Google drive/+ frågor

Diskussion i 'Applikationer' startad av kicken, 22 mar 2015.

  1. kicken

    kicken Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2011
    Inlägg:
    373
    Mottagna gillanden:
    82
    Operatör:
    vimla
    Telefon:
    note 9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    vimla
    Telefon:
    note 9
    ROM:
    stock
    Hej undrar lite hur detta funkar.. jag har automatisk säkerhetskopiering av mina bilder till mitt Google/drive konto. så tar jag en bild så hamnar den i molnet..

    Om jag loggar in på Google drive på datorn finns inte mina bilder där.. där finns dock bilder som jag har lagt upp från datorn.

    Om jag där emot loggar in på mitt+ konto och sen foton så finns alla mina tagna/säkerhetskopierade bilder där, men dom finns inte på Google drive sidan, jag skulle vilja ha dom där istället/också, för där kan man ju lägga dom i mappar och så.. men det kanske inte går?
     
    Last edited: 22 mar 2015
  2. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Flyttar till Applikationer

    Säkerhetskopieringsfunktionen är i G+ så de bilder som laddas upp hamnar på G+. Det är lite konstigt tycker jag. Även om ens bilder kanske är privata som standarnd när man använder funktionen, känns det lite konstigt att bilderna laddas upp till ett socialt nätverk. Enligt mig vore det mer naturligt om bilderna laddades upp till molnlagringstjänsten istället.

    Jag har själv googlat på det här en del (för typ ett halvår sedan) och enligt vad jag hittade på Googles supportsidor verkar det som att bilder man har på Drive kan visas på G+, men att bilder man har på G+ inte kan visas i Drive.
     
  3. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Jag skulle säga att bilderna laddas upp till molnet. Sen används Google+ som en klient för att visa bilderna.
    Om du går till Picasa så ligger alla bilderna där också: https://picasaweb.google.com/lh/myphotos?noredirect=1
    Picasa är en annan klient till samma molntjänst och var och är grunden till visningen i Google+.
    I Picasa är det album som gäller.

    Det går säkert att hitta någon app som löser det åt dig så att bilderna laddas upp till Drive automatiskt.

    Största fördelen med att ladda upp bilderna till Google+ är att om man ställer in att bilderna ska vara mindre än 2048x2048 så kostar det inget mot ditt utrymme hos Google. Du kan alltså ladda upp hur många bilder du vill.
     
  4. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Jag använder https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ttxapps.drivesync för att ladda upp direkt till Drive. Väljer kameramappen på telefonen och så synkas den direkt till Drive.
     
  5. kicken

    kicken Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2011
    Inlägg:
    373
    Mottagna gillanden:
    82
    Operatör:
    vimla
    Telefon:
    note 9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    vimla
    Telefon:
    note 9
    ROM:
    stock
    Aha, tack för svaren, då är jag med i matchen, Ska testa autosync @lassekongo@lassekongo tack för tipset