Google Assistant på Svenska blir mer och mer korkad.

Diskussion i 'Chromecast & Google Home' startad av chrkad, 12 dec 2022.

  1. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    30 972
    Mottagna gillanden:
    20 265
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Nu har jag varit inne och jag kan inte hitta någon sån inställning. Det närmsta jag kan hitta är detta, men här finns ingen volyminställning för svarsrösten.
    Screenshot_20240304-075621.png
     
    Nicole gillar detta.
  2. MultiMan

    MultiMan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    1 070
    Mottagna gillanden:
    1 767
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Jag har ingen nivåinställning för rösten heller men det hindrar inte mina Mini, Hubs osv att få för sig vissa dagar ha den så lågt att jag inte hör den, andra dagar vrålar den. Helt orelaterat till hur hög standardvolymen är. Första åren fungerade det automatiskt och bra, var alltid lagom och inget jag störde mig på.

    Men jag struntar i det nu och kommer troligen aldrig mer köpa en sådan pryl av Google. Använder de enbart att casta till men inte heller det är särskilt pålitligt, men pålitligare. Produkterna har blivit sämre över tid så jag har tröttnat och nu är mitt förtroende förbrukat, så även om någon säger att allt är fixat så kommer jag inte börja om igen. Då ligger det närmare att byta OS helt och hållet.
     
    milky81 och Nicole gillar detta.
  3. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    30 972
    Mottagna gillanden:
    20 265
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Kan du ha ställt in nattläge? Då är volymen lägre under de tider man ställer in den på. Jag har ställt in mina på att vara i nattläge 22-08
     
    Nicole gillar detta.
  4. MultiMan

    MultiMan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    1 070
    Mottagna gillanden:
    1 767
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Tyvärr har jag inte sett något sådant samband utan detta kan hända mitt på dagen. Jag har aldrig heller ändrat den inställningen.
    Edit: Men bra tanke och visst kan det vara den funktionen som buggar ur och gör fel.

    Det hela är väldigt slumpartat, som många av de andra sakerna som krånglat över åren. Google meckar väl med koden oavbrutet. Ungefär som Tradera nuförtiden. Nya buggar varje vecka eller i bästa fall månad. Ibland smått som bara erfarna tänker på, ibland slutar allt att fungera, bara för att de hela tiden grejar och sidan ligger ju aldrig nere.
     
    Last edited: 4 mar 2024
    Nicole gillar detta.
  5. uw123456789

    uw123456789 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2010
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Märkligt. På mina enheter hänger svarsvolymen och allmänvolym ihop.
     
    Nicole gillar detta.
  6. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    30 972
    Mottagna gillanden:
    20 265
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Samma här.
     
    Nicole gillar detta.
  7. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 325
    Mottagna gillanden:
    1 548
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Huawei P20 Pro, Sony Xperia XZ1C
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    E X A K T så! Högt, lågt, exakt samma här! Jag får väl tänka som du,.det är en bugg...

    Jag mailade till Google och frågade om detta, återkommer om jag får svar :)

    Pingar in @jnsson@jnsson i detta svar :)
     
  8. yabosid

    yabosid Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    399
    Mottagna gillanden:
    231
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra 512GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra 512GB
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A51
    Notering: Innan Googles shoppinglista integrerades med Keep, fungerade assistentens funktion att lägga till varor problemfritt.

    Övergången till Keep resulterade i en sexmånadersperiod med upprepade felaktiga listnamn ("Inköpslista", "Inköpslistan.", "Inköpslista(punkt)" etc.) innan korrekt uppdatering uppnåddes. Därefter uppstod ett nytt problem; assistenten började lägga till onödiga prepositioner ("till" och "på") i listan. En enkel instruktion som "Hej Google, lägg till ägg på inköpslistan" resulterade i felaktiga poster som "till ägg", "ägg på" eller "till ägg på".

    Detta kräver nu manuell korrigering i form av ren språkfördumning

    Exempel på lösning: "Hej Google. Lägg Ägg Inköpslistan".

    Detta är inte klokt. Dessutom upplevs röstassistentens svar som allt mer artificiella och mindre naturliga jämfört med tidigare versioner.
     
    Salvion gillar detta.
  9. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 889
    Mottagna gillanden:
    714

    MINA ENHETER

    Ja efter den uppdateringen så kände jag att det inte var lönnlöst och visste inte hur jag skulle göra så nu har jag bara "gillat läget" med att det står till/på i listan. Ren frustration är det.
     
    Salvion gillar detta.
  10. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 251
    Mottagna gillanden:
    1 519
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Japp, tror inte jag kommer använda Google Assistant mer (förutom "timer" , "sätt på musik" , "byt låt") förän den fungerar bättre. Är lite less på den faktiskt, hade höga förhoppningar på Gemini men den var ju ännu sämre :D
     
  11. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 856
    Mottagna gillanden:
    1 803
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Tror nog inte Google kommer fixa det på tanke av att Google Assistans ska läggas ner, och Gemini tar över, däremot behöver man lägga till extension Google Work för att kunna lägga till saker i kalendern, köplistan och mycket annat, och även aktivera Google Home för kontrollera smarta hem produkter i Gemini.

    Jag personligen tycker att Gemini funkar sämre i många områden och krångligare också, men det är väl orsaken till varför assistansen är fortfarande aktiv och klar medans det jobbar med lösa problemen det är vad man kan hoppas på.