Ge mig anledningar att inte köpa en iPhone?

Discussion in 'Off Topic' started by EdgeX, May 16, 2011.

1. Zkeeter66

Zkeeter66 Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

För mig så är det skit samma vilkens penningpung man göder, sitter med stor säkerhet någon girig fan i toppen på alla företag! ;)

Skit helt enkelt i Fan-bråken....
    Kläm på några nya Androider respektive på iPhone....

Och välj sedan det som känns bäst för DIG! :cool:

2. EdgeX

EdgeX Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Oj, här var det många svar, jag ska försöka bena ut frågorna här...

- Jag är medveten om att min Legend är utdaterad, och så som ni skriver här så skulle jag förmodligen ha en annan åsikt om jag köpt en Desire exempelvis.

- Det ni skriver gällande modifiering av widgetar, m.m är också sant, jag är medveten om att det är så, och jag måste ju säga att jag gillar det.

- Att google kommit överens med tillverkarna att uppdatera i 18 månader är ju definitivt ett välkommet besked, och enligt mig nödvändigt för Androids överlevnad. Dock är jag ju lite nyfiken på vad exakt som innefattas, så att det inte går att kringgå för mobiltillverkarna?

- Låter troligt det ni säger också att en iPhone är bara att köra, medan en Android kräver lite handpåläggning för att bli bra. Här är jag dock lite kluven, jag känner nog inte att jag har behovet att använda Androids fulla potential, som ni också påpekat för mig.

- Sen gillar jag inte riktigt heller Apples gestapofasoner, visst är det bra att en tillverkare bryr sig om sina produkter, men vad gäller Apple så är det nästan parodi i vissa fall.

Men nu har jag faktiskt börjat svänga över till en nyare Android igen... Jag har vart o klämt o känt lite, och jag måste säga att det finns en stor grej som jag personligen värderar väldigt högt (och som jag är en riktig sucker för) är kvalitetskänslan. Där känns det som att Apple ligger långt före, bortsett från min Legend då. Det är också anledningen till att jag valde en Legend före Desire, trots att jag bröt mot hemelektronikens gyllene regel: "Ska du köpa snik så köp billig snik, annars köp det värsta som finns".

Sen så ska jag vara ärlig så tycker jag att ex. Arc och Desire HD, SGS II osv. har nästan väl stora skärmar, och dessutom känns de lite sköra, vilket jag inte tror passar min livsstil riktigt... Nu vet jag att i4 har glas, vilket inte heller är någon fördel, men kvalitén på telefonen känns iaf bättre. Nån som vet om det finns nån "värstingandroid" på G, men med något mindre skärm?

Ja just nu är jag lite rådvill, men jag sitter ju inte i sjön så jag lär väl vänta iaf till iPhone 5 kommer få se hur man gör. Kan ju hända att ex SGS II gått ner lite i pris, så att det verkligen blir omöjligt att inte kalla den prisvärd ;).

Men tack för att ni kommit med input, och att se att det finns Applefolk på ett sånt här forum också :).

M.v.h Samuel

3. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

MINA ENHETER

SGS2 ligger i min hand. Flickvännen köpte en. Helt ärligt så har inte iphone en enda sak att hämta nu. Helvete vilken telefon! Vilken skärm!

4. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Operatör:
    Fello

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Jag köpte nyligen en iPhone 4 och är riktigt nöjd och glad. Mitt mobila liv har blivit betydligt lättare på flera olika sätt.

Men samtidigt så är ju Android ett underhållande OS, minst sagt. Det jag saknar mest från Android är snabba sätt för att aktivera/deaktivera Wlan & BT. Fick istället ett superstabil lur med outstandning batteritid jämfört med mina 4st olika android-lurar och bra musikuppspelning, dessutom ett flyt som betyder mycket för mig.

Har dock lite svårt att rekommendera en iPhone 4 just nu då 5:an förmodligen väntar runt hörnet. Trots detta köpte jag förvisso, men nu handlar det om att rekommendera till någon annan.

Nu när du kan köra all musik via Spotify när du har premium så innebär det att du helt slipper iTunes för musiköverföring, som så många har stört sig på. Ett jättelyft iaf för mig

Tills sist måste jag fråga er som inte uppskattar iOS variant av multitasking; Vad är det som inte fungerar som ni tycker?

5. holck

holck Android Apprentice Medlem

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Kom inte med svaret "Varför skulle jag vilja?" utan rakt upp och ned.

Slå på en låt i Spotify och kör igång Youtube samtidigt.

Där har du svaret på Multitasking á la Apple.

Du kan få ersätta "Youtube" med valfritt spel där man kanske hellre mutar
    och lyssnar på musik istället.

Mvh
    Anders

6. resorb

resorb Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag gick nyligen från just en Legend till en i4:a. Legenden älskade jag, men den orkade inte längre och jag var lite nyfiken på iOS då jag själv ville bilda en egen uppfattning om iPhone som så många hatar.

Tyvärr har de flesta som rackar ner på iPhone aldrig ägt en. En sak att kolla 5 min på en, än att ha den ett tag.

När det gäller hårdvara är iPhone en ren design pryl men den har också riktigt bra byggkvalité som ingen android kommer i närheten av. Men när det gäller iOS finns det mycket jag saknar från android, MEN inget jag inte klarar mig utan.
    iOS känns mer städat och cleant och flyter på sjukt bra, men är inte i närheten så anpassningsbar som android.

Om du inte måste pilla och trixa med telefonen så rekommenderar jag iPhone starkt, men vill du ha en lur du kan anpassa helt som du själv vill och som funkar med det mesta köp då en android igen. Eller kanske kolla på Windows 7 telefon?

Största nackdelen med iPhone är det där j***a iTunes, men nu börjar jag få lite kläm på skiten iaf ;)

Den dagen då någon tillverkare släpper en android lur med samma kvalité känsla som iPhone kommer jag starkt överväga att gå tillbaka, eller kanske testa en windows 7 tele :)

Men känn och kläm, sen får du gå på din egen magkänsla. Det är alltid kul att testa något annat. Köp en begagnad i4 och testa, du kan ju alltid sälja den om du inte skulle va nöjd.

7. wmb

Operatör:
    Fello

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Nä, nu förstår jag inte problemet ?

Öppnade spotify och den kom ihåg var jag senast gick ur programmet, spelar en låt
    Öppnade sedan youtube, telefonen fadar snyggt ner musiken och går till det ställe som jag senast lämnade youtube. Börjar spela upp en video och växlar över till ett spel. Spelet startar samtidigt som youtube-ljudet fadar ner och spelar lite. Bestämmer mig för att spela lite spotify så jag dubbelklickar hemknappen, öppnar spotify och den minns var jag lämnade appen

Vad är det jag missar, vad saknas?

8. baracken

baracken Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Tyvärr så är det nog så att dom flesta tillverkare kommer att satsa på att producera saker för iPhone, allt ifrån fysiska tillbehör till mjukvara som appar och spel. Den är så populär att man får ut pengar därifrån.
    Kan man leva med det väl tilltagna priset och att man är låst som man är i iPhone så visst är det en bra telefon. Jag skulle aldrig klara av att ha en, jag kan koppla in min Desire HD i vilken dator jag vill utan några som helst program förinstallerade.

Sen vill jag även säga det att efter uppdateringen till 2.3.3 i min telefon så är flytet väldigt bra.

Sen vet jag inte med skärmen, behöver man verkligen så hög upplösning på skärmen så att det ska vara ett säljargument? Kanske inte relevant i den här tråden men bara en tanke jag haft, tycker att upplösningen i DHD räcker gott och väl, dock så är ju aldrig högre upplösning en dålig sak :P

Gå till en affär och jämför, tycker du att iPhone passar dig mer, ja då skulle i alla fall jag om jag vore du invänta iPhone 5. Gillar du någon av Android telefonerna, ja då tycker jag att du ska köpa en av dom :) Märker att det finns fanboys av både android och iPhone i den här tråden som är ganska så partiska :P Hoppas att jag lyckades vara opartisk :)

Som jag förstod det så mena han på att du inte kan spela spotify och youtube samtidigt, eller ett spel och spotify samtidigt.

Det var i alla fall prat om en Galaxy S 2011 edition som skulle ha 4" skärm likt den gamla S:en fast den skulle t.ex ha en rocessor klockad till 1.4Ghz, har tyvärr inte sett mycket mer av den än så men kanske skulle vara något om den kommer.

Last edited: May 18, 2011
  9. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

MINA ENHETER

Det som saknas är möjligheten att spela lite skön musik från Spotify samtidigt som man kastar fåglar på grisar.

Om man är van vid att göra det så kan det väl vara ett irritationsmoment, men jag skulle knappast kalla det en anledning till att välja bort iPhone. Det är fortfarande en grym telefon.
    ----------------
    Lifehacker hade en artikel för några dagar sen som är relevant.
    http://lifehacker.com/5801862/top-10-awesome-android-features-that-the-iphone-doesnt-have

Det finns en anledning till att jag väljer Android över iPhone personligen, och det är custom roms. Inte nödvändigtvis för att det gör telefonen bättre, utan för att jag tycker det är kul att hålla på med. Har nog inte haft en officiell rom under en längre tid, sen innan jag köpte min HTC S730.

10. wmb

Operatör:
    Fello

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Fanns många bra punkter med tyngd i den artikeln, bra läsning

Lite roligt det där med custom roms, det är nämligen till stor del därför jag valde bort Android. Fick aldrig någon av mina olika lurar att fungera original, så då bytte man, och bytte, och bytte osv

Tröttnade helt enkelt på att aldrig vara nöjd

åter till topic så vill jag återigen inte rekommendera någon att köpa iPhone 4 nu när 5:an står bakom hörnet