Går denna router att använda för mobilt bredband? (Asus RT-AC1200G+)

Diskussion i 'Övriga tillbehör' startad av lenamarsan, 17 mar 2021.

  1. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Tack så väldigt mycket för svar.

    Jag inser att jag behöver göra ett rent faktainlägg, eftersom det finns ett helt gäng parametrar att ta hänsyn till.

    Som framgår av trådens början har jag precis upptäckt, att man kan få wifi även med mobilt bredband, om man skaffar en lämplig router för ändamålet.

    Jag tror mig också ha förstått att flera enheter kan dela på samma surfpott, men fattar inte om det förutsätter att man har en router för mobilt bredband, eller om det är två skilda saker.

    Jag har också precis lärt mig att routern ska ha ett Sim-kort i sig, men trodde att det var något väldigt speciellt Sim-kort, som på nåt sätt förklarade för respektive enhets Sim-kort, hur dom ska bete sig.

    Mammas dator har något som kallas "Dongel". Huruvida den har ett Sim-kort i sig vet jag inte.

    Jag återkommer som sagt med ett inlägg där jag beskriver hela bakgrunden; dom tekniska och ekonomiska förutsättningarna, mammas två bostäder, nuvarande abonnemangssituation, användarmönster i nuläget, önskad användning framöver etc mer i detalj.

    Det jag kan säga redan nu, efter att ha pratat lite mer med mor min, är att ENKELHET är prio 1. Mamma har det hyfsat gott ställt, och även om hon inser att hon betalar på tok för mycket för sitt surfande i nuläget, och gärna vill komma ned en bit i pris, så är en hundring hit eller dit per månad ganska oväsentligt.

    Det viktigaste för henne är att "allt bara funkar". Och även om det har visat sig (se annan tråd) att mamma är betydligt mer tekniskt kompetent än många andra i hennes ålder (och mig!), så tror jag att vi ska undvika alla lösningar som innebär lite "meckande", typ att man t ex kan behöva flytta ett Sim-kort mellan olika enheter. Det är just sådana saker som hon har det lite knepigt med, och ogillar.

    Tack igen för all hjälp!
     
  2. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 688
    Mottagna gillanden:
    2 045

    MINA ENHETER

    Det låter som en adapter för mobilt bredband, har också kallats "3G modem". Ett exempel är Huawei E3372h-320 | Dustinhome.se
    Det som inte framgår på bilden där är att toppen är ett lock. Tar man bort locket så hittar man en usb-kontakt som gör att hela stickan passar att sätta i datorn. De har ett sim-kort i sig, troligen ett fysiskt men numera kan det vara elektroniskt också.
     
  3. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 439
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Jag skulle vilja påstå att enkelheten ökar genom att använda en router som delar ut ett wifi nätverk i hemmet. EN enhet med ETT sim-kort som servar alla enheter. Det blir också bara ETT abonnemang att administrera.
    Mobilen har förstås sitt eget simkort. Det vore som jag skrev tidigare heller inte fel att ha ha till exempel ett kontantkort med en liteni surfplattan för att kunna använda den när hon är på språng.
    Om jag nu tänker rätt i att surfplattan är den enhet förutom mobilen som det är störst sannolikhet att hon använder utanför hemmet (hemmet kan alltså vara både lägenheten i stan och fritidshuset - Det är den plats där routern står)
     
    Kristy gillar detta.