Diskussion: Google Find My Device - allmänna tråden

Discussion in 'Google Find' started by Swedroid, May 10, 2023.

1. jnsson

jnsson Operatörsnörd Staff Member

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ah, Inet har äntligen börjat få in dessa, trevligt!
    Bara att byta. Ta bort baksidan och byta batteri
    Pebblebee Clip finns hos Google Store, dock ej i lager just nu. Även Motorolas Moto tag finns också

bernard likes this.
  2. wirre

wirre Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Varför väljer man någon annan tracker än Mototag i dagsläget? Det är väl den enda med UWB?

matssoderstrom and fryguy like this.
  3. bernard

bernard Droidmin Staff Member

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 10 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 10 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag har inte hittat någon annan med UWB själv i alla fall.

Är det inte lite konstigt att Google inte släppt en egen tagg? Tycker de borde erbjuda en "Nest-tagg" eller dylikt med.

SwedeWhite likes this.
  4. wirre

wirre Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Verkligen. Det hade också varit klädsamt om de kommenterade kritiken mot nätverket i sin nuvarande form och även sa några ord om framtiden.

5. jnsson

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    Varför måste man ha UWB?
    Jag testade att lokalisera min Chipolo enhet och det var smidigt även utan UWB. Man får en cirkel som blir mindre o mindre ju närmare man kommer. Ser ut så här
    Screenshot_20241014-114119_Hitta min enhet.png Screenshot_20241014-114123_Hitta min enhet.png Screenshot_20241014-114132_Hitta min enhet.png Screenshot_20241014-114155_Hitta min enhet.png

De har valt integritet för en gång skull, och ska man verkligen börja klaga på Google om integritet? Det är väl det alla klagat på att Google inte gör? Man får val själv och så väljer man, till skillnad från Apple som alltid är så integritetsvänlig som inte alls gett några val.

6. wirre

wirre Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Varför skulle man välja utan UWB? Chipolo verkar ju inte vara billigare precis. Vad är bättre med dem är min fråga?

Fine att Google valt integritet men gå då ut och kommentera det och besvara alla de frågetecken som just nu finns. Att bara vara tysta hjälper ingen.

7. jnsson

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    Vad är det för frågetecken? Jag tycker Google varit tydliga, förutom vad som menas mas "i områden där många rör sig". Förutom den så har jag inga frågor som jag kan komma på
    50:- billigare hos Inet jämfört med Motorola. Köper man flera så är också Chipolo billigare. Med Chipolo behöver inte heller någon tillverkarapp som Motorola har med sin tag. På Motorola enheten kan du inte heller fästa den i en nyckelring utan du måste köpa ett skal eller vad man nu ska säga innan du kan göra det. Du kan sätta Chipolo enhet i en nyckelring direkt, det har jag gjort

N6290 likes this.
  8. wirre

wirre Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Ok, tack för svar. Då håller vi inte med varandra helt enkelt.

9. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

MINA ENHETER

Då har jag lagt en beställning hos Inet på 4-pack-varianten av Chipolo. Hoppas datumet 29 oktober går att lita på, dvs att Inet får in dem ungefär då.

UWB-telefon lär jag inte skaffa på ett flertal år, då jag just köpt Pixel 8. Det du skrev om att det finns ett fäste färdigt för nyckelring på Chipolos produkt tycker jag kändes som en avgörande punkt.

Att folk har klagat på Google om integritet i många år anser jag är väldigt oförtjänt, det verkar vara något illvilligt rykte som okunniga/otekniska personer snappar upp och sen härmar, som knappast har någon förankring i verkligheten. Din mening att de valt integritet "för en gångs skull" tycker jag är felaktig, då de ofta brukar ha ett bra integritetstänk och har haft i många år - till skillnad från ett flertal andra företag. Facebook är väl den största banditen här ;-)

Vad gäller FMD-nätverket så anser jag att Google hade kunnat välja en lösning där både integritet och ett funktionellt/användbart nätverk kunde ha kombinerats. Nuvarande val Google gjort hämmar nätverkets funktion alldeles för mycket, utan att vissa av deras val ens ger några större integritetsvinster. Vågskålen lutar alldeles för mycket åt ena hållet. Om inte Google ändrar standardinställning till "Med nätverket överallt" framöver så tror jag tyvärr inte att nätverket kommer överleva särskilt många år, då det kommer vara så mycket sämre än konkurrenternas motsvarigheter.

Vad har Samsung för standardinställning btw, delar alla samsung-enheter platsdata som standard till deras nätverk? Har de någon motsvarande begränsning, som "Områden där många rör sig"?

10. jnsson

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    Det jag menade var att man brukar klaga på att Google har slagit på en funktion som standard och att man normalt sett brukar behöver gör opt-out snarare än opt-in, inte att det har dålig säkerhet men många vill ha opt-in istället för opt-out som är så mycket vanligare.
    Och hur skulle du göra det? Här har man själv valen och man får göra vad man vill.

11. N6290

MINA ENHETER

Att båda valen finns är ju utmärkt. Men vilken standardinställning som används blir ju verkligen avgörande. Sen finns det andra aspekter också:

Jag skrev ett långt inlägg på s. 3 i tråden, inlägg #56 närmare bestämt, där jag nämnde några av de integritetsfinesser Google byggt in. Till exempel att en viss telefon bara kommer förmedla en viss pryls plats ett max antal gånger, och att prylens ägare bara kan få fram dess plats med viss intervall mellan gångerna. Tror även du har nämnt att någon historik inte finns i appen, man ser bara senaste spårningen väl (vilket är jättedumt ifall tjuven tar loss spårningstaggen och gör sig av med den efter att ha besökt sitt hem eller sin tjuvcentral). Sen kommer en telefon inte rapportera en plats som är inlagd som hemadress i Google-kontot, vilket kan vara värt att påminna om igen.
    Några såna finesser är ju jättebra, men när det är så många begränsningar så blir det för mycket hinder mot att faktiskt ha nytta av spårningen. Jag vet inte vilka av dessa finesser jag önskar försvann, men det kunde ha gjort en mer jämn avvägning mellan spårning och integritet helt enkelt, inte en så ensidig avvägning åt ena hållet.

Några frågor nedan. Du som äger några taggar kanske har lust att svara:

Måste jag markera en pryl som borttappad för att kunna spåra den, eller går det ändå att gå in i appen och se var den befinner sig med hjälp av nätverket, eller senast sågs? (Om min telefon inte har bluetooth-uppkoppling med prylen vill säga).

Ifall man måste markera den som borttappad, kan man göra detta valfritt så många gånger man önskar under en dag, eller kan man nå en spärr så den vägrar spårning ett tag eller något sånt? Tänker typ om jag vill experimentera med mina taggar när jag fått dem.

Går det att få påminnelser/notiser om jag och min telefon håller på att lämna kvar en pryl på en plats?
    Typ: "Anslutning tappad med *sportbag* - du glömmer väl inte din pryl?".

Säg att jag placerar en tagg i min bil, som står parkerad några gator bort från min bostad. Det enda problem jag kommer på är att de som bor där bilen står skulle kunna få en notis om oönskad spårning. Inget annat problem du märkt, som skulle kunna uppstå om jag regelbundet har en tagg placerad på en plats som varken är hemma hos mig eller där min telefon befinner sig?

12. jnsson

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    Nu har jag inte testat att lämna min Google FMN tag men så jag vet inte hur det är med historik, men det visas ingen historik i vanlig läge, kanske finns när man markerat den som borttappad, o andra sidan, jag är inte så säker på att det finns någon historik på Apple sidan heller. Sen är det också värt att påminna om att dessa taggar, både från Google och Apple inte är gjorda för stöldspårning, utan för om du tappat bort en pryl.
    Jag har aldrig markerat en enhet som borttappad, däremot går det, om den t.ex. är hemma så kan Google Hitta app säga att den är t.ex. hemma. Det gör den nu om jag skulle leta vart den är i appen, då jag har Google Home/Nest enheter som också kan hjälpa till att leta efter GFMN enheter.
    Inte vad jag sett (däremot går det om man använder Chipolo tag som inte är kopplad till Google FMN nätverk, då finns det en sån inställning i Chipolo appen. Är osäker på hur det är på Apple sidan, men kan inte minnas att det finns en sån notis där.
    Stämmer det där verkligen? Kan inte hitta någon sån information under Google hjälpsida för Google FMN
    Så skyddas din data i Hitta min enhet - Android Hjälp

13. N6290

MINA ENHETER

Tack för ditt svar.

Jag har sett nu att Apple Airtags har den funktionen, att få en påminnelse ifall man lämnar en plats utan ett föremål. Det hade ju varit på önskelistan att Google lade till.

Angående din sista fråga, jag kan nästan svära helt säkert på att det stod i Googles supportsidor att hemadresser inlagda i Google-kontot inte delas från en enhet till nätverket.

I detta inlägg från april gjorde jag en ganska noggrann sammanställning av det jag läst, jag länkade även till samma supportsida som du länkar ovan, vilket var min huvudkälla som jag minns det (dock länkade jag den engelska medan du länkade den svenska varianten):
    Google Find My Device - allmänna tråden

Nu finns ingen referens till det med hemadresser kvar på den sidan, jag misstänker därför att Google valt att ta bort den finessen. Jag försökte med Wayback Machine hitta någon äldre variant där texten fanns kvar, men hittar ingen arkiverad sida som nämner det. Hittade inget heller bland mina foton från april (typ printscreens). Attans att jag inte sparade ner en kopia av supportsidan i april, men jag är ändå nästan helt säker på att det stod så om hemadresser då. April-inlägget föregicks av ganska rejäl och noggrann research av mig minns jag, så tror inte jag skrivit fel eller tolkat fel.

Två andra grejer jag nämnde i april-inlägget:
    "en viss telefon bara kommer förmedla en viss pryls plats ett max antal gånger, och att prylens ägare bara kan få fram dess plats med viss intervall mellan gångerna"
    Dessa två grejer ser jag heller inte nämnas i supporttexten nu. Eller någon annan som hittar det?
    Det känns som att dessa tre grejer skulle kunna vara integritetsaspekter de backat på efter all kritik? De sade ju att de ständigt ser över nätverket och förbättrar det, eller liknande, i något uttalande. Bra i så fall. Men ett uttalande om vilka förändringar de gör hade varit önskvärt.

14. N6290

MINA ENHETER

Apple and Google Both Have Ways to Find Your Lost Devices: Here's the Winner

Denna recension var ganska intressant, från september:
    Synd att han inte skrev hur exakt den "ungefärliga platsen" var, om den visade ute på piren eller inte.
    Att han inte fick någon notifikation men ändå fick en ungefärlig plats på kartan kan vara någon slags barnsjukdom i nätverket kanske.

15. N6290

MINA ENHETER

https://www.androidpolice.com/chipolo-one-point-review/

En kommentar till ovanstående artikel, skriven av "CodyToombs", väcker lite hopp om förbättring av nätverket:

Yeah, I think this is one of those "typical Google moments" where the launch is disappointing, and in 6-12 months there will be a change that makes everything work pretty well. And I have a theory that kinda makes this make sense... You know how they say (and trust me, it's true) that app developers can only ever add features, never remove them. You see, as soon as a feature is removed, even if it's barely ever used, users riot and insist the app is useless without it. But let's reframe that around the bluetooth tracker discussion. If Google had launched it to be aggressive from the start, privacy watchers and anti-stalking advocates would come down hard on it right away, forcing Google to scale back. Users would immediately notice the performance getting worse, and that's all anybody would think about. On the other hand, if Google launches a semi-functional network now, and slowly makes it more aggressive, people will mostly cheer that on.

In the meantime, the usefulness is still great for finding tags nearby, and someday it'll be good for the rest, so may as well invest in the system that's going to get better.

(Note: I'm not saying we shouldn't care about privacy and stalking, those are absolutely critical issues, I'm just commenting on how the perceptions would work to convey a very limited point.)

Nu har jag förvisso ett minne av att någon annan skribent gjorde gällande en helt motsatt ståndpunkt - att nu när Google valt denna approach så skulle det därför bli PR-mässigt omöjligt att ändra nätverket till mindre privacy-tänk i framtiden - men jag kan nog ändå tänka att Codys kommentar bär mest logik, vid närmare eftertanke. Eller jag hoppas det iaf.

BrorSnor likes this.
  16. N6290

MINA ENHETER

I helgen upptäckte jag att Inet säger "försenad leverans" på min Chipolo-beställning.
    Leverans skulle egentligen ankommit till Inet idag, nu anger de inte ens något nytt förväntat datum. Hoppas det inte blir lång väntan..

17. N6290

MINA ENHETER

Jaha, då har Inet flyttat fram leveransen igen, de får in chipolo-taggen 13 december står det nu.

Verkligen tråkigt hur litet genomslag Androids Hitta-nätverk tycks ha fått, när det är så svårt att få tag på produkterna. Vid större intresse så skulle de väl ha fått igång massproduktion. Finns det några publicerade siffror på hur många taggar som har aktiverats för nätverket?

Är det någon annan svensk butik än Inet som säljer Android-taggar, och någon som kanske rent av har i lager?

Google Store fick snabbt slut på Pebblebee. Jag hade ju tänkt ge som julklapp..

EDIT:
    Jag såg nu att både Chipolo och Pebblebee har taggar i lager på sina egna webbsidor.

Det står hos Pebblebee: Customers in the US, EU & UK benefit from no import fees, as we ship from within these regions. For shipments to other countries, additional taxes and fees may apply.
    Hos Chipolo: No import fees. For EU, UK and US we ship from within the region

Då verkar det ju lugnt att beställa där? Var det inte något snack tidigare i tråden att det var någon nackdel att beställa från tillverkarna själva? Hmm. Kanske gällde priset bara. Jag ska nog avboka Inet-ordern.
    Pebblebee anger pris i svenska kronor, medan Chipolo anger i euro. Euro-summan blir väl föremål för någon valutaväxlingsavgift tyvärr.

Last edited: Nov 16, 2024
  18. rodak

rodak Professional Droid Medlem

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Riktigt skitnätverk detta, min dotters tagg (Moto Tag) flög ur hållaren någonstans på hennes skola. Stor skola med elever från förskola upp till 9an så borde vara ett område med "hög trafik"

Deras mobiler är inlåsta i klassrummet under skoltid men hon hade nycklarna där taggen satt ute på rasterna och på väg till idrottshallen, någon gång då har den tappats bort.
    Google visar fortfarande att taggen är vid hennes klassrum där hennes egna mobil hade kontakt med den senast och ingen uppdatering av position har skett på över en månad.

Ska det krävas 6 miljoner Androider i närheten av taggen för att positionen ska uppdateras?
    Vi har gått runt på skolområdet utan att lyckas få uppkoppling mot taggen :(

Zawaq likes this.
  19. N6290

MINA ENHETER

https://www.reddit.com/r/Android/comments/1dwpekk/concluded_i_put_a_pebblebee_tracker_and_an_apple/

Intressant test. Även om det är från juli.

Att ni har gått runt på skolområdet och inte fått uppkoppling till taggen, tyder ju på att den inte finns kvar där. Antagligen har någon hittat den, avaktiverat den, och tagit med den hem/stulit den, gissar jag.
    Men tråkig upplevelse oavsett. Kan ju tyckas att ni borde hittat den de första dagarna typ.

Ni markerade taggen som saknad i appen, eller? Såvitt jag förstått måste man markera den som saknad för att andra enheter ska hjälpa till att hitta den.

Hur lätt är det att avaktivera en sån tagg, och går det sen att "kapa" den till ett annat google-konto (tjuvens konto), eller är den stöldspärrad till ens egna konto på något sätt?

20. jnsson

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    Jag har bara köpt från Chipolo men de har alltid skrivit att de skickar från EU land. Fick inga kostnader och kom med PostNord direkt i brevlådan för mig.
    När jag kollade Pebblebee tidigare i år så kunde man få tull avgifter, men de verkar ha ändrat där.