Ge mig anledningar att inte köpa en iPhone?

Diskussion i 'Off Topic' startad av EdgeX, 16 maj 2011.

1. EdgeX

EdgeX Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!

Nu har jag haft min Legend i 1 år, och jag börjar bli lite less på den, och jag känner inte att jag kommer stå ut med att ha den 1 år till, då mitt abonnemang går ut...

Och nu är det så att jag har börjat snegla mer och mer på iPhone, trots att jag var anti, vilket ledde till en Android när jag köpte sist. Och anledningarna är väl egentligen flera:

- Framtidssäkerhet. Känns som att telefonutvecklarna skiter blankt i sina gamla modeller och bara kör på de nya? Känns som att de aldrig kommer komma 2.3 till min Legend, har ju inte ens kommit en liten uppdatering sen 2.2 kom?! Köper man en iPhone så får man ju ändå den senaste mjukvaran, än om det är en gammal modell. Detta medför ju att än om man skulle köpa en iPhone 4:a nu, så känns det ändå som att mjukvaran skulle uppdateras iaf 2-3 år till?
    - Kompabilitet. Är så sjukt less på att inte alla appar/spel fungerar till alla telefoner. Kan iofs vart mitt fel som inte köpte en "high-end" android, men känns ändå lite störande?
    - Spel/Appar. 99% av företagen som släpper en app släpper den ju först till iPhone, om den ens kommer till android öht. Samma sak med spel, känns som att det är betydligt högre kvalité på spelen till iOS? Jag vill också spela Cut the rope, Tiny wings och Broken sword, för att kunna nämna några.

Sen finns det ju en radda negativa punkter på iPhone också, typ som att allt måste köras genom iTunes, vilket känns sjukt drygt :(.
    Sen är det ju tyvärr så att iPhonen är bra mycket dyrare än motsvarande Android, ex. Arc, SGS II osv.
    Men i mina ögon så är de negativa sakerna på iPhone mindre, vilket gör att jag starkt överväger att byta.

Så nu funderar jag ifall någon har några vettiga argument till varför jag ska fortsätta med Android (vilket en del av mig egentligen vill göra)? För just nu har jag inte det tyvärr ...

M.v.h Samuel

Last edited: 16 maj 2011
  2. YellowZombie

YellowZombie Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Problemet för din del är att du förmodligen associerar Android med din Legend. Den luren är bra men över året gamal nu så det är klart den börjar få lite hängtuttar om du förstår vad jag menar.

Iphone är ju helt klart en färdig användarupplevelse direkt i kartong, inget tvivel. Medan Android är lite som en oslipad diamant i kartong som man bara behöver slipas.

Tycker nog du ska försöka känna på en nyare androidlur och en appletelefon för att få en rättvis bild. Dessvärre kan jag nog inte komma på något bättre argument än att titta på säsong 15 av south park. Då det verkligen visar hur instäng IOS är. ;)

3. Drewmor

Drewmor Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Android är för det första snart ikapp och om Apple när det gäller apps. (market har redan fler gratis appar än app-store) när Android går om kommer också utvecklanra att följa efter då de allra flesta vill nå ut till så många som möjligt. dessutom får du mycket mer variation med Android t.ex kan du välja musikspelare, podcastspelare m.m eftersom det är ett öppet program mendans apple kör hårt på Itunes och liknande.
    vidare saknas möjligheten att ha widgetar vilket i alla fall jag tycker är ett stort minus. det går inte att ta ut batteriet eller utöka minne med ex sdkort och det är betydligt svårare att roota vilket gör att du kan göra allt färre saker med telefonen.
    Problemet med uppdateringar har Google själv sett och tillsammans med en massa tillverkare bland annat HTC gått ihop och lovat uppdateringar i 18 månader så länge hårdvaran klarar dem!

Lycka till med valet.

4. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 195

MINA ENHETER

Notera att just punkten framtidsäkert har ändrats en del. På Google IO presenterade de flera tillverkare som kommer stödja sina telefoner med uppdateringar i minst 18 månader. Om de har hårdvarustöd för uppdateringarna som kommer. Det är väl en av de viktigaste och största nyheterna som kom enligt mig i alla fall.

SE är för övrigt en av tillverkarna.

5. keyser

keyser Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12 858
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    Bara iTunes får mig att vilja kasta ut min iPad, så det är det starkaste argumentet mot iPhone.
    Har aldrig varit med om ett program som tar kål på sig själv och sedan envisas med att rensa din mobila enhet då den fått för sig att du bytt dator...
    Även den så kallade Multitaskingen lämnar mycket att önska i iOS.

Lite taskigt att jämföra Legend, som var trött redan när den kom, med en iPhone som kostar en bra bit mer. Betalar du samma peng för en Android som en iPhone kostar så får du bra mycket mer kraft för pengarna.

Ult gillar detta.
  6. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

- Framtidssäkerhet. Känns som att telefonutvecklarna skiter blankt i sina gamla modeller och bara kör på de nya? Känns som att de aldrig kommer komma 2.3 till min Legend, har ju inte ens kommit en liten uppdatering sen 2.2 kom?! Köper man en iPhone så får man ju ändå den senaste mjukvaran, än om det är en gammal modell. Detta medför ju att än om man skulle köpa en iPhone 4:a nu, så känns det ändå som att mjukvaran skulle uppdateras iaf 2-3 år till?

Stämmer ju inte heller. Visst uppdaterar de på bra men man får tänka på två saker. 3G fungerade inte klockrent med nya IOS 4 när den uppdateringen kom för mindre än ett år sedan. Den kunde inte göra mappar eller vad det var.

Uppdateringarna i sig är ju förresten inte så mycket att hurra för. Det var ju två-tre saker som de uppdaterade iom IOS 4. De som du märkte av var ju i stort sett att du kunde göra mappar och byta bakgrundsbild (som ändå inte syns). Sen släpps ju EN TELEFON OM ÅRET. Lite skillnad.

Sedan är nästa vinkel att titta på det om du verkligen behöver 2.3 på din Legend. Eller 2.2. Vad är det du saknar? Jag förstår att du vill ha det senaste men ändå. Ifall du så önskar kan du väl med säkerhet lägga in 2.3 genom en annan ROM som finns på XDA. Det är inte så svårt.

- Kompabilitet. Är så sjukt less på att inte alla appar/spel fungerar till alla telefoner. Kan iofs vart mitt fel som inte köpte en "high-end" android, men känns ändå lite störande?

Du får vad du betalar för! Köp istället en Android för samma peng som du tänker lägga på din iPhone så får du en riktig telefon! Jag kör Atrix, kompisar Arc och min flickvän skall ha en SGS 2. De har inte några problem att köra vilka appar som helst.

- Spel/Appar. 99% av företagen som släpper en app släpper den ju först till iPhone, om den ens kommer till android öht. Samma sak med spel, känns som att det är betydligt högre kvalité på spelen till iOS? Jag vill också spela Cut the rope, Tiny wings och Broken sword, för att kunna nämna några.

Här är det ju personliga åsikter som bestämmer men jag är så fruktansvärt GLAD att det inte är så spelfokuserat på Android. Köp en Touch och spela på!

Det som gör att jag inte ser en enda anledning att byta är att jag kan skräddarsy min telefon till max så att den fungerar för MIG.

Jag har en egen startskärm med den informationen som jag tycker är intressant. Jag har väder, den klocka jag gillar bäst och en liten kalender. På nästa skärm har jag en stor kalender. På en tredje skärm har jag lite mer ingående info som batteritid i ett diagram som uppdateras och lite annat smått och gott.

När jag är på väg hemåt känner telefonen av vart jag är och slår på mitt wifi. Tvärtom när jag åker hemifrån. Förutom när jag är på högskolan. När jag har något i kalendern, och inte är hemma, slår den av allt ljud.

När jag sätter i den i bildockan så går spotify och lite andra program på automatiskt. Den sätter inställningarna så att jag svarar i mitt BT efter fem sekunder så jag slipper sträcka mig framåt. Vill jag inte svara så trycker jag av det på telefonen.

Är jag hemma och sätter i den i HD-dockan så går webtop på. Jag har då en hel dator, i min telefon, som jag surfar på. Jag använder dinovo edge och min mx revolution till att surfa bättre. Jag mailar även mycket där ifrån eftersom det är enkelt.

Det ovan är en bråkdel av varför jag inte kan tänka mig en iphone. Låst och tråkig. Du får en näve appar slängt i ansiktet på dig när du startar den och inte möjlighet att använda den något annat än just en telefon. Tråkigt helt enkelt!

7. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

3G fick ingen multitasking heller då den i princip inte klarar det.

med JB får man det men då blir användarupplevelsen inte top-notch utan hackig på 3G.

8. Husknuten

Husknuten Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Varför inte köpa en iphone om det är vad du känner för? Jag hatar den på alla sätt, men den har sina poänger.

9. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Tittar man på de stora förändringarna IOS har levererat de senaste versionerna så är detta
    något som funnits i Android i säkert minst ett år tillbaka.

Så, titta vad versionerna innehåller istället för vad för siffra det står.

Vad jag vill minnas är några av nyheterna mellan versionerna:

1) Multitasking (eller ja, på Applevis, men knappast något du kommer älska).
    2) Tethering (wifi-hotspot) - Begränsad såklart.
    3) Någon slags javascriptaccelerator.

Hmm, osäker på om det är mer :)

En Legend är ungefär lika trött som en iPhone 3G. Och det var den redan när den kom.
    CPUn i den är riktigt trött. Ska du jämföra med iPhone 4 ska du jämföra med t.ex Galaxy S
    eller Nexus S. Resten av lurarna som kommit efter i high-endsegmentet klår iPhone 4 på
    i princip allt förutom möjligtvis pixeldensiteten på lcdn.

Oavsett - vill du ha en iPhone - det är bara att handla en. Lycka till och hoppas du blir nöjd.

Mvh
    Anders

10. Ramboline

Ramboline Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 021

MINA ENHETER

Köp dig en Iphone,blir du inte nöjd kan du ju alltid gå tillbaka till Android

11. io53

io53 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Om du inte vill roota skulle jag hålla mig från android tills Ice Cream kommer, dock skulle jag inte råda någon att köpa en iPhone nu heller då iPhone 4 är snart 1 år gammal.

12. nioh

nioh Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    91

MINA ENHETER

iPhone saknar fortfarande stöd för Flash. Och det är superlätt att koppla sin Android-lur via USB till vilken dator som helst.

En ny Android med 2.3 Gingerbread, checkar av punkt efter punkt som iOS kan och ger stöd för saker iOS inte kan.
    Tycker att valet inte är svårt i mina ögon.

HTC Legend var bra, men är inte det längre om du jämför med nya Androids.

13. hjertis

hjertis Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei Mate 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei Mate 9 Pro
    Jag kommer själv ganska nyligen från en iPhone 3G. Bytte till en Galaxy S då min iPhone gick sönder. Och ska jag vara helt ärlig så är jag inte så väldigt nöjd med min Galaxy S jämfört med min iPhone 3G...
    Android jämfört med iOS är ju bara en enda stor bugg som jag upplevt det. Sålänge man inte har JB sin iPhone så finns det väl nästan inget som slår stabiliteten på fingrarna.

Som någon annan sa, vill du ha en telefon så köp en iPhone. Vill man ha något mellanting mellan en telefon och en netbook så är nog Android att föredra. Men för mig är iPhone mer än en nöjesmaskin än vad Android är.

14. robnil

robnil Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
  15. nire431

nire431 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb

MINA ENHETER

Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb
    Platta:
    Samsung galaxy tab 3 10.1
    Vill du ha en telefon som funkar och inte hålla på och mecka och så. Vill ha ett flyt ifrån out of the box så köp en IPhone. Det är en fin telefon och bara för att du frågar det på ett android forum så klart negativa kommentarer kommer fram. Men titta bara alla tillbehör som tillverkas är till just IPhone går du in i tex tele2/telenor/Clasohlson you name it så finns just IPhone tillbehör för den.

16. Sneaky

Sneaky Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Köp en iPhone. Det är en bra, snygg och lättanvänd smartphone som får support längre, har få buggar och som har bra tredjepartsstöd. iTunes är ett skitprogram, men själva synkningen funkar bra.

Om du startar en sån här tråd tror jag inte Android passar dig, så köp en jagtelefon så slipper du bli besviken en gång till. Du uppskattar inte Androids fördelar tillräckligt mycket.

17. Nummerskivan

Nummerskivan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Eftersom det har blivit så trendigt med iphone och vissa köper den utan att ha användning av, eller förstå sig på mer än en bråkdel av funktionerna, så skulle jag känna mig lite löjlig med en sådan nu. Som att jag skulle utstråla "jag är trendig, se!".

Tyvärr kanske. Men så känner jag för många saker som har blivit något folk "måste ha för att visa att de är rätt" o.s.v.

Jag har hört en hel del i min omgivning uttrycka just negativa saker om iphoneägare. Som just handlar om att personerna har en för att "visa att de hänger med, oavsett de förstår eller har användning av luren eller ej". Så det känns som att det jag själv känner, stämmer.

Sedan ogillar jag att man blir låst till vissa saker när man har applegrejer. Skulle inte vilja ha något sådant.

Det positiva är kanske att de bara har EN modell, och inte kommer ut med en ny varje halvår. Det ökas ju chansen för att det inte ska vara proppat med buggar som kommer av att man tävlar om vem som kommer ut med flest grejer på kortast tid. Jag har aldrig haft någon Iphone, så jag vet inte om de är buggiga eller om programvaran alltid fungerar som tänkt utan en rad uppdateringar som gör att luren fungerar som den ska i nivå med när nästa modell kommer.

Last edited: 17 maj 2011
  18. Molleresa

Molleresa Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    57

MINA ENHETER

Legend är så "gammal" att HTC inte satsar på att uppdatera den.

Köp en Arc och få 2.3, 8mp kamera, klarar typ alla spel och en massa andra fördelar.

19. thorstenn

thorstenn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    77

MINA ENHETER

+1

Iphone är en grym telefon som startade hela smartphone grejen för mig när den först kom ut för många år sen. Köpte android nu för att det passade mig bättre då jag gillar öppenhet. Du kommer garanterat bli nöjd om du väljer IOS

20. robnil

robnil Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    Välj inte något som apple producerat. Då göder du deras penningpung med dina surt förvärvade pengar. :)