Gingerbread rullas ut?

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av djstoffe, 6 dec 2010.

1. Barilla

Barilla Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

GPU accelererat UI... Nuff said.

2. söder

söder Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

True. Men då är det ju mer det är GPU accelererat UI man vill ha än 3.0 :)

Låt oss istället säga att vi vill få det till N1:an. Kanske kommer i 2.4 eller nått.

/Söder

3. Barilla

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Kommer inget 2.4, vi får med lite tur 2.3 "de kommande veckorna" och sen är nästa release 3.0.

4. söder

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Är det verkligen bekräftat? Med tanke på att 3.0 endast har visats för tablets, så har jag svårt att tänka mig att det inte ska ske någon slags utveckling för telefonerna mer. Också konstigt om det skulle komma 2 olika versioner av 3.0.

/Söder

5. Barilla

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Det verkar mest logiskt...

6. Ult

Ult Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Den apk som ligger ute nu är nog för tablets.
    Måste bara komma en annan version för smartphones.

7. Barilla

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Hittade en teori till varför det tar en sån sjuk tid för 2.3 att komma ut till N1.
    Google har böjt sig fram och låtit samsung ta dem i tvåan.

"If Android 2.x appears on SOC Chip A, Chip A has the initial advantage, since it would take some time to port, test and debug Android 2.x on Chip B and C. Do people ever wonder why an Android port sometimes take longer for one chipset? It has nothing to do with the UI like Sense or Touchwiz. Its the whole job of porting Android to all the different chipsets.

Android 1.0 to 1.6
    First appearance - Qualcomm MSM7200 series

Android 2.0
    First appearance - OMAP 3630 (CPU used on Droid)

Android 2.1
    First appearance - Qualcomm MSM8250 Snapdragon (Nexus One)

Android 2.2
    First appearance - Qualcomm MSM8250 Snapdragon

Android 2.3
    First appearance - Samsung Hummingbird

Android 2.4 (Honeycomb)
    Likely first appearance - nVidia Tegra 2

When the first Android version appears for one SOC maker, the others gets a little ticked because of it, but grumble is all they do and just work on porting the new Android version to their chipsets as soon as they can.

So Google tries not to create as much hardware dependencies into Android to make it as easier and quicker to port into different chipsets. The FRG83D Froyo on the Nexus One is practically the same that is being ported to Droid and the MyTouch 3G/HTC Magic.

This leaves the SOC makers to write references for these optimizations so the handset makers can follow and adopt to their own UIs.

That has been the case until Android 2.2.

Android 2.3, Google broke its own rules and did hardware optimizations to the Hummingbird / PowerSGX 540. Does it surprise you the Gingerbread port will take a while to appear on the Qualcomm Snapdragon powered Nexus One? I'm pretty sure Qualcomm, nVidia and Texas Instruments (maker of the OMAPs) is pretty miffed with that but in the end, all will just suck it up.

But the customers (who don't really know what's going on behind the scenes and what's really good for them) want optimizations and you get optimizations but as a result don't expect the latest Android version to come their way just as quickly. "

8. mooxie

mooxie Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45

MINA ENHETER

Intressant. Tycker dock det också är intressant att Se kör 2.3 på deras kommande modeller så anpassningar för snapdragon borde ju finnas där. Fast det är klart kommande modeller har ju en nyare snapdragon än vad N1 har och det är ju fortfarande modeller under utveckling så det kanske också förklarar saken.

Men det känns som google vänsterprasslar med samsung om 2.3 just nu ja.

9. Barilla

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Det visar ju också att man kan glömma snabba uppdateringar till "en gammal" Nexusversion så fort det kommit ut en ny, utan då är man förpassad till 2-3 månaders väntetid som "alla andra" och då försvinner alla fördelar med att ha köpt en ren androidlur. Beigt google, riktigt beigt.

10. DrLaban

DrLaban Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

11. Barilla

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

12. DrLaban

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

Inte så mycket för allmänheten kanske, men för att jag är intresserad av i vilket sammanhang det kommit upp. Stör det dig?

13. söder

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

14. the_slain_man

the_slain_man Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

15. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Den där informationen var ju inte mycket att ha. :( Ta en titt på AOSP istället. Gingerbread flyter fint på Nexus One i jämförelse, även med koden som pushades till AOSP innan Jul. Sedan är många av optimeringarna som görs sådant som att för hand skriva om välanvända prestandakritiska funktioner i ARMv7 assembler där man då försöker se till att använda de optimerade instruktionerna i NEON-uppsättningen. Dessa fungerar på både OMAP3, Hummingbird och Snapdragon då de alla är byggda baserat på referensdesignen för Cortex A8.

Visst, det som skiljer är den GPU de använder så där kan mer plattformsspecifika optimeringar göras men de är inte så extrema som din "källa" vill få det att verka. Det handlar snarare om att nya funktioner måste implementeras i drivrutinerna skulle jag säga. De gamla GPU-drivrutinerna kunde inte hantera vissa av de nya formaten/renderingslägena. Tacksamt nog innehåller koden ett kompabilitetsläge ursprungligen tänkt för Motorola Droid som låter de gamla lägena användas istället. Denna workaround lär dock inte Google vilja ha på sina Nexus-modeller så de behöver helt enkelt vänta på/hjälpa till att få fram en ny sådan. Av naturliga skäl finns Gingerbread-anpassade drivrutiner för allt till Nexus S redan. Så mycket svårare än så är det me största sannolikhet inte. :)

Intressant. Dock föga förvånande både på grund av det the_slain_man skriver nedan och det faktum att det finns hdpi-drawables i flera apps om man kollar i imagen. :)

16. Zeveron

Zeveron Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Förhoppningsvis släpper Google lite information under pressdagen på onsdag.. Hoppas det inte bara är ett Honeycomb partaj.

17. Barilla

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Hoppas inte för mycket, varför skulle dom prata om något gammalt?

18. jonaz

jonaz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

gingerbread för nexus one är väll inte gammalt eftersom det inte finns ännu? eller hur resonerar du?

19. DrLaban

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

Mja, mjo, finns gör det ju redan (Nexus S till exempel) och jag tror inte heller riktigt att de kommer prata om Gingerbread på det här eventet eftersom det tydligt är Honungskammen som ska gås igenom.

Kanske, kanske, _kanske_, om någon av journalisterna tar upp det eller nått, så kommer Gingerbread att nämnas.

20. Barilla

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Det är inte gingerbread för nexus one, det är bara Gingerbread och det är släppt och nu blickar google fram mot 3.0, så vi kommer nog inte att få se eller höra något. Det är bara gilla läget.