Jag förstår din poäng, men grejen är att lurarna har varit kraftfulla nog för xvid/divx/mkv etc i SD-upplösning i lite drygt 1.5 år, sedan Nexus One. Men icke, man har fått virra runt i omkodningsträsket eller hoppas på att filen har tillräckligt låg upplösning/bitrate för att det skall flyta fint i en mjukvaruspelare som Rockplayer eller VPlayer.
Och även
om det flyter i dessa mjukvaruspelare så drar de ur batteriet flera gånger snabbare än om det hade funnits hårdvarustöd, eftersom processorn vid mjukvaruavkodning tvingas arbeta med närmare 100% belastning konstant.
Jag kan köpa att snapdragonlurarna kanske inte har varit kraftfulla för HD, man kan inte ställa helt orimliga krav, men bara för att HD inte är ett alternativ så betyder det inte att xvid/divx/mkv-stöd tappar sitt värde.
Det finns förvisso ett mindre antal androidlurar utöver Galaxy S/S II som har haft ett
visst divx/xvid-stöd, men det stödet är ytterst begränsat och klarar bara av divx/xvid kodade i vissa profiler.
Nåja, min poäng är i vilket fall som helst att mediastöd inte har varit något som tillverkarna, utöver Samsung (och då bara i ett fåtal modeller), har prioriterat det minsta. Jag hoppas att detta ändras nu med "tabletboomen", men jag tvivlar.
Jag är hellre en glatt överraskad pessimist än en besviken optimist

Click to expand...