GCDroid - Geocaching App

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av Shyrtol, 28 jul 2009.

1. Shyrtol

Shyrtol Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja, än så länge. Du har fått ett privat meddelande.

2. askthomas

askthomas Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

3. Shyrtol

Shyrtol Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

4. cellyboy

cellyboy Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Lite synd att det än så länge bara fungerar med gpx, programmet verkar underbart :)

5. Shyrtol

Shyrtol Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

GPX innehåller så gott som all information om en cache, loc innehåller bara GC-kod, koordinat och namn.
    Det är därför jag inte har lagt till stöd för loc ännu då jag inte vet vad jag ska göra med avsaknaden av information...

Några tips?

6. bjoli

bjoli Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Synd att det krävs premium men jag klickar runt lite ändå. Det första som slog mig var att jag faktiskt saknade något som finns i GeoBegle. När man startar programmet så fastställer det en position och sedan kan man klicka på geocaching.com som då öppnar webbläsaren och en sida med sökresultat utifrån koordinaterna som GB tog fram.

Det vore käckt, för då får man upp sina närmaste cacher och kan klicka på någon och sedan exportera dem. Jag gillar egentligen inte att man ska behöva ladda så mycket fullstora hemsidor för att komma åt en gpx men det är en lösning om man inte på förhand har matat telefonen full med cacher eller om man inte vill klicka runt på kartan manuellt i webbläsaren en lång stund.

En tanke kanske kunde vara att man under Meny-> Search kunde få upp ett alternativ
    typ "Sök närmaste på gc.com" eller något liknande.

Gillar det jag ser! Verkar väldigt lovade detta :)

Lite bugginfo:
    - Fick under Menu-> Settings -> Import en force close när jag klickade på "Import GPX".
    - Fick under Menu-> Settings -> Input ID en force close när jag försökt mata in mitt användarnamn.

EDIT: Kanske kan man göra en .loc klickbar på något sätt, så man kommer till cachens egen sida i webbläsaren? Då ser man all info om den om man vill, men måste tyvärr ladda en fullstor sida igen.

Last edited: 17 aug 2009
  7. Shyrtol

Shyrtol Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

För tillfället finns det en bugg i webbläsaren som gör att man inte kan ladda ner GPX-filer från geocaching.com. Detta blir det förhoppningsvis ändring på i 1.6.

:rolleyes: Är ett litet steg före dig, knappen finns i koden men är inte riktigt klar ännu... En sak som skulle kunna hjälpa är om du/någon kan öppna upp en sådan sida och skicka mig fullständig adress till den... ?

Man måste ha OI File Manager för att Import GPX ska fungera i dagsläget, var lite otydlig med det.
    Ahhh... en sak jag inte reflekterat över, det är ID-numret man ska skriva in, inte användarnamnet. När man har importerat en GPX kan man välja användarnamn där. Ska förtydliga detta i dialogrutan.

Klockren och enkel lösning!

8. cellyboy

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Problemet med GPX är att dessa endast är tillgängliga för Premiums som jag ser det iaf. GeoBeagle sköter det genom att gå in på aktuell cache's hemsida, och klicka på GoogleMaps länken, detta injicerar koordinaterna i GeoBeagle... Har väl mer eller mindre vant mig vid detta sätt, men ditt program verkar bättre upplagt rent allmänt så det hade varit roligt om det kunde ha någon funktion som lät icke-premiums nyttja det på ett lämpligt sätt :)

9. markus

markus Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25
    Telefon:
    Galaxy S7 Edge

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S7 Edge
    Telefon 2:
    Galaxy Edge S6
    Telefon 3:
    Google Nexus 5
    Platta:
    Ipad Mini 3
    Tankade ner som snabbast och drog in en gpx fil. Utmärkt arbete, ett par saker bara.

1. Vad används UID till och var får man tag i det?
    2. Har inte lyckats få liv i kompassen, den står enbart mot norr. (Kör HTC Magic med Drizzy v3 Full Hero 32a).
    3. Det verkar som programmet aldrig släpper GPSen, även om man hoppar ur programmet så fortsätter den att söka GPS.
    4. Hur exporterar man de loggar man gjort?
    5. Det verkar som om text viewern inte formaterar schysst, det mesta av texten om en cache är bara rakt av utan radbrytning.

Håll upp det goda arbetet.

/markus

10. cellyboy

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Skaffade Premium jag, det var bara en tidsfråga i vilket fall, drog hem ett gäng cachar kring mina hemtrakter, runt 200 st eller dylikt.

Importerade GPX filen, verkade funka fint, sen valde jag en cache från kartan (finns det något annat sätt att välja?) därefter dök den upp fint i "GOTO" rutan, allt fint och bra so far... sen gäller samma för mig som tidigare talare, lyckas inte sparka igång kompassen... den bara står still, HTC Hero, Original allt.

Ska tabben "LOGS" innehålla de loggar som redan finns på denna cache? Den är tom för mig iaf. (Kanske inte implementerad ännu)

Punkt tre (3) som ovanstående talare nämnde gäller även, kanske släppa GPS:en i "funktionen onStop" (?) och slå på den igen i onResume (?)

Kartan visar information mycket fint, med riktningsstreck, (har inte testat gå runt med telefonen ännu, så jag vet inte hur den uppdaterar sig ännu).

Tack för en väldigt lovande applikation :)

11. Shyrtol

Shyrtol Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

1. UID används för att matcha dina hittade cacher. Så att du inte går till samma två gånger... Man kan hitta det manuellt i en GPX-fil (öppna i wordpad, sök på ditt användarnamn och kopiera värdet i 'userid/ownerid'), alt. kan man importera en gpx med cacher man tagit så kan man i stället välja användarnamn från lista.
    2. Känt problem. ska fixas snarast.
    3. Känt problem ska fixas för 10 minuter sedan.
    4. Klicka på 'export'-knappen under dina loggar, det skapas en fil som heter GCDroid/geocache_visits.txt, denna laddar du upp under 'My Field Notes' på gc.com. Det är en lika dan fil som Garmin Colorado/Oregon skapar.
    5. Ska snygga till den. Ska även erbjuda användaren att se det som html (precis som på gc.com).

Du kan söka (klicka på [menu] och välj [search], klicka på [menu] igen för att välja söksätt).
    tabben LOGS innehåller dina loggar, inte cachens loggar. Visa cache-beskrivningen (i GOTO-tabben, klicka på geocache-namnet) så får du upp en annan logs-tab, den innehåller cachens loggar.

Kommer en ny version i dag/morgon.

12. Daos

Daos Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hur lyckades du tanka hem flera GPX-filer samtidigt? Är det inte bara .loc-filer man kan få hem flera samtidigt?

Är ny på detta så jag har säkert missat nåt. Jag har premium!

/Daniel

13. Shyrtol

Shyrtol Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tror jag förstår vad du menar nu... Du menar flera lådor i en och samma fil? eller?

I så fall går du in på din sida (geocaching.com/my) och letar längst ner till höger så finns där 'Pocket Queries'. Skapa en ny sådan så får du en GPX-fil mailad till dig.

P.S. Ny version ute 0.3.1b. (http://shyrtol.se/gcdroid_beta)
    - GPS'en släpps när man går ur programmet.
    - Kompassnålen är nu fixad.

Själv tycker jag att min kompass är kass, så jag har tänkt att lägga till i settings ett val där man kan välja mellan att använda GPS'ens bäring eller den inbyggda kompassen.

14. Daos

Daos Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

ahh...ok, skall testa :)

/Daniel

EDIT: "Thanks! Your pocket query has been modified and currently results in 20 caches. You can preview the search on the nearest cache page"

Får dock inget mail!? :( Hur länge skall det ta?

Last edited: 19 aug 2009
  15. Daos

Daos Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ordnade sig! Skit bakom spakarna! ;)

16. markus

markus Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25
    Telefon:
    Galaxy S7 Edge

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S7 Edge
    Telefon 2:
    Galaxy Edge S6
    Telefon 3:
    Google Nexus 5
    Platta:
    Ipad Mini 3
    Suveränt, kompassen funkar som den skall, samt släpper GPS.
    tyvärr så får jag FC när jag försöker välja en cache på kartan.

Vad betyder Time intill kompassen?
    Och vad är tanken med "Stop nav" förstår att den rensar vald cache men varför?

Bra arbete,

/markus

17. Shyrtol

Shyrtol Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det är för oss som kanske ger upp på en cache. (DNF) :P

Ang. FC, är något speciellt med cachen, typ opublicerad eller din egen eller något annat?

18. markus

markus Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25
    Telefon:
    Galaxy S7 Edge

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S7 Edge
    Telefon 2:
    Galaxy Edge S6
    Telefon 3:
    Google Nexus 5
    Platta:
    Ipad Mini 3
    Nope, inget som skiljer sig från andra cachar, den funkade med förra versionen ska jag tillägga. Och lyckas inte trycka på 5-6 cachar som jag provat.

En feature som jag skulle vilja ha och som behövs efter en FC är att på map fliken kunna trycka "my location" och bli inzoomad till en vettig nivå, just nu måste jag scrolla till mig själv och sedan zooma ett antal gånger, när sedan cacharna börjar dyka upp så tar det lite längre tid med uppdateringarna.

Du nämner i tidigare inlägg att du inte är nöjd med kompassen, i geobeagle kan man trycka på kompassen och få fram en radar, den är från "software libraries" i market, tyckte den funkade kanon under geobeagle. Ett litet tips bara :-)

Ställer frågan om time igen,vad betyder det bredvid kompassen?

/markus

19. plexuz

plexuz Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Nu har jag äntligen tagit mig tid att installera programmet. Först mötes jag av en FC som visade bero på att jag hade GPS. Information om att den är avstängd och kanske en förfrågan om att starta den vore guld. När jag laddade in den gigantiska gpx-filen jag hade förstod jag inte att den bearbetades i bakgrunden. Det var först när jag tröttnat på programmet som jag såg notifyen som tickade upp bearbetade cachar. Det finns en del buggar och jag tyckte det var lite oklart vad man hittade vart men det kan bero på att jag befann mig inomhus och att jag är grön på GC. Jag är fortfarande intresserad av programmet och ser fram emot uppdateringar och att få testa det utomhus. Bra jobbat!

Last edited: 20 aug 2009
  20. Shyrtol

Shyrtol Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Time är förväntad tid till lådan... den tar hastigheten från gps'en och räknar ut tiden med hjälp av avståndet. Jag själv tycker inte den tillför nämnvärt till programmet men alla GPSer har det så därför la jag in det.

Ang. kompassen, det är den inbygda elektroniska kompassen i telefonen som jag inte gillar. Men jag kan kika på det med radarn också.

Mycket märkligt, den ska inte FCa när du inte har GPSen igång, då ska den ta position från 3g-nätet. Ska undersökas. Vad har du för telefon?
    Förklaringar av diverse saker ska läggas in, även hjälp-knapp som ska vara lätttillgänglig från alla vyer.
    Jag jobar redan på en del buggar men du får gärna dela med dig av de fel du stött på förrutom dessa, så ska jag se vad som kan göras.