Guide: Gör om din yakjuxw till en yakju

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av diezel, 13 dec 2011.

1. 4ndroid

4ndroid Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S22
    Jag har hört att en del har haft problem med drivrutinerna och att resten har fungerat på fint?

Drivrutinerna installeras på datorn eller hur? Så man kan kolla först om dessa fungerar innan man börjar pilla med telefonen?

2. Nth

Nth Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Blev inspirerad av Google keynote och följde den här guiden som några länkat tidigare:

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1626895

Fungerade klockrent! Riktigt lärorikt må jag säga! :)

Sitter nu med 4.0.4, rullar på mycket smidigare. Nu har jag i och för sig inte installerat alla appar som jag hade tidigare så kan ha med det att göra. Tyvärr så har jag väl förlorat min angry birds-progress men det är sånt man får leva med. :cool:

3. RobinAug

RobinAug Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    209
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 9 Pro
    SÅ nu kom mign GN tillbaka. Lämnade in den som en yakju på service. Dom bytte lite delar och skicka tillbaka den som en yakjuxw och allt gick på garantin. Tror ej dom bryr sig så mycket.

4. achtin

achtin Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    77

MINA ENHETER

Jaha tänkte jag skulle köra in yakju på min GN så jag tog och följde den här guiden http://webtrickz.com/guide-to-updat...oid-4-0-4-and-get-future-updates-from-google/
    Verkade gå finfint men nu när jag är klar med allt vill inte luren starta. Den står bara och tuggar på uppstartsidan, den där alla färgglada brickor flyger omkring. Vill inte logga in och starta upp. Vad har man nu gjort för fel?

5. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Felet? Du förlitade dig på ett toolkit.

Ursäkta om jag låter dryg, men skit i allt som har med toolkits att göra och försök lära dig själv. Skriv själv in kommandon, då ser du allt som händer och du vet vad du själv gör. Tro mig, det lönar sig i längden att kunna sådant här själv.

Om du nu kan komma åt fastboot så är det inte riktigt kört ;)

Ladda ner IMM76I härifrån: https://dl.google.com/dl/android/aosp/yakju-imm76i-factory-8001e72f.tgz

Extrahera endast .tgz-filen du nyss laddat ner. Låt allt annat vara. Använd inget "flash-all.sh" eller "flash-base.sh"

Skriv in ett (1) kommando åt gången.

Fastboot flash radio radio-maguro-i9250xxla02.img
    Fastboot reboot-bootloader
    Fastboot flash bootloader bootloader-maguro-primela03.img
    Fastboot reboot-bootloader
    Fastboot -w update image-yakju-imm76i.zip
    Fastboot reboot

6. gripen

gripen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    One Plus 6
    Övrigt:
    Chromecast (Gen 1 & 3)
    Hur länge har den stått så? Det tar ganska lång tid första gången vill jag minnas...

Är det förresten fler som inte får Inställningar/Lagring att funka med denna 4.0.4? Alltså att man kan se i ett flerfärgat stapeldiagram hur mycket av utrymmet som är Appar, Bilder, Videor osv. För mig står det bara "Beräknas..." i all oändlighet. Helt säker på att den funkade i 4.0.2 som jag hade från början...

Last edited: 28 jun 2012
  7. achtin

achtin Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    77

MINA ENHETER

Den har väl snurrat i 20-30 min nu. Känns lite väl länge...

8. achtin

achtin Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    77

MINA ENHETER

Dum fråga kanske men jag måste skriva in hela sökvägen till mappen där filerna ligger? Och vad menar du med fastboot?

9. gripen

gripen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    One Plus 6
    Övrigt:
    Chromecast (Gen 1 & 3)
    Ja, det är definitivt för länge... Jag antar att du redan prövat att rycka batteriet och starta om igen?

Annars får du kanske göra om det hela igen. Som jag skrivit tidigare så utelämnar den där guiden att byta bootloader och radio av nån anledning. Kan det vara det?

10. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Du behöver bara navigera till mappen där filerna ligger, om du har fastboot.exe i den mappen.

Fastboot är bootloader-läget (stäng av mobilen och starta upp den med power-knappen intryckt samt volym upp+ner)

Många som inte är insatta i detta litar på toolkits, att de funkar och så, men om en sak inte fungerar att installera brukar de installera nästa sak och då brukar det bli fel. Jag sitter inte här och ljuger för dig, du kommer verkligen ha nytta av detta senare. Inte bara om du skall installera saker senare, utan om du vid andra tillfällen behöver gå tillbaka eller göra om allt.

11. achtin

achtin Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    77

MINA ENHETER

Batteriet har åkt ut några gånger :) Körde in ny bootloader och radio. Alla filerna laddades upp utan probelm. Men efter det så började den snurra och aldrig logga på. Drivrutiner och allt verkar vara inkörda och OK. Frågan är vad som gör att den bara tuggar runt...?

12. achtin

achtin Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    77

MINA ENHETER

Aha! Nu tror jag att jag vet vad som gick fel... Rätta mog om jag har fel! MEn fastboot.exe skall ligga i samma mapp som .img-filerna? Ser ut som om .exe låg i en separat mapp i den mappen jag har .img.

13. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Låter bra. Du behöver bara se till att fastboot.exe ligger i den mapp du tänkt arbeta i, sen shift-högerklick (Windows) och välj att öppna en kommandotolk.

Om du vill veta ett till tips, om du vill ha ADB i de mappar du tänkt ha adb i, så behöver du bara lägga adb.exe, adbwinapi.dll och adbwinusbapi.dll i den mapp du arbetar i sen shift-högerklick och väl att öppna en kommandotolk.

14. Sebastiank

Sebastiank Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

Sådär nu är man på kakju körde en backup via guiden här på swedroid. Sen körde jag drlabans guide men följt av att låsa bootloader igen... Ganska lätt men endå lite krångligt

15. DrLaban

DrLaban Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

Jag ska försöka uppdatera min guide med lite screenshots och ett trevligare drivrutinspaket (i sammarbete med Ascii) för Windows. Trevligt att se att det fungerade för dig iallafall. :)

16. 4ndroid

4ndroid Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S22
    Jag har hört att en del har haft problem med drivrutinerna och att resten har fungerat på fint?

Drivrutinerna installeras på datorn eller hur? Så man kan kolla först om dessa fungerar innan man börjar pilla med telefonen?

Och folk här dillar om massa andra guider istället. Ska jag inte köra den som finns här?

17. DrLaban

DrLaban Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

Det absolut största bekymret folk har när de gör detta är drivrutinskrångel (för att Samsung verkar rätt värdelösa på den biten, enligt min högsta personliga åsikt). När man väl lyckats få in dem med slägga och skohorn går resten av stegen som tåget.
    Anledningen till att det finns många olika guider är för att de genomför proceduren på lite olika sätt. Vissa är enklicksvarianter, andra är väldigt manuella och så finns det en uppsjö varianter däremellan.
    Min guide är mer manuell och jag jobbar främst utifrån kommandohanteraren för att jag gillar det sättet att lägga in grejerna på. Men framförallt jobbar jag på att hitta ett sätt att få in drivrutinerna så smärtfritt som möjligt plus en guidning hur det går till.

18. elojs

elojs Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

19. FOO

FOO Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Finns inget sätt att få in den nya builden som utvecklarna fick på sina mobiler? Eller får man det om man lägger in stock 4.1? Vore gött, då ligger man nog i framkant på alla uppdateringar

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2

20. mikma

mikma Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Sony XZ2 Compact

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony XZ2 Compact
    Android 4.1 är väl inte släppt skarpt än. Det som finns är previewversionen som installerades på galaxy nexus som delades ut till besökarna på google I/O.