Går ej installera Samsung Pay ?

Diskussion i 'Galaxy S7 Edge - Allmänt' startad av mortuus, 9 mar 2017.

  1. notimetochill

    notimetochill Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2013
    Inlägg:
    227
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    CSC: G935FAUT1DQC2
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 760
    Mottagna gillanden:
    44 764
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    AUT=Schweiz, så det handlar om en gråimporterad telefon. Verkar vara en och annan som har just AUT; populärt att gråimportera dessa tydligen.

    Får man fråga var du köpt telefonen någonstans?
     
    osvanberg gillar detta.
  3. notimetochill

    notimetochill Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2013
    Inlägg:
    227
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Jag har varit i kontakt med kundtjänst och här ser ni konversationen:


    Hej
    Det stämmer att vi importerar våra telefoner från andra EU-länder, detta är något som tillåter oss hålla så låga priser som vi har. I vanliga fall är det något som inte märks av då telefonerna täcks av samma garanti och fungerar precis som en telefon avsedd för den nordiska marknaden.
    Tyvärr har det nu med Samsung Pay blivit så att dessa telefoner inte alltid kan ladda ner appen via Google Play. Detta beror på att appen är väldigt ny och än så länge endast är en Beta-version. Hårdvaran i din telefon stödjer dock Samsung Pay och vi förväntar oss att den kommer kunna använda appen så fort den officiella versionen har släppts.
    Eftersom spärren endast ligger i Google Play finns det sätt att få Samsung Pay redan nu genom att ladda ner den från annat håll, om du inte vill vänta. Via hemsidan nedan kan du ladda ned en apk som ska fungera:
    http://www.apkmirror.com/?post_type=app_release&searchtype=apk&s=samsung+pay

    Har provat de 3 senaste apk paketen och den andra var med svensk text i appen men sen sade den att den var tvungen att uppdatera och då kraschar appen. Så jag måste köpa en ny mobil?
     
  4. notimetochill

    notimetochill Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2013
    Inlägg:
    227
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Har pratat med Samsung och de är nästan säkra på att mobilen ej kommer att kunna använda Samsung Pay, inte ens när appen är officiellt klar (inte i beta) då Samsung Pay är så laddat med regler och sekretess som är olika för varje land.

    Hur gör jag? Kan jag göra en reklamation av detta? Företaget som sålde den har på sin sida skrivit att deras mobiler är importerade från andra eu-länder.
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 760
    Mottagna gillanden:
    44 764
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Stämmer det där verkligen? Enligt Samsung fungerar endast Samsung Pay på telefoner med mjukvara avsedd för den nordiska marknaden.

    Jag har i och för sig inte sett om någon testat att manuellt lägga in APK-filen för att se om det lirar?


    Om det står att telefonerna är importerade från andra EU-länder kan du inte reklamera köpet.
     
    Last edited: 31 mar 2017
  6. notimetochill

    notimetochill Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2013
    Inlägg:
    227
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Jag har provat de tre första APK filerna.

    Första: Startade inte.
    Andra: Engelsk text men säger att den inte känner av sim-kortets mobilnummer.
    Tredje: Svensk text men kräver uppdatering och då kraschar det.

    Jag har även intresserat mig av S3 klockan och de på Samsung support sade att det skulle gå att använda det i klockan även fast mobilen inte kan använda appen. Saken är att appen behöver ställas in och allt via mobilen för att få det att fungera i klockan och det kan inte jag göra med mobilen!!!
     
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 760
    Mottagna gillanden:
    44 764
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag har en Mate 9 Pro och det fungerar tillsammans med Gear S3 efter att ha konfigurerat allt genom Samsung Galaxy Gear-appen. (Långtryck på ovanknappen på klockan, och därefter starta Gear-appen på telefonen för konfigurationen).

    Jag vet dock inte hur det blir på Galaxy S7. Lite lurigt eftersom det kan fungera lite annorlunda på den då telefonen är Samsung Pay-kompatibel, medan exempelvis min Mate 9 Pro inte är det.

    Gear S3 som är svensksåld har dock inte stöd för Samsung Pay ännu. Jag äger USA-versionen och den fungerar det på för närvarande.
     
  8. notimetochill

    notimetochill Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2013
    Inlägg:
    227
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Jo men för att starta upp och göra i ordning Samsung Pay för att kunna fungera på S3 så bör det väl fungera på en mobil först för att kunna göra alla inställningar? Jag kan väl inte ta S3 och starta upp och göra i ordning Samsung Pay direkt i den?
     
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 760
    Mottagna gillanden:
    44 764
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Du kan ta Gear S3 och sedan valfri telefon som kör Android 6.0 eller högre, installera Samsungs Gear-app, och sedan konfigurera Samsung Pay den vägen.

    Jag vet dock inte hur det är om man använder en S7. Har som sagt bara testat på Mate 9 Pro, och där fungerade det utmärkt.

    Vore lite märkligt om man inte kan konfigurera Pay på sin Gear S3 bara för att man har en gråimporterad S7, men det är inte helt omöjligt att det inte går.
     
  10. notimetochill

    notimetochill Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2013
    Inlägg:
    227
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Okej då behövs med andra ord in Samsung Pay appen vara installerad på din mobil utan det går via Samsung Gear appen om jag förstår det rätt?
     
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 760
    Mottagna gillanden:
    44 764
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja. Jag hittar nämligen ingen Samsung Pay-app i min telefon, och vill inte minnas att den laddade ned något, så det verkar gå bra om man går via Gear-appen.
     
  12. notimetochill

    notimetochill Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2013
    Inlägg:
    227
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Okej. Vill inte köpa nya S8 bara för Samsung Pay. Kanske är smidigare att bara köpa S3 klockan då jag är kanon nöjd med S7 Edgen.
     
    bernard gillar detta.
  13. BOZG

    BOZG Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2012
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    209
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Info:
    Nova Launcher
    Det går ju att byta till en nordisk firmware men telefonen kommer att återställas under processen.
     
  14. notimetochill

    notimetochill Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2013
    Inlägg:
    227
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Vad är nackdelarna att genomföra detta? Tyckte inte om allt som hade med jailbreak osv när jag var apple fantast...
     
  15. BOZG

    BOZG Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2012
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    209
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Info:
    Nova Launcher
    Man behöver inte roota/jailbreaka för att flasha en officiell firmware och det finns egentligen inga nackdelar med att göra det. Utöver att kunna använda Samsung Pay får man även uppdatering samtidigt som alla andra i Norden. Just nu får de dem samtidigt som Schweiz och rent teoretiskt borde en nordisk firmware fungera bättre då den ska ha anpassats efter de nordiska operatörernas krav. En nordisk firmware kommer också vara en förutsättning för att kunna nya funktioner som VoLTE och VoWIFI om/när de införs i Sverige.

    Däremot finns det alltid en risk med att flasha firmware men risken att något allvarligt går fel är väldig liten. Vanligtvis krävs det bara att man flasha firmwaren igen för att lösa något eventuellt problem. Kolla genom uppdateringstråden så ser du att många byter mellan olika firmware utan något problem.
     
    bernard gillar detta.
  16. notimetochill

    notimetochill Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2013
    Inlägg:
    227
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Var det därför han på Samsung support lät så förvånad att jag inte hade fått Nougat uppdateringen förrän i förrgår? :)

    Vad menas egentligen att flasha? Om nu någonting händer under den processen finns en chans att jag kommer att kunna återställa och använda mobilen igen?
     
  17. BOZG

    BOZG Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2012
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    209
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Info:
    Nova Launcher
    Japp! Du borde egentligen ha fått den lite tidigare än förrgår men AUT-firmwaren släpptes senare än den nordiska NEE-firmwaren. Och då din telefon inte är avsedd för den svenska marknaden kan det eventuellt uppstå lite strul med Samsung support beroende på vem man pratar med.

    Till skillnad från Apple som skickar ut samma firmware till alla sina telefoner har Samsung olika firmware som mer eller mindre anpassas till olika regioner, länder eller operatörer. Varje firmware har en kod med tre bokstäver eller siffror (som kallas för CSC) och det är den kod som bestämmer om/när man får en uppdatering oavsett om man befinner sig i ett annat land eller använder en annan operatör. I Sverige finns det tre olika CSC: NEE (en nordisk firmware för obrandade, olåsta telefoner), VDS (brandad firmware för Telenor Sverige) och HTS (brandad firmware för Tre Sverige).

    I praktik fungerar alla svenska firmware på alla svenska nätverk men brandade firmware kan innehålla vissa nätverksanpassningar som gör att de fungerar bättre på ett specifikt nätverk. De kan även innehålla stöd för funktioner som är nätverkspecifika och som inte finns med i den generiska NEE-firmwaren. I många länder innehåller brandade firmware en hel del bloatware/appar som inte lätt går att ta bort. Det är inget stort problem i Sverige men Tre har nu inkluderat en Tre-store i sin firmware.

    I ditt fall har du AUT som är för obrandade telefoner i Schweiz. Det har egentligen ingen stor betydelse för nätverksfunktionalitet i dagsläget men som sagt innebär det att du får uppdateringar när Schweiz får dem och att Samsung Pay inte fungerar i Sverige med AUT.

    Att flasha innebär att du helt enkelt byter din schweiziska firmware mot en svensk firmware och en svensk CSC. Du skulle helt enkelt få en svensk telefon som får svenska uppdateringar och som kan använda "svenska" appar som Samsung Pay.

    Tyvärr finns det inget enkelt sätt att göra det i den meningen att det inte finns någon app som man kan ladda ner, välja Sverige och som sedan sköter allt automatiskt. Istället måste man själv ladda ner firmwaren, packa upp den och sedan flasha de olika filer i firmwaren med hjälp av ett verktyg som Odin. Odin är Samsungs internverktyg för att flasha firmware men det fungerar bara på Windows. Det finns dock varianter som JOdin3 och Heimdall som även fungerar med OSX men från vad jag kan minnas (det var länge sedan) var de ganska krångliga att använda i jämförelse. Jag skulle föreslå att du hittar en Windows PC om du inte har en och vill flasha.

    Som sagt är det alltid möjligt att något går fel men utifrån min Odin är en välanvänd och beprövad metod för att flasha som sällan leder till allvarliga problem så länge man är försiktig med att följa instruktionerna. Utifrån min egen erfarenhet, både från att själva flasha och från att läsa diverse forum, kan nästan allt lösas med att flasha igen. Oftast handlar det om att man missat ett steg, utgått från gamla metoder som inte längre är aktuella eller glömt en av filerna i firmwaren snarare än att göra något helt fel. Är man osäker på något är det bättre att ställa frågor än att testa!

    Vill du flasha så finns det en enkel guide (på engelska) här. Det finns en länk till Odin i guiden och då du inte vill ha en brittisk firmware kan du hoppa över steg 1. Jag använder den senaste versionen av Odin som finns där.

    Firmware kan du ladda ner här: NEE, VDS - Telenor och HTS - Tre. Om av något skäl du vill återgå till AUT finns den här.

    Det är också viktigt att drivrutiner installeras innan man börjar. De kan installeras direkt men personligen tycker jag att det är enklare att installera dem tillsammans med Samsung Smart Switch. Ladda ner, följa instruktionerna och sedan kolla om appen kan se din telefon. Om den kan är drivrutinerna installerade. Att byta CSC alltid leder till att allt på telefonen raderas så kör en backup innan du börjar. Det kan göras med Smart Switch. Jag föreslår att du även backa upp viktiga filer - bilder, dokument osv - på din dator ifall något skulle gå fel med Smart Switch.

    Vad gäller steg 7 i guiden - använd filen som börjar CSC, INTE Home_CSC, då du vill byta CSC. Efter du har flashat kan det ta ett tag innan telefonen startas så ha lite tålamod om Samsung visas på skärmen under en längre tid (10+ minuter).

    Om Samsung-logon inte försvinner stäng av telefonen igen och tryck Power + Home + Vol Up samtidigt för att komma tillgång till Recoverymenyn. Där ska man välja "Wipe data/factory reset" och sedan "Reboot system now". Det borde fixa problemet med att telefonen hänger sig. Jag föreslår att även om den inte hänger vid första omstart att du ändå kör "Wipe data/factory reset" för att säkerställa att alla eventuella restfiler tas bort.
     
    tomrool, bernard, hickan och 1 annan gillar detta.
  18. notimetochill

    notimetochill Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2013
    Inlägg:
    227
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER


    Tack så hemskt mycket för all förklaring :) Jag tittade på ett youtube klipp som får mig att känna igen de du just beskrivit.


    View: https://www.youtube.com/watch?v=EFV9WkZ9FfY&t=2s


    Så först ladda ned drivrutiner och sen flasha?
    Du har flashat och det fungerar precis som en vanlig SVENSK mobil? :)
     
  19. Ronii10

    Ronii10 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2015
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    141
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 6T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 6T
    Ja precis mobilen kommer fungera som en vanlig svensk mobil
     
  20. notimetochill

    notimetochill Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2013
    Inlägg:
    227
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Jag fick länkar men det fanns så många alternativ. Kan någon länka till de senaste verktygen jag behöver?

    Odin
    Drivrutiner
    Firmware
    Smart switch

    Tack på förhand