Diskussion: Google Assistant med svenskt språkstöd

Diskussion i 'Google Assistant' startad av Salvion, 15 feb 2018.

  1. ClaesN

    ClaesN Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2012
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    21
    Telefon:
    Huawei p20 pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei p20 pro
    Funkar för mig sedan länge. Huawei p30pro.
     
  2. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 497
    Mottagna gillanden:
    1 565
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    har nog inte så mycket med att det inte kan lägga till stödet snarare nog att olika länder ställer olika säkerhetskrav på olika saker, då de flesta har bankid och banken och likande i Sverige som kräver högre säkerhet så är inte Okej Google kommandot och låsa upp telefonen säker nog.

    Medans i vissa länder behöver du inte ens verifiera dig för få tillgång till konto räcker med ha kontonumret och någon lösenordsfras eller likande.
     
  3. Pois0n

    Pois0n Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2010
    Inlägg:
    241
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Något som får detta fungera bra!? Så fort jag ställer in engelska som språk så fungerar allt utmärkt men minuter senare så väljer Google att själv ändra språket till endast svenska..? Har ni andra bara Google appen eller även "Google assistent"? Borde ju fungera med endast Google då den har assistent inbyggd samt home appen.. Riktigt jävla värdelöst av Google vilket som! Allt bör flyta sömlöst även i Sverige..
     
  4. EricG

    EricG Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    936
    Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9
    Vad är detta och vad funkar inte?
     
  5. Pois0n

    Pois0n Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2010
    Inlägg:
    241
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Ja om man läser vilken tråd jag skriver i så tänkte jag att man förstår att det rör sig om Google assistant med svenskt språkstöd?
     
  6. EricG

    EricG Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    936
    Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9
    Det finns så mycket som kan krångla... Jag använder GA dagligen och det funkar bra för mig...

    "min bil funkar inte - är det någons bil som funkar??"
     
    Leo83 och matssoderstrom gillar detta.
  7. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 735
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Antar att vi pratar om Voice Match med svenska som systemspråk, och då kunna väcka telefonen från låst skärm med ett Hej Google. För mig är det precis som beskrivet en sida bak i tråden. Funkar att aktivera "Hej Google"med engelska som systemspråk, rullar på i nån dag efter jag bytt tillbaka till svenska som jag vill ha, sen lägger det av igen. Har en Pixel 3a XL. Även med svenska som systemspråk ser Voice match ut att vara aktiverat och ibockad i inställningarna, men det funkar inte i praktiken.
     
    Pois0n gillar detta.
  8. Pois0n

    Pois0n Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2010
    Inlägg:
    241
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag menar ju exakt det tråden handlar om, svenskt språkstöd för assistenten. Hade jag haft andra bekymmer hade jag ju givetvis skrivit ut det och valt en annan tråd?

    Men eftersom det verkar vara otydligt att förstå vad jag menar - får inte Google assistent lira ihop med svenska... Ändrar jag språket till engelska så hoppas det tillbaka till svenska utav sig självt..
     
  9. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 735
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Assistenten i sig funkar ju fint på svenska, är ju just voice match som inte fungerar än...
     
    Lias08, EricG och Pois0n gillar detta.
  10. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 497
    Mottagna gillanden:
    1 565
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Google Assistans skiljer sig mellan enheterna officelt finns bara svenska på Google Assistans gällande
    Mobiler, (Högtalare så som Nest Audio/Google Home) (Smarta Skärmar så som Google Hub / Nest Hub) Android TV sedan kan typ Samsung, LG och likande också införa svenska på vissa enheter liksom Smart Skärmar av andra tillverkare men det är ingen garanti.

    Finns som inget officelt stöd för bilar, laptop, smartklockor, övriga enheter så som vägg klockor, in-ears

    Men svenska finns även på många enheter som Wear OS, och så vidare men det är begränsad funktioner och har inte officiellt godkänt som att svenska ska finnas på den.

    Så man kan inte direkt säga svenska stöd till Google Assistans man måste specificera till vilken typ av produkt Assistans ska ha stöd för svenska. För officelt så finns inte svenska till alla produkter som har Google Assistans.

    Google Assistans på Samsung TV finns inte heller på samma språk som finns till Google Assistans på Android TV tillexempel då det är tillverkaren själva som lägger in språkstödet.

    Förutom språkskillnaden så är Assistans också skrivna i olika språk baserad på enheter.
     
  11. Pois0n

    Pois0n Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2010
    Inlägg:
    241
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag kör en S21 Samt att jag använder mig av Android auto och nest mini. På mobilen fungerar "hey Google" 20 av 100 ggr. Ofta får man starta om telefon för att det skall fungera igen. Nu menar jag inte att väcka skärmen med "hey Google" utan vanliga grejer som sätt en timer tex. Android auto har på senaste fungerat sämre och sämre, flöt sömnlöst på min tidigare note10. Nest mini där emot har jag inga problem med.
     
  12. Pois0n

    Pois0n Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2010
    Inlägg:
    241
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Så på även Googles egna telefoner finns detta strul. Ledsamt
     
  13. rangner

    rangner Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2019
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Sen några dagar tillbaka har min svenska assistent slutat ställa timer, utan ger bara sökresultat för "ny timer, 4 minuter". Någon mer som råkat ut för det?
     
  14. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    Inte riktigt, men vår förklarade hur man spelar upp musik när jag bad den "spela musik på grupphögtalare".
     
  15. EricG

    EricG Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    936
    Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9
    Samma för mig igår på S21 Ultra. Hon sa som vanligt men jag öppnar alltid klockan för att kolla och där var ingen... Skumt!
     
    bernard gillar detta.
  16. Klurre

    Klurre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2016
    Inlägg:
    1 605
    Mottagna gillanden:
    756

    MINA ENHETER

    Jag låser upp telefonen och sen säger jag typ ok Google! Behöver ej knappa in något först i Google appen men visst skulle det vara lyxigt att bara kunna prata med assistenten med låst telefon.
     
  17. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Önskar att någon kunde göra en duel mellan amerikanskt språkstöd och svenskt språkstöd för att se om det blir någon förändring. For i min uppfattning blir GA snarare sämre. Och det gäller både i mobil och i högtalaren. Vad jag förstår har kan släppt röstigenkänning i Sverige, men likt förbannat reagerar enheterna på andra röster. Att GA inte ens aktiveras i mobilen trots skärmen och aktiv och mobilen upplåst.

    Tränar voice match dagligen, känns det som, och det funkar första gången för att sedan sluta fungera. Har börjat undra om det beror på Sony, eller är det samma sak med andra tillverkares mobiler också?

    Tack och lov köpte jag ett par nc lust from Sony och dessa lurars knapp för att aktivera GA funkar utomordentligt bra.
     
    frassedylan gillar detta.
  18. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 171
    Mottagna gillanden:
    17 665
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det gör den hos mig. Dock har jag stängt av den funktionen i mobilen. För mig fungerar Google Assistant alldeles utmärkt. Jag har 2 Google Mini puckar
     
  19. Exile82

    Exile82 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    1 436
    Mottagna gillanden:
    168
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8.4 LTE
    ROM:
    Custom
    Övrigt:
    Ticwatch Pro 3 GPS
    Nä, jag känner inte igen problemet riktigt, dock använder jag inte funktionen i mobilen speciellt mycket, men en hel del i min smartwatch, mina tre högtalare (JBL Link 10, Nest Hub Max m.fl.)
     
  20. FortuN

    FortuN Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2011
    Inlägg:
    246
    Mottagna gillanden:
    98

    MINA ENHETER

    Well om det nu är det som är problemet så lämna det upp till var och en. Hatar när man drar alla över en kamm. Ex om någon nu ev på något sätt skulle lyckas och vilja knäcka att låsa upp min telefon med voice command, så är det inte mycket som kan göras därifrån. Bankid behövs fingeravtryck/kod och för att logga in i banken på någon viktigare sida så krävs det också lösenord. All dess jävla säkerhet som blivit idag med allt. Låt det åtminstone vara upp till var och en om man vill aktivera vissa funktioner som då skulle i värsta fall få tillgång till mobilen och kunna kolla runt i mitt galleri på telefonen i stort sätt.

    Fan har väntat så jävla många år på att få samma funktionalitet som andra länder att låsa upp telefonen från låsskärmen. Perfekt när man har mobilen liggande bredvid en i sätet att bara "Hej google ring xxxx" utan att behöva göra något. Också skriva meddelanden och starta ficklampa på den.

    Det var något jag verkligen föredrog med Apple när jag hade den som jobbtelefon. Där får ju Apple riktigt mycket plus gentemot google..

    Går som sagt göra om man stället in på engelska som primärt tyvärr blir google väldigt dåligt tycker jag och den uppfattar ibland efter ett tag inte ens rösten och ibland föreslår saker på engelska.