Galaxyn får oförtjänt dålig kritik

Diskussion i 'Galaxy S' startad av zyxey, 19 aug 2010.

1. poipoi

poipoi Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Hej, vad är det för problem alla pratar om hela tiden? Jag har själv JF3 och jag har inte märkt av något..

2. mickeko

mickeko Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Jag har aldrig fått några oväntade nerkopplingar med min telefon, så det är nog vettigt att göra det.

3. mickeko

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefon 2:
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Mitt tips till dig är att inte leta upp problemen om du inte har dem. Var nöjd med luren istället. :)

4. poipoi

poipoi Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Nej de gör jag verkligen inte :) Bara nyfiken på alla andra.. för de låter som de är extremt mycke krångel :P

5. Evil Peter

Evil Peter Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Tyvärr är det en rätt dålig liknelse då du jämför produkter i totalt olika användningsskikt och jämför smak med funktionalitet. Att få metaforer att träffa rätt verkar vara en svår konst. Poängen är att tydligare belysa problemet medan de flesta snarare för fokus från problemet med felaktiga liknelser.

Vid en maträtt är det t ex acceptabelt att salta eller peta bort något man inte gillar. Man tar i princip aldrig hem mat från dyra restauranger och man gör aldrig något åt tillagningen själv.

Med smartphones, datorer och liknande är det dock extremt vanligt att man modifierar produkten själv, både för att ändra och för att lägga till funktionalitet. Dessa två är alltså otroligt olika varandra.

Sedan tror jag inte någon påstått att man inte ska vilja få alla funktioner i telefonen användbara. Det som påpekades är snarare att vissa inte gör annat än att gnälla och få det att framstå som allt är ren skit. TS gjorde ett exempel som visade en vettig kontext för de som beter sig så.

6. Galaxy S

Galaxy S Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Metaforer behöver väl inte återspegla verkligheten heller.. Går budskapet fram är syftet uppnått. Tyckte det var solklart, hålla på och ifrågasätta genom att kräva realism i metaforer. Wtf.. :)

Antar att begrepp som "att äta kakan men ha den kvar" inte är gångbart hos dig.. ;)

Att salta och peppra går att likställa med att tweaka telefonen och att peta undan maten är att låta bli att använda buggiga funktioner. Frågan är; hur buggigt får det vara innan det inte är en fin bit mat längre utan en seg skosula med brosk? Metaforiskt talat alltså.. Hahaha :D

7. mekwall

mekwall Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Finns en anledning till varför Galaxy S blev utnämd till årets smartphone av EISA: https://swedroid.se/androidtelefoner-tar-hem-tva-tunga-titlar-i-arets-upplaga-av-eisa/

Visst kostar Galaxy S en del, men om man jämför med en iPhone 4 (vilket jag tycker är helt rätt att göra då de båda är två smartphones av de övre segmentet) så kostar den lite. Allt är relativt beroende på proportionerna.

Galaxy S har precis som alla andra nya modeller sina barnsjukdomar. Det är tyvärr normalt och man kan inte förvänta sig något mer idag. Men så är det när man vill ligga på topp... Detsamma gäller i stort sett alla branscher. Och liknelsen jag sett tidigare, den med maten på en restaurang, är befängd. Mat är så långt ifrån teknik man kan komma, och verkligen inget nytt påfund...

Ska man jämföra med något så kan man jämföra med bilbranschen. Den ser likadan ut, oavsett om du köper en dyr Ferrari eller en billig Skoda. Är det en ny modell för året så lär den ha sina problem oavsett prislapp.

Jag själv har ägt en HTC Hero innan som jag var riktigt nöjd med. När den kom var den buggig och hade bara Android 1.6, men trots detta var det en sjuhelvetes mycket bättre telefon jämfört med min tidigare Iphone 3G. Sen kom 2.1-uppdateringen och den började beté sig som man hade förväntat sig från första dagen. Och med tiden blir man självklart hemmablind (bortskämd). Galaxy S slår den till trots med hästlängder. Det är den bästa telefonen jag någonsin ägt, oavsett barnsjukdomarna och jag ser verkligen fram emot kommande uppdateringar till FroYo osv. En riktigt bra telefon som bara kan bli bättre. Vad finns det att klaga över?

8. mekwall

mekwall Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

I-landsproblem. Du betalar ~5000:- för en telefon och klagar över att du måste salta, peppra och peta i maten för att den inte är god. Samtidigt betalar du dina 30% i skatt till politiker som jobbar heltid med att salta, peppra och peta i maten. Lägg din energi på dem istället... Funkar den metaforen för dig?

9. Evil Peter

Evil Peter Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

En metafor ska träffsäkert kunna jämföras med det som man vill belysa något om. Annars kan man ju säga att någon är en idiot som testar att köpa en glasskula av någon ny udda smak, som han sedan inte tycker om och kastar bort den med en axelryckning, eftersom det är idiotiskt att köpa en telefon utan att ha bra koll först.

Nej, de flesta som kommer med metaforer är, uppenbarligen, inte intresserade av att göra en smart liknelse utan de är egentligen intresserade av att trycka ner andras åsikter jämfört med sin egen och gör detta genom att förlöjliga den första genom att likna det med något fullständigt absurt.

Att någon skulle gå till en fin restaurang, bli missnöjd med maten och istället för att be kocken göra något åt det istället tar med sig maten hem och lagar till den själv är något fullständigt absurt och tycker man den liknelsen träffar rätt är man nog ett exempel av det jag pålyser i mitt andra stycke.

I övrigt fungerar "att äta kakan och ha den kvar" bra. Om skillnaden är oklar så ligger den i vilken detaljnivå den rör sig i.

Två OT inlägg från mig om detta är dock minst ett för mycket så det är nog från mig i ämnet.

Last edited: 19 aug 2010
  10. Galaxy S

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Jag kan inte hålla med dig alls Mockfrog. Metaforen var inget annat än just träffsäker. Restaurangen Samsungs fabrik och maten/telefonen. Det går ju inte att misstolka ens om man försöker!

Maten man beställer ska vara bra utan att man ska behöva fixa till den själv precis som telefonen ska vara funktionell från fabriken.

Uppenbarligen håller du inte med eftersom du inte kan tänka i dessa banor.

11. poipoi

poipoi Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Instämmer.. Metaforen var kanon :) Låter som du blev sur på inget egentligen :)

12. Tiny Turtle

Tiny Turtle Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    173
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3
    Info:
    Vit 256GB / 8GB
    Nej, metaforen var faktiskt riktigt misslyckad, både i ämne, och valör, men jag gissar av ditt insisterade att den skulle vara perfekt att du har så pass tveksam koll på retorik att det inte går att förklara skillnaden för dig. Mockfrog förtydligar det effektivt i sitt senaste inlägg, men det var uppenbarligen inte tillräckligt.

Dock är det väl symptomatiskt att någon som inte kan ta att hans mobiltelefon får kritik inte heller klarar av att hacka i sig att hans försök till liknelse misslyckades.

13. Anzen

Anzen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Folk verkar inte veta vad barnsjukdomar är, det är därför de springer ut på releasedag och köper en telefon där buggarna inte är hittade.
    Min mobil som jag köpte endast ca. En o en halv månad efter release (Vet inte säkert dock), har då inga problem. Istället för att köpa en telefon för att vara först, vänta ett tag. Precis samma med bilar, man köper inte en förstaårsmodell PGA barnsjukdomarna.

Det är dessa barnsjukdomar folk på forum klagar över.

EDIT:
    Uppfattade att mekwall hade skrivit om just detta tidigare i tråden.

14. Galaxy S

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Möjligen var det fel beskrivande ord jag använde, kanske var det inte metaforer utan helt enkelt liknelser. Tycker dock att de är träffande oavsett vad de kallas. Tjafset verkar mest handla om grammatiken snarare än poängen. Nu lämnar vi det åt sidan..

Förstår inte riktigt vad du menar med sista stycket. Jag om någon har kritiserat min telefon var har du fått motsatsen ifrån? Har du förväxlat mig med någon annan?? :scared:

15. itadruid

itadruid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Det får den inte alls, baserad på nuvarande mjukvara så får den kritik den förtjänar.

16. kniff

kniff Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Fast om man själv inte har kunskap eller erfarenhet eller någon datorkunskap så är kanske inte Android och SGS rätt val av telefon - det är inte en Iphone som sköter om allt åt dig som en förälder.

Den typ av klagomål som dyker upp och jag känner igen är rätt lik den man ser på forum för datorproblem (främst Pc) och när kunskapen saknas från användaren t ex.

17. Galaxy S

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Påstår du att GPS-problemet och laggandet är inbillning eller att användaren inte kan använda GPS-funktionen? Nu är du ute och cyklar.. Problemen är konstaterade.

Eller menar du att man är för okunnig att använda en androidtelefon om man inte lägger in hemmasnickrade fixar eller vet hur? Hur mycket novis man än är ska det faktiskt inte behövas fixar och läckta firmwares för att få en fungerande mobil! Bara linuxnördar anser att man SKA behöva tweaka innan det funkar som det ska..

18. Tiny Turtle

Tiny Turtle Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    173
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3
    Info:
    Vit 256GB / 8GB
    Ber om ursäkt. Fick för mig att du var trådskapare. Sorry.

19. sparriskrigaren

sparriskrigaren Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    110

MINA ENHETER

Jodå, liknelsen fungerar utmärkt.

Jag går till en restaurang som påstår sig erbjuda väldigt god mat. Det kostar, men så smakar det också!

Samsung erbjuder en telefon som de påstår är väldigt bra. Den kostar, men den har ju trots allt bland den grymmaste hårdvaran som finns just nu och är supersnabb.

Maten i restaurangen är klart ätlig, men den håller inte vad den lovar. Den är inte riktigt färdig! Möjligen god, men inte tillräckligt till detta pris.

Telefonen fungerar i stort sett bra, men den laggar i menyer och när man ska starta program. Är den riktigt färdig, eller har den mjukvarufel? Möjligen bra, men inte tillräckligt till detta pris.

Jag saltar maten, petar bort ett par bitar som jag inte gillar. Det smakar inte bättre.

Jag gör olika inställningar i telefonen, det blir inte bättre.

Jag tar nu istället hem maten och steker på den lite extra, kanske tillsätter ett par ingredienser. Nu blev den riktigt god! Varför kunde inte restaurangen ha gjort så från början, så som kocken hade tänkt?

Jag tar hem en ny firmware och en lagfix och installerar detta på telefonen. Nu fungerar den klockrent! Supersnabb! Varför kunde inte Samsung ha sålt denna produkt till mig istället?

Liknelsen syftade till trådskaparen, som inte förstår varför folk klagar - hans telefon med flashad firmware fungerar ju utmärkt. Man ska inte behöva göra så med en så pass dyr produkt för att få den att fungera som utlovat. Lagget är totalt oacceptabelt, liksom att GPS:en ej fungerar.

Om någon missat det så är jag i stort sett fantastiskt nöjd med telefonen och tror att det kommer att bli en tia, bara Samsung löser detta nästa månad. Jag skulle aldrig ta i en iPhone med tång ens.

20. mickeko

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefon 2:
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Problemet finns. Men problemet är inte att gpsen är trasig, problemet är att den är dålig. Det är en signifikant skillnad.

Detta känns lite som att jag köper en armékniv och det visar sig att saxen och tandpetaren var bättre på min gamla kniv, så jag sitter och gnäller som tusan över det istället för att faktiskt fokusera på alla andra komponenter som funkar överlägset bättre.

Sent from my personal Dis-organizer GT-I9000