Går inte att använda externt sd kort till appar!?

Diskussion i 'Optimus 2X - Allmänt' startad av DJ_danne, 23 mar 2011.

1. DJ_danne

DJ_danne Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

heartland: den finns högre upp i tråden. https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=37006

Carl: varför ska du formatera minneskortet? Kan säga att det inte hjälpte i mitt fall. Men hur som helst går du in på "SD kort och telefonminne" under inställningsmenyn. Sen avmonterar (avaktivera) du ditt EXTERNA SD kort. När det är avmonterat kan du trycka på "formatera för extern lagring", tänk på att all information på ditt sd kort kommer att försvinna i så fall.

Hampa_D: helt rätt, man får inte spotify premium gratis, men det går att spara till sd kortet. Kan ju lägga till att du råkade få in fel länk i ditt meddelande, verkar som du missat den delen av länken som identifierar tråden :P

Edit: fick svar från LGs support nu, dom verkar inte ens fatta problemet... dom påstår att apparna måste stöjda att sparas på minneskort, men det har ju inget med saken att göra :P tror inte jag orkar försöka förklara för dom en gång till :P

Last edited: 24 mar 2011
  2. Carl

Carl Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    68

MINA ENHETER

tack för hjälpen, slöheten själv, eller fegheten... ;)

3. tangeN

tangeN Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Så vad kom ni fram till? Att det inte går? Vad ska jag med mina 32 gb till? Hehe nää men det måste ju finnas en lösning till detta?! Mitt interna SDkort börjar också fyllas av gamelofts spel :/

Har testat med "SDMove" och "App2SD" men båda dessa skickar från telefonens interna minne till telefonens interna SD kort. Men den hittar ju inte ens mitt externa SD-kort

Last edited: 4 maj 2011
  4. tangeN

tangeN Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Sjukt att ändå inte fler har brytt sig om detta eller är det så att alla vet hur man gör men inte vill säga? :P
    Känns sjukt onödigt att sitta på ett 32 gb class 10 men så blir internminnet fullt med appar och man ska behöva radera för att spara plats :/

5. Taxas

Taxas Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Jag stör mig på det här, men har inte hamnat i en situationen där lagringsutrymmet räcker. Dock skulle de va trevligt om nån eller LG kunna fixa det på nåt sätt.

6. DJ_danne

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Du kanske har missat att spotify släppte en ny version för ett tag sen (kanske 2 veckor sen) som fixar detta problem? på inloggningsskärmen för spotify trycker du på den fysiska "menyknappen" på din telefon, och då får du en möjlighet att skriva in sökvägen till ditt externa sd kort. Ja, jag vet, inte världens smidigaste sätt, men det fungerar!

7. Taxas

Taxas Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Så det är nåt som app-skaparna måste implementera ?

8. DJ_danne

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Ja, det är det, för tillfället använder de flesta appskaparna den vanliga sökvägen till sdkortet, men detta externa sd kort har en annan sökväg. Det borde dock komma med tiden, eftersom många nyare mobiler har detta upplägg.

9. Gorgeous

Gorgeous Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    364
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S25 Ultra
    Telefon 2:
    Google Pixel 7 Pro
    Platta:
    Samsung Tab S9
    Det är väl likadant på Samsung Galaxy S, så problemet är väl inte LG specifikt ?

10. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Problemet är att än så länge så har Android inte har stöd för flera minneskort. Det har antagligen inte så hög prio hos Google, finns ju så mycket annat att förbättra, och tillverkare orkar inte skicka in vettiga patchar för det till Android projektet så istället gör de (LG och Samsung) fulhack som bara ställer till det för både användare och utvecklare. Men om det fungerar eller ej skiter användare i, mer minne måste väl alltid vara bättre, så de köper dessa korkat gjorda mobiler och när det krånglar så är det inte LG och Samsung som får skiten utan app utvecklare. Härlig värld vi lever i. ;)

Hade varit mycket bättre om det interna minnet för appar och app data ökats istället, med ett externt sdkort på 32+Gb och mycket internt minne så behövs ju knappast ytterligare minneskort. Så korkat.

11. rbt

rbt Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

jag förstår inte riktigt vad problemet är, men jag nyttjar inte ~6GB till mail/spel/kartor på min telefon

klart LG kunde valt att skapa en app-partition på 7GB, men nu valde de att inte göra det, troligen just för att många appar är hårdkodade till /sdcard/<appnamn>. Vill man inte köpa ett sdkort slipper man, det är en futtig summa mot priset på luren så man kan ju undra

jag tycker verkligen att det ligger i app-utvecklarnas intresse att erbjuda användaren vart man vill spara/läsa data som överstiger låt säga 10MB/appens storlek
    appar för musik och film går oftast att indexera/bläddra till vilken mapp man vill
    helt klart kunde LG/Samsung/övriga ha bjussat på en snygg app som kan flytta de kataloger användaren väljer till interna eller externa minnet, det kanske är begränsade rättigheter inne i android/dalvik om man inte rootar som begränsar (jag kan testa hur det funkar och kanske göra en simpel app som hjälper lite)

12. Mattiz

Mattiz Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

13. catlove

catlove Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

ny med android

Jag har precis fått en Samsung galaxy S och i mina filer finns det en mapp som heter external_sd är det det extra SD-kortet som man kan lägga i telefonen? Har via datorn lagt till en map under external_sd som heter Audio men den syns inte på telefonen. Hur ser jag den?

14. rbt

rbt Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

låt telefonen synca minneskortet (välj att koppla bort det från inställningar eller mappa upp från datorn), eller skaffa ett annat musikprogram