Diskussion: Google Find My Device - allmänna tråden

Discussion in 'Google Find' started by Swedroid, May 10, 2023.

1. Ninebotman

Ninebotman Kid Droid Medlem

Men eftersom jag hittade uwb i mobilens settings och den redan var satt på "on" så lär ju min ha det då. Samsung galaxy s24 ultra.

2. jnsson

jnsson Operatörsnörd Staff Member

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja. Jag t.ex. har inte haft någon telefon med UWB stöd

3. Ninebotman

Ok, tur den har det hehe. Men har för mig min förra hade det också men det var en s10 edge, så gammal men kände igen UWB settingen när jag såg den i mobilen.

4. Tripod

Tripod Adult Droid Medlem

Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    (Mycket prat om UWB nu. :)) Nu har inte någon av mina enheter UWB, men skulle ändå ganska lätt (om ej stor prisskillnad) välja Moto tag (har inte den extra funktion som fjärrkontroll?), även om den kanske inte har en liten ögla för nyckelringen.
    Har för mig jag har sett någon sammanställning över mobiler med UWB, och ja som har nämnts ngra ggr i tråden redan, det är (f.n.) typ pro & ultra-modeller som har det.

5. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

MINA ENHETER

Där måste du nog minnas fel. Att S10 Edge (släppt 2019) skulle ha UWB hittar jag inget stöd för, och det låter väldigt osannolikt!

6. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

MINA ENHETER

Höjd, hur mäter den det?
    Då antar jag det syftar på höjdskillnad från telefonen man håller i sin hand, eller skulle det vara någon slags "höjd över havet" eller liknande?
    "Avstånd", hur många meter från telefonen den finns på, vore ju enklare att åstadkomma, men om det är ett avstånd i höjdled ("höjdskillnad") eller sidled får man väl fram med pilen tänker jag.

7. Jonas.svensson

Jonas.svensson Baby Droid Medlem

Funkar sådär för mig, ibland kommer inte pilen upp hur man än gör. Lättare sätta på så den piper..då hör man vart den är

8. Ninebotman

Japp kände samma eftersom den var gammal, så startade den o kollade. Ser ingen UWB där. Antingen förväxlade jag det med NFC eller så minns jag jag såg den på ultran o att UWB var en ny sak som syntes där. :(

9. Ninebotman

34 Euro kostade min chipolo som var deras nyaste då, den som funkar med google find hub.

Motorola moto tag kostade 354 kronor. Så ingen stor skillnad.

Ja om du menar fjärrkontroll så man kan ta bilder med taggen iställer för att trycka på mobilen, så ja den har den funktionen. Ligger i moto appen.

10. Ninebotman

Vilken app version av moto app har du?

Vilken firmware av moto taggen har du?

Kan du kolla o skriva här?

Och UWB funkar för dig?

Min moto tag app version är inte den som står på bifogad bild här.
    Min firmware är inte den som står på bifogad bild här.

Dom versionerna på bilden är minimi kraven ju.
    Varför har jag under på båda?

Laddade ju ner appen direkt från google play store. IOFS gick jag via moto appen....men den tog mig ju till play store....

Firmware hittades ingen ny, MEN när jag stängde av wifi o app o sen connecta igen så dör där upp en ny firmware...laddade ner den, MEN den var ju då EJ den nyaste som på bilden.

Nån som vet vad som sker? Konstigt om en del här har funkade UWB med pilar i appen om varken senaste app eller firmware når upp till det som krävs för det ska fungera?

På paketet taggen levererades i står datumet 2024 - 12 - 12 , så antar det är tillverkningsdatum, så den är ju nygjord och ska ha UWB i sig. Står också det på paketet.

Attached Files:

• moto.jpg
      moto.jpg
      File size:
      157,1 KB
      Views:
      16
  11. Ninebotman

Ber om ursäkt jag postar frågan igen, vet ej hur det funkar här om alla ser nytt svar i tråden eller man får notis om någon citerar en själv.

Alla som har motorola moto tag får gärna svar på :

Vilken app version av moto app har du?

Vilken firmware av moto taggen har du?

Kan du kolla o skriva här?

Och UWB funkar för dig?

Min moto tag app version är inte den som står på bifogad bild här.
    Min firmware är inte den som står på bifogad bild här.

Dom versionerna på bilden är minimi kraven ju.
    Varför har jag under på båda?

Laddade ju ner appen direkt från google play store. IOFS gick jag via moto appen....men den tog mig ju till play store....

Firmware hittades ingen ny, MEN när jag stängde av wifi o app o sen connecta igen så dör där upp en ny firmware...laddade ner den, MEN den var ju då EJ den nyaste som på bilden.

Nån som vet vad som sker? Konstigt om en del här har funkade UWB med pilar i appen om varken senaste app eller firmware når upp till det som krävs för det ska fungera?

På paketet taggen levererades i står datumet 2024 - 12 - 12 , så antar det är tillverkningsdatum, så den är ju nygjord och ska ha UWB i sig. Står också det på paketet.

Attached Files:

• moto.jpg
      moto.jpg
      File size:
      157,1 KB
      Views:
      16
  12. mdeletr

mdeletr Youth Droid Medlem

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung S23+

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung S23+
    2.0.93 på taggarna

Attached Files:

13. matssoderstrom

matssoderstrom Youth Droid Medlem

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 9 Pro Fold Obsidian

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Telefon 2:
    Essential phone PH-1 Ocean depths
    ROM:
    Lineageos
    Telefon 3:
    Pixel 9 Pro Obsidian
    Platta:
    Mi Pad 4
    ROM:
    Lineageos
    Moto Tag app: 01.00.062.04-Release
    Firmware: 2.0.69
    Uppdatering: tittade på andra bidrag i tråden och insåg att jag inte hade senaste version av Moto Tag appen. Hittade 01.00.073-Release via APKMirror (den versionen fanns inte i app store för mig?). Installerade den och då dök meddelande om att uppdatera firmware till 2.0.93 upp. Nu har jag installerat den och då fungerar UWB med rikting och avstånd till Moto Tag.
    Så nu har jag:
    Moto Tag app: 01.00.073.10-Release
    Firmware: 2.0.93
    UWB fungerarEdit: stavfel...

Last edited: Jul 30, 2025
    milky81 likes this.
  14. Ninebotman

Hur i hela %¤&¤%& fick du dom versionerna? vad har du för mobil? Men det ska inte spela ngn roll väl? Var laddade du ner moto tag appen ifrån? Google play store? Men den ja ladda ner därifrån gav mig inte din version.:(

Och hur fick du den firmwaren?? Det är den man ska ha ju.

JAG har samma app version & firmware som Mats hade som han skrev här.

Innan han uppdaterade via apk,... vad är det? Men vet ej om han skrev fel sen för han fick bara firmware 2.0.73 och inte den du har 2.0.93 men kanske han skrev fel. EDIT : såg nu att han efter att han laddat ner 073 hade ännu en firmware update till just 093 som du har. så ni har samma nu.

15. Ninebotman

WOW, just wow....nån som vet varför senaste app versionen EJ finns i google playstore? Hur laddar man ner den senaste motot tag appen? var laddade du ner din?

Och varför får man ej fram senaste firmware updaten i moto appen automatiskt??

Vad är apk?
    Var laddade du ner den ifrån, länk?
    Är det säkert, no virus?
    Är det original o ej skumt?

Jag har alltså samma gamla versioner som du hade innan

Så om jag gör som du så kan jag få senaste firmware.
    Via apk fick du 0.73 och sen så dök ytterligare en firmware update upp i appen o efter duladdat ner den så fick du 0.93 firmware.

Oklol i min iver läste jag nog fel, så via apk laddade du ner senaste moto tag appen alltså? Och sen dök nya firmware 0.93 upp att ladda ner?

men skrev du fel då sista raden i din förra post, där står du nu har 0.73.

Nåja please tell me hur jag gör för att få det som ni har nu? O är det säkert? :)

16. matssoderstrom

Operatör:
    Halebop
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Telefon 2:
    ROM:
    Lineageos
    Telefon 3:
    Pixel 9 Pro Obsidian
    Platta:
    Mi Pad 4
    ROM:
    Lineageos
    Jag laddade ner den från apkmirror.com. Det ska vara originalversioner som finns där och apkmirror.com har bra ryckte. Med det sagt så ska du naturligtvis bara ladda ner program från officiella källor.
    APK är formatet som androidprogram distribueras i (filerna heter blablabla.apk), och som installationsprogrammet känner igen.
    Firmware 2.0.93 ska det vara. Jag skrev fel (har rättat det nu).

Update: länk till artikel på 9to5google.com om Moto Tag firmware: Moto Tag starts rolling out UWB support for Find Hub – here's what updates you'll need

Last edited: Jul 30, 2025
    mdeletr likes this.
  17. Ninebotman

Okej tack för infon. Har varit borta en dryg vecka nu. Fick en uppdatering till i alla fall google find hub under tiden. Men inget till moto tag appen. Finns det någonstans man kan få bekräftat att motorola ej rullat ut uwb uppdateringen till Sverige ännu? Den är väl aktiv i googel find hub?

Vet ej om man ska vänta på officiella moto uppdateringen eller göra en apk nedladdning update....
    kollade lite på apkmirror.com & det verkar säkert där, och dom sa att det ej va problem om man laddade ner deras apk, och sen få vanliga uppdateringar via google playstore efter det. Och får men sen en via playstore så har man väl original senaste update efter det.

Får se om jag väntar eller chansar ladda ner. Hade ju velat veta NÄR motorola tänker ge oss i Sverige senaste firmware....så lång tid ska det inte ta o få ut den till världen i omgångar ens. Håller dom tillbaka för det är nåt fel med den...?

18. matssoderstrom

Operatör:
    Halebop
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Telefon 2:
    ROM:
    Lineageos
    Telefon 3:
    Pixel 9 Pro Obsidian
    Platta:
    Mi Pad 4
    ROM:
    Lineageos
    Jag tror inte forumet gillar rekommendationer att använda icke officiella källor för nedladdning. Jag har inte sett senaste versionen av Motorolas app i play store. Det är ett amerikanskt företag så...

19. Ninebotman

Okej men din tagg funkar som den ska? Såg en del i den länken du gav, hade problem med att det inte funkade som det skulle sen, den blå varianten funkade men inte den gröna. Om jag laddar ner apk. Och det skulle strula. kan jag ta bort det helt sen från taggen eller sitter den apk firmware i taggen hela tiden då? Försvinner den om jag uppdaterar sen via google play?

20. mdeletr

mdeletr Youth Droid Medlem

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung S23+

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung S23+
    Varför provar du bara inte? Går ju alltid avinstallera....alla vi som testat är ju nöjda..Nu har du ju dividerat om detta i veckor...