Ingen programdata sparas av Kies. Om detta nu inte har kommit till i sista versionen, jag har faktiskt inte kollat så noga då jag tycker Kies suger fett.
Jag använder mig av Titanium (om jag har root) & Mybackup Pro (Om jag ej har root). Har du inte root så kan du inte läsa apparnas programdata men du kan läsa av själva apparna (APK:erna). Alltså dina saves, highscores som är sparade på internminnet går inte backa upp utan root (har jag fel så rätta mig gärna).
Det finns vissa appar som är designade för att backa upp saves och highscores till SD-kortet för vissa spel och program, då förlorar du inget. Exempelvis för Angry birds finns de en app på market som är designad just för att backa upp det spelets data. Men för de flesta appar som inte lagrar sin data på SD-kortet så förlorar man detta vid en återställning/byte av telefon.
Det finns en hot topic på Googles forum där folk ber Google se över möjligheten till Cloud storage på denna front. Där apputvecklare kan skriva om sina appar så dom lagrar all data centralt. Men de finns också de som tycker att Google ska ge användaren en möjlighet att synka upp hela internminnet. Fördelen med de skulle vara att du spelar angry birds på mobilen. Stänger ner spelet. Och kan fortsätta lira där du va på din surfplatta.
Fast där är vi inte än. De finns flera tekniska utmaningar som Google måste få en lösning på först i så fall.
Last edited: Mar 15, 2012