MAVXAR

Men går man in på samsung sverige så finns den inte med på hemsidan. Dock kan man hitta info om den på deras produktnyheter från 22mars 2011, kollar man längst ner på den sidan så finns det en fakta ruta med info om både 8.9 och 10.1an
    http://www.samsung.com/se/news/news...roduct&news_ctgry=mobilephones&news_seq=27139

Info:
    Fakta: Galaxy Tab 8.9 mäter 230,9 x 157,8 x 8,6 millimeter och väger 470 gram. I butik under andra halvåret. Galaxy Tab 10.1 mäter 256,6 x 172,9 x 8,6 millimeter och väger 595 gram. I butik i juni. Nedan fakta för båda.
    Lcd-pekskärm med upplösningen 1280 x 800 pixlar (wxga). Operativsystemet är Android 3.0, en gigahertzprocessor med dubbla kärnor. Bakre kamera med tre megapixlar och led-fotolampa. Främre med två megapixlar. Inbyggt 3g-modem med stöd för mobilt bredband upp till 21 megabit per sekund, wifi 802.11 (a/b/g/n), usb 2.0, bluetooth 3.0. Spelar de flesta ljud- och bildformat inklusive Flash 10.2. Filmar full hd och visar full hd 1080p. Gyroskop, accelerometer och digital kompass.

Samsung Norge samt UK skriver att den ska ha 3G i liknade produktnyheter.
    Samsung UK skriver även att den tjockare versionen även ska säljas.
    http://www.samsung.com/uk/news/news...sumerproduct&news_ctgry=tablet&news_seq=27153

http://www.samsungmobilepress.com/2011/03/22/GALAXY-Tab-10.1
    Skriver att den har 3G också.

Samtliga nyheter ovan är från Mars 2011.

Telia skriver att den har 3G. men detta kan vara hur fel som helst.

Fann nu även att Samsung US säger att det kommer släppas en LTE version via Verizon Wireless
    http://www.samsung.com/us/news/newsRead.do?news_seq=19864&page=1&gltype=localnews

Så det verkar som att det släpps en 3G version och det verkar stämma med tiden när det ska släppas i Sverige. Dock kommer jag inte förboka fören jag fått bekräftat att det är 3G versionen. (kommer inte beställa via telia om man inte kan beställa utan abonnemang).

12. delit

delit Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har mailat både Telia och Samsung (igår) angående ifall det är 3G i Tab 10.1.
    Har tyvärr inte fått något svar ännu.

13. streber

streber Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Den Telia släpper nu är med 3G.

Pressinfo från Samsung: http://www.samsung.com/se/news/newsRead.do?news_group=productnews&news_ctgry=&news_seq=28120

Saxat om spec.

Fakta: Galaxy Tab 10.1 mäter 256,6x172,9x8,6 millimeter, väger 595 gram, skärm 10,1 tum, 16 eller 64 gigabyte internminne. Säljs via Telia från 29 juni. Övriga återförsäljare i augusti. Galaxy Tab 8.9 mäter 230,9x157,8x8,6 millimeter, väger 470 gram, skärm 8,9 tum, 16 gigabyte internminne. I butik i september. Fakta för båda: Lcd-pekskärm med upplösningen 1280x800 pixlar (wxga). Operativsystemet är Android 3.1, en gigahertzprocessor med dubbla kärnor. Bakre kamera med tre megapixlar och led-fotolampa. Främre med två megapixlar. Inbyggt 3g-modem med stöd för mobilt bredband upp till 21 megabit per sekund, wifi 802.11 (a/b/g/n), usb 2.0, bluetooth 3.0. Allshare, Social Hub och Music Hub. Stödjer Swype. Spelar de flesta ljud- och bildformat inklusive Flash 10.2. Filmar hd 720p. Rek. återförsäljarpris vid lansering: Galaxy Tab 10.1 med mobilt bredband från 5 300 kr. Wifi-version 4 400 kr. Galaxy Tab 8.9 med mobilt bredband 5 000 kr, wifi-version 4 300 kr.

14. bd85

bd85 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Last edited: 17 jun 2011
  15. iptilldroid

iptilldroid Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Någon som vet om HD matral funkar nu

Sent from my 7CK100 using Tapatalk

16. Love

Love Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Håller med, otroligt störande. Annars hade det inte varit snack om saken, denna verkar ju i övrigt vara den absolut bästa android-plattan. Nån som vet om det kommer vara lätt att roota? Annars blir det nog inget köp för min del, stock ska det va ;)

Har väntat ett bra tag på en tillräckligt bra surfplatta med Android. Helst en Nexus, men det verkar dra ut på tiden om det någonsin kommer... i samband med Ice-cream kanske?

17. baracken

baracken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    103

MINA ENHETER

Alla samsung hittills har ju varit lätt att roota så är väldigt säker på att denna kommer vara lätt att roota :)

18. FashionCoree

FashionCoree Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag vet inte längre om det kommer bli en Galaxy tab 10.1 för min del, är oerhört sugen på Toshiba Thrive istället.

Support för usb,hdmi (samtidigt som du laddar den) som ger den fördelar enligt mig då. Dock tjockare.

19. GrandAnse

GrandAnse Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Den med wifi som jag har beställt från USA har stock 3.1. Inget Samsung UI.

20. bd85

bd85 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Alla modeller av Galaxy Tab kommer med stock 3.1.
    Samsung kommer troligtvis skicka ut en uppdatering senare i höst med deras egna UI.

Sent from my MZ604