Problem: Gömt lösenord till min Chromebook

Diskussion i 'Chrome OS' startad av Oscarice1, 20 apr 2024.

Taggar:
  1. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 176
    Varför inte?

Jag loggar alltid in på min Chromebook med pinkod...

2. Asawi

Asawi Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    4 954
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Använd det då! Logga in på ditt Kaspersky-konto på någon annan enhet. Eller har du lyckats "glömma bort" det också?

3. 001

001 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24
    Det ser ut som om du är körd. Du har glömt lösenord på två mejladresser varav en är återställningsmejlen och nytt telefonnummer har du också. Det är säkerhet när den är som bäst som du nu upplever och på något annat sätt ska det inte vara.

Själv har jag koll på mina lösenord via google lösenordshanterare och har en återställningsadress med samma lösenord som på min primära adress, 20 tecken som jag aldrig någonsin skulle glömma. Lösenordet började med typ 6 tecken men jag har lagt till tecken genom åren då det varit risk när det varit någon stor lösenordsläcka på nätet. Jag kan rensa mina enheter så där bara och börja om för allt viktigt backas automatiskt upp till Google drive och Google foto.

Jag har en bekant som blivit av med alla bilder sen 10 år tillbaka för att han aldrig blivit färdig till att göra som jag sagt utan haft allting lokalt på laptopen och den bara la av helt.

Kristy gillar detta.
  4. torbjorn

torbjorn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    191

MINA ENHETER

Det är mycket lättare än man tror att förlora gamla inlogg och lösenord. Trots att jag inte använder autoinlogg på mina konton, kan det mycket väl bli så att ett sällan använt mailkonto ligger på en domän jag använt som sedan runnit ut och avslutats. Så, det man kan lära sig av ovanstående är att skriva ut sina lösenord på papper (eller ha en algoritm för dem som man aldrig kan glömma - jag har en sådan), säkerhetskopiera till USB (oftast håller de i årtionden, dessa prylar, betydligt längre än datorerna man använder dem på).

En Chromebook går att förvandla till en fungerande maskin igen, utan lösenord, men datan på den ska vara borta, ifall man inte kan komma åt den. Det är fullständigt i sin ordning och stärker mig ytterligare att ha med en Chromebook till Spanien nästa vecka.

5. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 074

MINA ENHETER

Dina tips är helt rätt, det är alltid bra att ha en offline-kopia av viktiga grejer. Och tänka igenom flera gånger om vad man gör ifall omständigheten xx eller yy inträffar. Sen kan jag väl tycka att det är oansvarigt att ha en egen domän, knyta viktiga grejer till en epostadress som ligger under domänen, och sen råka ut för att domänen avslutas för att man glömmer förnya. Då borde man väl flytta allt viktigt till sin huvudsakliga mail. Det är ett sidospår dock!

Men i detta fall, trådstartens beskrivning, så ringer ju många varningsklockor, vilket fått många i tråden att misstänka att användaren kanske ville in i någon annans dator. Som jag nämnde i ett inlägg, Google-kontots lösenord används ju varje gång man vill logga in på en Chromebook, hur skulle då det kunna vara ett slumpmässigt 20-tecken-lösenord som personen inte har memorerat? Hur kunde man då låsa upp datorn överhuvudtaget innan problemen uppstod?

Kristy och bokkabokka gillar detta.
  6. Alix

Alix Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    132
    Operatör:
    Hallon, Fello
    Telefon:
    iPhone 17

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon, Fello
    Telefon:
    iPhone 17
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Telefon 3:
    iPhone SE 1st gen
    Det är mycket möjligt att det är lätt att glömma bort saker och ting men det innebär inte att det ska vara lätt att logga in igen.

Kristy gillar detta.