Diskussion: Google Find My Device - allmänna tråden

Diskussion i 'Google Find' startad av Swedroid, 10 maj 2023.

1. Ciph

Ciph Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66

MINA ENHETER

Google's Find My Device Network är fortfarande bara några månader gammalt och än så länge går det ju knappt att köpa trackers till det, såvida man inte vill beställa direkt ifrån tillverkaren i utlandet och sedan vänta veckor/månader på leverans. Så jag tycker det verkligen inte är konstigt att GFMD trackers inte hamnar i topp än i diverse jämförelser med produkter som funnits åratal!

Men det sagt så tror jag GFMD trackers kommer ligga i topp eller passerat sina rivaler i böran av nästa år. När trackers kommit in i lager och är enkelt tillgängliga kommer fler skaffa dem, fler kommer se över så GFMDN är påslaget och på högsta inställning för alla nätverk osv. Utöver det så skeppas nya Android telefoner med GFMDN påslaget och fler och fler kommer mjukvaru uppdateras att stödja det..

Dessa är vad jag vet de enda bekräftade GFMD trackers på marknaden och ingen finns tillgänglig än i Svenska butiker.

• Eufy Smart Track Link for Android (coming soon)
    • Eufy Smart Tag Card for Android (coming soon)
    • JioTag Go (coming soon)

Last edited: 5 augusti 2024
    buffelbocken gillar detta.
  2. Das Erdbeerkuchen

Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    543

MINA ENHETER

3. Ciph

Ciph Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66

MINA ENHETER

Ja, stämmer vad jag vet. Att tänka på också är att inte alla telefoner stödjer UWB heller. Samma gäller iPhone. Gäller framförallt äldre modeller och de billigare standard varianterna, som tex min Galaxy S23 FE.. ,:/

List of UWB-enabled mobile devices - Wikipedia

Last edited: 5 augusti 2024
    Das Erdbeerkuchen gillar detta.
  4. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2.045

MINA ENHETER

Jag vill ju verkligen tro att du ska ha rätt i detta. Men man får inte glömma att Google har byggt in i sin FMD-lösning ett antal integritetsskydd och begränsningar som på flera olika sätt kommer hämma funktionaliteten, oavsett de aspekter du nämner. Jag beskrev några av dessa några sidor bak i tråden. Till exempel kommer man inte kunna följa en tappad pryl konstant, utan bara få vetskap om platsen då och då. Sen får man inte se historisk data den har sparat om var prylen funnits (såvida man inte sparat ner det själv), utan all äldre data tas bort till förmån för den allra nyaste platsdatan. Vilket blir kasst bevisvärde ifall tjuven tagit hem min stulna väska och sen upptäckt taggen och sen slängt taggen på en annan plats.

Jag hoppas verkligen Google ändrar sig vad gäller flera såna grejer.
    Men det allra viktigaste - vilken inställning som ska vara standardinställningen för de användare som inte manuellt går in och ändrar - är nog det som allra mest kommer hämma funktionaliteten, om det inte blir som du skriver, att många ändrar manuellt. Om min stulna cykel placerats i en källare under ett lägenhetshus, då kommer jag i princip bara få platsdata skickad om tre telefoner (samtidigt?) råkar få in signalen från min spårningstagg, såvida inte en användare ändrat inställning till den där "alla områden"-inställningen då. Hur hjälpsamt blir det då för mig att hitta min stulna cykel, om så många måste dela dess plats för att jag ska få veta platsen från Google?

BrorSnor gillar detta.
  5. jnsson

jnsson Operatörsnörd Staff Member

Mottagna gillanden:
    20.331
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Dessa enheter är dock inte gjorda och har inte marknadsfört för att skydda/användas mot stölder samma sak med Apples motsvarighet.

6. tojjetok

tojjetok Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2.909
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung S25 Ultra
    Vad är det som styr vilka enheter som kommer upp där? jag hittar såklart min telefon grabbens som är inloggad via mig. Samt Sony hörlurar trådlösa högtalare. Men INTE mina cmf buds som är kopplade.

7. jnsson

Mottagna gillanden:
    20.331
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    För hörlurar så är det helt upp till tillverkaren om dom vill stödja FMD. Just nu stöds dessa hörlurar What headphones will support Android's Find My Device network

8. tojjetok

tojjetok Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2.909
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung S25 Ultra
  9. jnsson

Mottagna gillanden:
    20.331
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Nu när jag har mina smarta Google Nest enheter uppe igen så upptäckte jag att dessa kan också hjälpa till med o lokalisera en enhet. Hos mig så står det t.ex. nu när jag testade "nära Vardagsrummet" enheten. Ser ut så här
    upload_2024-8-8_12-52-59.png

10. bernard

bernard Droidmin Staff Member

Mottagna gillanden:
    47.294
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ah! Det var intressant, kände faktiskt inte till att de kunde ingå i nätverket, men det är ju inte helt ologiskt heller då de mycket riktigt har BT.

Min Chipolo ligger fortfarande ouppackad, så har inte hunnit labba ännu. Måste ta tag i det. (Kör Airtags överallt just nu, så har inte haft bråttom att växla om).

jnsson gillar detta.
  11. jnsson

Mottagna gillanden:
    20.331
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Nä, inte jag heller. Men jo, precis som du säger så har de ju BT (och Wi-Fi, men det kanske inte hjälper här) så det är ju bra att de kan hjälpa till i hemmet. Händer ju lite då o då att man inte kan hitta en sak i hemmet :P

Ja, det behövs en nyhet på svenska hur parning mm fungerar :) (Annars kan du bara ta mina bilder :P)

bernard gillar detta.
  12. N6290

Mottagna gillanden:
    2.045

MINA ENHETER

Vad menar du att de är marknadsförda för då?

Visst, Googles egna exempel handlade ju mycket om att man glömt sina nycklar på cafebordet (vilket låter så orimligt så det nästan var ett korkat exempel) och liknande "glömt"-scenarion - men jag vill nog påstå att de flesta som beskriver sitt tänkta användningsområde för Googles och Apples spårningsprylar har talat om stöldscenarion.

Jag tycker mina invändningar gör sig gällande ändå. Om jag skulle tappa bort något, så är min egen bild att det sällan sker på en plats med mycket folk. Då lär ju någon uppmärksamma det och ropa. Utan snarare att jag tappar något under en springrunda i skogen eller promenad på en lite mer undanskymd plats. Där kan det säkert passera flera personer med jämna mellanrum, men det hade varit så mycket enklare om det räckte en ensam motionär för att jag ska få veta var prylen är tappad nånstans. Och med Apples lösning hade det väl räckt med en ensam motionär?

Rocco420 gillar detta.
  13. Mats SGS2

Mats SGS2 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13
    Telefon:
    Oneplus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 6
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Nokia 6310i
    Info:
    Jobbtelefon :-)
    Vilken tag är det man "skall" köpa enligt forumet? Är det Chipolo One Point eller nån annan?
    Primära användningsområdet kommer va att hitta nyckelknippa modell större på jobbet som jag ofta lämnar efter mig i något utrymme.

14. bernard

bernard Droidmin Staff Member

Mottagna gillanden:
    47.294
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    För nycklar och dylikt är nog dessa från Moto allra bäst i skrivande stund, för den har stöd för UWB också, vilket är fördelaktigt för små prylar som kan vara knepigare att hitta. Det kräver dock att du har en telefon eller smartklocka med UWB också.

Motorola Moto Tag, Från 367 kr
    Motorola Moto Tag 4-pack - Hitta bästa pris på Prisjakt

UWB tillsammans med BT gör det möjligt att hitta objekt med en noggrannhet på några centimeter, medan BT kan vara någon meter eller så.

Körs på ett utbytbart CR2032-batteri. Köp dock inga billiga batterier när det är dags att byta, utan köp Panasonics CR2032, så håller den som specifikationsbladet lovar.

matssoderstrom gillar detta.
  15. N6290

Mottagna gillanden:
    2.045

MINA ENHETER

Om du redan vet i vilken byggnad du glömt nycklarna så kommer GPS-lokaliseringen antagligen inte vara till så stor nytta, särskilt eftersom GPS-plats kan vara rätt ungefärlig. Om det är en byggnad med flera våningsplan så blir ju GPS-platsen till ännu mindre nytta.
    Som bernard skrev ovan, UWB kan vara en dealbreaker för dig i så fall, annars kanske det blir lite meningslöst.

Här är en länk som postats tidigare:
    List of UWB-enabled mobile devices - Wikipedia

Funktionen att få prylen att ge ett pip kanske dock kan vara tillräckligt för att uppnå ditt syfte.

16. jnsson

Mottagna gillanden:
    20.331
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    De är marknadsförda för dig om du t.ex. tappar den, men de är inte marknadsförda som skydd mot stölder
    Nu vet jag inte detta i sej, däremot så tycker jag att Google har gjort ett bra vägskäl när det gäller integritet att inte bara slå på en funktion för alla, utan att meddela eller ge användaren ett val. Apple slog bara på detta för alla sina enheter utan att ens ge användaren ett val eller någon notis. Jag tycker man mer ska ge Google cred än Apple som normalt sett är så intgritetsvänlig som de själva vill kalla sig

17. BrorSnor

BrorSnor Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    428
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Min uppfattning är att med Apples lösning hade det räckt med att en ensam motionär eller svampplockare osv, hade kommit i närheten för att den skulle rapporterats. Men å andra sidan vet jag inte säkert då jag inte har testat.

Det är just detta use case som jag har i åtanke också, om jag tappar något på en ödslig/enslig plats så verkar det som att Apples lösning funkar bättre iom att Google valt att rulla ut sin lösning på det sätt de gjort.

Men det kanske blir bättre på sikt... eller så har jag missuppfattat något i det hela.

18. jnsson

Mottagna gillanden:
    20.331
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Om man valt "På alla nätverk" hos Google så bör det fungera liknande iallafall

19. BrorSnor

BrorSnor Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    428
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Nja.... det räcker väl inte att jag har valt det. Minst en motionär/svampplockare/annan måste väl ha valt det och vara i närheten av min borttappade tag för att den skall rapporteras in?

20. jnsson

Mottagna gillanden:
    20.331
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Står under Med nätverket överallt överallt: "Hitta enheten med hjälp av de senast sparade platserna eller med nätverket i områden där få rör sig. Platsinformation från din enhet kan användas till att hitta borttappade enheter även om den är den enda i nätverket som registrerar enheten" samt

På Googles hjälpsida står det också "Om du vill att Hitta min enhet-nätverket ska hjälpa dig att hitta borttappade objekt i områden där få rör sig kan du välja att dela platsinformation i nätverket så att andra kan hitta objekt även när din enhet är den enda som har identifierat och delat en plats för objektet. Användare som aktiverar det här alternativet hjälper varandra att hitta objekt i områden där många och få rör sig. Med det här alternativet kan du hitta dina borttappade objekt snabbare.", vilket jag tolkar att det räcker med en enda, motsvarande Apples nätverk (som inte har såna här inställningar). Jag fetmarkerade det som vi pratar om.
    Källa: Så skyddas din data i Hitta min enhet - Android Hjälp