Diskussion: Google Find My Device - allmänna tråden

Diskussion i 'Google Find' startad av Swedroid, 10 maj 2023.

1. rodak

rodak Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.475
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Yes, vi har markerat den som saknad. Kan ju också vara så att någon har råkat trampa på den så den gått sönder/batteriet kommit ur. Dottern letade redan under skoltid samma dag och sen letade vi tillsammans efter skolan. Utan lycka.

Vet faktiskt inte hur lätt det är att kapa taggen och använda den själv.

2. wirre

wirre Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    652

MINA ENHETER

3. jnsson

jnsson Operatörsnörd Staff Member

Mottagna gillanden:
    20.222
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Den där nyheten är lite missvisade. Jag fick redan upp i somras om okänd tagg följer mig, och redan då kunde jag spela upp ljud. Jag har till o med posta bilder på det i denna tråd på sidan 6

4. wirre

wirre Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    652

MINA ENHETER

5. jnsson

Mottagna gillanden:
    20.222
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
  6. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2.035

MINA ENHETER

Jag har nu använt Find My-nätverket i några veckor med Chipolos taggar. Jag är mestadels nöjd, nätverket fungerar betydligt bättre än vad jag hade trott.
    Om jag bara stänger av bluetooth i telefonen så har jag fått en känsla av att min telefon ändå rapporterar in taggens plats på något sätt. Jag gjorde därför några test med flygplansläge, och då verkar det tydligare att min egen telefon inte hjälper till.
    Man måste inte klicka på att man förlorat ett föremål i appen, man kan lokalisera föremålet ändå. Jag hade fel när jag gissade annorlunda en bit upp i tråden.

Några positiva exempel där andras telefoner lokaliserat mina prylar när jag själv inte varit på bluetooth-avstånd:
    -Jag lämnade en tagg i bilen, parkerad på en halvcentral gata i Gbg. Fick pingar hela kvällen och natten.
    -Landade på en flygplats i ett annat land. Kunde se resväskans plats flera gånger nästan varje minut innan den kom på bagagebandet, kunde även se när det var dags att resa sig upp och kolla noggrannare för att väskan var nära.
    -Hade resväskan högst upp i ett lägenhetshus med 4-5 våningar (Airbnb) hyfsat centralt i en mindre stad, fick flera pingar under hela kvällen.
    -Hade resväskan i en bagagelucka på en parkeringsplats strax utanför samma stad, fick flera pingar mitt på dagen.

Några mindre bra exempel:
    -Jag jobbar natt, ställde bilen vid mitt jobb där det ändå passerar lite personer antingen till fots eller i bil (dock ingen som står still särskilt länge där), fick ingen ping på hela natten.
    -Ställde bilen vid en bilverkstad kvällen före inlämning i ett ödsligt industriområde, fick inga pingar förrän efter lunch dagen efteråt. Hade hoppats få ping vid 07-08-tiden när personal och kunder började dyka upp. Men ping några timmar senare är ju ändå halvt godkänt.

En familjemedlem fick "notis om spårning" efter att ha kört bilen vid ett tillfälle, men ingen sån notis vid några andra tillfällen när hon körde bilen.

Har dock märkt en lite märklig grej de senaste dagarna. Tidigare så fick jag alltid en nästan exakt position för var taggen befinner sig, mittpunkten på cirkeln har alltid varit nästan rätt. Men nu har det varit en väldigt stor cirkel några gånger, som täcker nästan en hel stadsdel, dvs mycket mindre detaljerad plats som säger väldigt lite. Någon som märkt en liknande försämring? Känns som en medveten ändring kanske. Har bara sett det 2-3 gånger dock, och däremellan exakta positioneringar.

Mitt betyg är att nätverket helt klart är användbart, jag kan rekommendera det och jag kommer köpa fler taggar framöver. Hoppas på en del förbättringar från Google, men även i nuvarande skick är det kraftfullt i många situationer.

Någon som klickat på "Mark as lost", vad händer då? Sätter jag igång något så att folk i närheten av taggen kan få notiser om att hjälpa till att återbörda den, eller se mina kontaktuppgifter?

SwedeWhite gillar detta.
  7. jnsson

Mottagna gillanden:
    20.222
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Jag var på ett julbord idag där jag valde att lämna nycklarna (med en Chipolo enhet) i jackan. Kollade bara för skojs skull efter ca 1 timme i Googles Hitta min Enhet app för att de när den hittades senast och då stod det för 2 minuter sedan, och det var då inte min telefon som hittade den, för jag hade inte varit i närheten av räckvidden 2 min tidigare. Då var vi ca 300 pers på julbordet

8. N6290

Mottagna gillanden:
    2.035

MINA ENHETER

Jag antar att du fick en hyfsat korrekt position för taggen på kartbilden då också?
    Låter ju bra att du fick taggens position med en så aktuell pingning, men det hade ju varit ett underbetyg för Find My-nätverket ifall inte 300 telefoner i närheten innebär att du får en position ;-)

Har du gjort fler test av nätverket möjligen - är din bild likt det jag beskrivit ovan, att nätverket nu är bättre än vad många tycks ha trott?

9. jnsson

Mottagna gillanden:
    20.222
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Jag har för mig det, kollade inte den så noga då jag var på julbord :P
    Dock så skulle jag nog tippa på att närmare 50% av lite mer än 300 telefoner var iPhones så säg nog max 150 Android telefoner
    Nej, jag har normalt sett mina nycklar vid mig, eller inom räckvidden. Däremot har jag alltid trott att nätverket fungerar bättre än vad många nyhetssiter (och även medlemmar här på forumet) trodde om nätverket i o med valen man får.

10. Mats SGS2

Mats SGS2 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13
    Telefon:
    Oneplus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 6
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Nokia 6310i
    Info:
    Jobbtelefon :-)
    Går det att ändra kartan som visar var taggen är? Skulle vilja ha satellit kartan som botten. Om man tappar något i terrängen är det inte lätt att orientera sig dit med dendär kartan.

11. jnsson

Mottagna gillanden:
    20.222
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Har inte sett någon inställning för det

12. N6290

Mottagna gillanden:
    2.035

MINA ENHETER

Jag har stört mig på precis den saken också. Hoppas de ordnar det framöver.

Det går inte på den kartan att få fram var man själv befinner sig, eller? Alltså se den blåa punkten med sin egen position. Vore också önskvärt.

13. jnsson

Mottagna gillanden:
    20.222
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Man kan trycka på få vägbeskrivning och då får man val om vilken kartapp man vill öppna. Det är det bästa jag kan hitta

N6290 gillar detta.
  14. N6290

Mottagna gillanden:
    2.035

MINA ENHETER

Find My Device-appen fungerar utmärkt att använda på Chromebook, ifall någon skulle vara intresserad - med full funktionalitet.
    Det går alltså att spåra alla enheter från en Chromebook i appen. I t.ex. webbläsaren kan man ju bara spåra telefoner och hörlurar, inte spårningstaggar.

mdeletr och jnsson gillar detta.
  15. N6290

Mottagna gillanden:
    2.035

MINA ENHETER

En släkting är i Thailand och lånade med sig en Chipolo-tagg som fortfarande är inlagd på mitt konto (en vecka in i resan delade jag i Find My-appen så han kunde se positionen också, men spårningen funkade lika bra innan som efter detta).

Tror inte han fått någon varning om obehörig spårning, men han skulle ha kunnat missa en sån notifikation. Däremot, Find My-nätverket har funkat riktigt bra när jag gått in och kollat (givetvis med personens fulla samtycke). Deras resväska har legat på ett hotellrum i en stad med ca 15 000 invånare, det har kommit aktuell position i nätverket väldigt ofta, flera gånger per timme för det mesta, även när de inte varit på plats.
    När de åkte en bussresa till en annan stad, så gick jag in och kunde se ungefär var på vägsträckan de befann sig, det uppdaterades några gånger i timmen om jag minns rätt, under tretimmarsresan.

Jag gissar att Thailand har fler Android-telefoner än Sverige. Kanske kan påverka en del. Men känns också som att Find My-nätverket är mer benäget att dela en position den fått in under deras resa där, medan hemma i Sverige är det ofta jag vetat att nätverket måste ha platsen lagrad men nätverket inte ville dela platsen pga begränsningarna som byggts in. Undrar varför det skiljer sig.

Något annat, genom Find My Device-appen fabriksåterställde jag en telefon här i dagarna, vars skärm hade spruckit så den var helt oanvändbar. Telefonen var påslagen och jag kunde streama dess appar till min Chromebook, är även så gott som säker på att fabriksåterställningen är genomförd nu. Men jag fick inget meddelande om att så skett. Brukar man inte få någon slags notis när den lyckats genomföra en sån åtgärd? Det sista den borde göra är ju typ ett meddelande till servern, "instruktion mottagen, nu återställer jag, hej då". Dåligt om den funktionen inte finns, när den skickar mejl och grejer bara för att man kollat en telefons plats i Find My device-appen.

milky81 gillar detta.
  16. jnsson

Mottagna gillanden:
    20.222
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Sa ju att Google Find My nätverket skulle fungera mycket bättre än vad folk trodde i denna tråd, även med standardinställningen

matssoderstrom gillar detta.
  17. bernard

bernard Droidmin Staff Member

Mottagna gillanden:
    47.179
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  18. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    465
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Länkade till nedan nyligen genomförda lilla test i tråden för Moto Tag, så kan lika gärna göra det här också.

Fördelen med Moto Tag, tile, chipolo å vad de heter, är att de till skillnad från apples å samsungs produkter ska fungera oavsett mobilmärke. (Sedan kan enskilda av dessa ha andra finesser, som t.ex. moto tags fjärrkontroll.)

Vi vet ju inget om hur dessa mobiler prioriterar; om någon ska leta efter en tag av eget märke kanske det prioriteras före att leta efter annat.

Test: Motorola Moto Tag – Så snabbt hittas den jämfört med Airtags och Samsung

bernard gillar detta.
  19. N6290

Mottagna gillanden:
    2.035

MINA ENHETER

Det var ett väldigt intressant och välgjort test, som består av tio deltest där alla nätverken fått betyg i respektive del. Det är Rita, känd från AndroidPolice, som skrivit testet, men hon jobbar för Android Authority numera tydligen.
    Några av hennes upplevelser där Googles Find My-nätverk fungerat kasst är ganska förvånande för mig, t.ex. hennes beskrivning av flygplatsen och kollektivtrafiken är annorlunda än min egen upplevelse. Andra delar av hennes kritik köper jag direkt.
    Jag är glad att hon skrivit artikeln, kanske får det Google att göra förbättringar, vilket alltid är välkommet. Men jag är ändå hyfsat nöjd med Googles nätverk i nuläget och är lite fundersam till några av grejerna hon beskriver. Skulle det t.ex. kunna vara att Google använder någon AI som kan stoppa platsen från att delas i vissa fall, om den upptäcker "misstänkt beteende"/"misstänkt obehörig spårning", att hon triggat något sånt beteende? Några av de negativa grejerna hon beskriver skedde tidigare i höstas, medan jag fick en känsla att de mer positiva grejerna hon nämner om Googles nätverk skedde senare, typ december och januari. Jag fick mina Chipolo just i december typ. Kan det ha skett någon förbättring från Googles håll just däremellan?

Att Google borde dela platsen oftare, och lätta på sina begränsningar lite mer, det är dock helt sant. Även det hon skriver om avsaknad av offline-funktion ("Nearby, Bluetooth only"), avsaknad av left-behind reminders osv är helt sant.
    Att Tile skulle prestera bättre än Google, trots att deras funktion måste slås på manuellt av respektive Tile-ägare, låter väldigt förvånande. Men en del i betyget för Tile blir ju automatiskt högre för att de har "Nearby, Bluetooth only" och "Left-behind reminders", där Google fick 0 poäng.

Tile är inte någon systemtjänst, vilket dock Google/Samsung/Apple är. Det kan ju vara att Tile drar mer batteri, men i gengäld bidrar till spårningen oftare/effektivare än systemtjänsterna, för att de sistnämnda vill vara batterisnåla. Ja, där vet vi ganska lite.

bernard gillar detta.
  20. STJ1973

STJ1973 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Kan man välja vilket konto man ska koppla en Chipolo till i hitta-appen? Jag har fler Googlekonton på telefonen och den hamnar på ett konto jag avser avsluta. Får inget val