Galaxy Tab 10.1

Diskussion i 'Samsung' startad av bd85, 13 feb 2011.

1. eXeem

eXeem Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44
    Telefon:
    Galaxy S9+

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S9+
    Platta:
    MediaPad M5 10.8
    Känner exakt samma.. så typiskt är väldigt orolig för att detta kommer att sega till uppdateringarna

2. HenkusFilijokus

HenkusFilijokus Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Troligtvis passade de på att lägga till TouchWiz för att differentiera sig mot vanliga konsumenter när de ändå var tvungna att göra ändringar i Android för sitt stora enterprise-stöd... Som för övrigt gör Galaxy Tab till enda tablet som funkar bra för stora organisationer när de kan hantera programvara, wipa plattan etc. remotely, samtidigt som alla lagring är krypterad.
    Med den första versionen av 10.1 var det ju tänkt att köra vanilla Honeycomb.

Jag blev riktigt imponerad över alla förbättringar de tycks ha lyckats med i de senaste plattorna; bra hårdvara, schysst flyt i gränssnitt och apps, stort och brett enterprise-stöd och riktigt kompakt form. Nu gäller det bara att den dyker upp förr hellre än senare.

3. modstar

modstar Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Måste fråga, klarar den mkv filmer som dom gamla galaxy modellerna?

4. bd85

bd85 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Använder de Tegra2 så blir stödet för mkv sämre en vad de "gamla" galaxy modellerna klarar. Som jag fattat det och vad man kan läsa på xda så fixar Tegra2 inte mkv codat i Highprofile.

Min Galaxy spelar highprofile utan problem.

5. modstar

modstar Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Tack för svar, får väl bli den gamla då ;P

6. bd85

bd85 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Kom ihåg att det kan va problem med vissa ljudformat, DTS mm har alla android enheter svårt med. Och att filsystemet är begränsat till filer på max 4GB. Annars så är den "gamla" Galaxy Taben riktigt bra på att spela upp video.

Tagit från XDA där de diskuterar XOOMs och Tegra2 förmåga att spela video.

"Tegra 2 is incapable of playing high profile h.264 video @ L4.1 or higher. Its a limitation of the video decode processor. As it stands right now, no tegra2 device has been seen playing ANY high profile video at all smoothly. Tegra 2 can play some main profile h.264 as long as its encoded exactly how the tegra2 likes it, ie no b frames etc."

"Most 720p TV shows available on Usenet or via Bittorrent are encoded using video codec H264 "high" settings. From what I've read, the xoom struggles to play these files, which I would not have expected given its hardware specs."

http://www.anandtech.com/show/4181/nvidias-project-kalel-quadcore-a9s-coming-to-smartphonestablets-this-year/3

Last edited: 25 mar 2011
  7. eXeem

eXeem Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44
    Telefon:
    Galaxy S9+

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S9+
    Platta:
    MediaPad M5 10.8
  8. RickardP

RickardP Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Japp, jag var där idag och testade den som är med på videon och måste säga var den bästa jag tableten jag hittade på mässan.

Och då den som ska säljas kommer vara ännu tunnare och slimmad så låter riktigt bra, dock sa en säljare där att det sista dem har hört är att den kommer till Sverige eller om det var lansering, men jag hoppas mer på att det var Sverige datum "i slutet av sommaren" vilket dock låter lite sent men han menar på att det beror på ny tänkandet när iPad 2 kom så tänkte ju Samsung om och gör den nu mer slimmad osv.

9. bd85

bd85 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Låter fint detta. De gör en riktig rebuild. Jag personligen tycker det är kalas att de skippat Tegra 2 som inte duger till att spela upp video nå vidare.

Jag ser en del serier och film på min nuvarande Tab som tar det mesta och är skönt att slippa konvertera om allt. Förhoppningsvis blir det inte sämre med en vassare cpu och grafik del. Hårdvaran och att Samsung bevisligen är duktiga då det kommer till video uppspelning talar för denna Tab, men känns ändå inte helt rätt då de inte verkar uppdatera och förbättra släppta produkter som har endel buggar och problem.

Undra om 8.9" får samma spec?. Och när kommer de att finnas tillgängliga för köp?
    Efter sommaren känns riktigt långt bort, läste någonstans att tillverkningen av Exynos började i Mars. Så det kanske stämmer att vi får vänta ett bra tag.

10. eXeem

eXeem Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44
    Telefon:
    Galaxy S9+

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S9+
    Platta:
    MediaPad M5 10.8
    Tror det var ganska smart drag av dom faktiskt. Det kommer så många tegra tablets nu så de känns kul att samsung väljer att gå en annan väg. Då borde man kunna hoppas på bättre media stöd. Roligt att dom försöker göra plattan mindre och så oxå.

11. tkarki

tkarki Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

nu får de väl ta och bestämma sig... Ska de ändra sig stup i ett måste de ju flytta fram lanseringsdatumet.. Men får hoppas det blir en riktig het konkurrent till iPad 2 vad gäller prestanda också då - då kommer det ju förstås vara värt det!

12. erikla2002

erikla2002 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vad är senaste nytt kring datumet för denna? Är den släppt i nåt land än?

13. McChicken

McChicken Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

YES, den är lanserad 4e maj i Australien och tex Syd Afrika...
    om du gör lite You Tube sökningar så för du svar här är en http://www.youtube.com/watch?v=11r8PxgBDbs
    http://androidcommunity.com/samsung-galaxy-tab-8-9-hands-on-in-germany-20110502/

10min genomgång / PR
    http://www.youtube.com/watch?v=rtqXLGPzVMk&feature=related

MEN några säger att dett är INTE europa varianten..det skall synas på baksidan tydligen...vad skillnaden är vet jag inte

14. wirre

wirre Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    662

MINA ENHETER

Den som är lanserad är 10.1v. Det är den variant som presenterades från början men som sedan "gjordes om" när man även presenterade 8.9.

Har inte stenkoll på skillnaderna men 10.1v är tjockare rent fysiskt och ska så vitt jag förstår köra Vanilla Honeycomb utan Samsungs skal, vilket både 10.1 och 8.9 (de tunna) ska ha.

15. McChicken

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Wirre..du har rätt. letade info igår kväll.
    dock verkar det oklart om 10.1 kommer ha INBYGGT micro SD, har hittat en bild på en 8.9 med en USB / SD adapter stickande ut....DET suger men den info jag har hittat är att denna adapter ENDAST skall komma till 8.9, som desutom skall ha en litet pennliknande Blåtands headset exklusivt.
    http://www.androidpolice.com/2011/0...led-by-samsung-razor-thin-and-priced-to-sell/

Och det verkar som det fortfarande är oklart om det är bara WiFi som kommer först.

16. Tilde

Tilde Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

17. McChicken

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

18. Exile82

Exile82 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    169
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8.4 LTE
    ROM:
    Custom
    Övrigt:
    Ticwatch Pro 3 GPS
    Ja det var ett hyfsat saftigt pris, men det kostar att ligga på topp. Stämmer det att den inte kommer att ha HDMI-utgång?
    Skulle så vara fallet är det dels en dealbreaker för mig, samtidigt oerhört korkat när varenda budgetplatta på marknaden har det...

19. baracken

baracken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    103

MINA ENHETER

Kommer åtminstone bli docka med HDMI som den tidigare taben har. Bara jag som faktiskt tycker att priset är hyggligt? 7" kostade ju 5000 för inte så längesen och den här är väldigt mycket kraftfullare. Fast är det wi-fi only så är det ju lite dyrt kanske men om det är 3G så tycker jag det är ett bra pris

20. Exile82

Exile82 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    169
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8.4 LTE
    ROM:
    Custom
    Övrigt:
    Ticwatch Pro 3 GPS
    Allt är ju relativt. Jag jämför med andra plattor med liknande prestanda, inte vad en gammal 7-tummare har kostat, det är inte relevant för mig.
    Jag vill köpa en 10-tums Tegra2-platta, och då kan jag väl tycka att 5600 är relativt saftigt.
    Det är bra att man ändå tänker hitta en lösning för HDMI ut, men om jag ska vara kritisk så är det en riktig nödlösning. För det första så kan du inte koppla in den till HDMI var som helst, är man ute på resande fot har man knappast med sig dockan.
    För det andra så lär det vara Samsung-priser även på dockan, så räkna med ytterligare 1500-2000 spänn för dockan och för att få möjlighet att koppla in HDMI, vilket är standard för plattor för 4000.

Så njae, plattan är kanonfin, men för min del så medför den extra kostnaden inget mervärde, snarare tvärtom.