Diskussion: Google Gemini-tråden - allt om Googles AI

Diskussion i 'Allmänt' startad av Swedroid, 10 maj 2023.

Taggar:
  1. Oscar den allsmäktige

Oscar den allsmäktige Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 380

MINA ENHETER

Hur står sig Gemini gentemot sina konkurrenter?

2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 065
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Trevligtt! Nu kan man skapa bilder på svenska också. De har även uppdaterat Imagen till version 3, så det skall också fungera bättre.

upload_2024-10-9_12-4-33.png

Imagen 3 changelog:
    unnamed (7).png

Salvion och miloudot gillar detta.
  3. NiklasO

NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 876
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Häftigt. Ska testas.

Jag har Advanced under provperioden nu.
    Kommer dock inte fortsätta. För dyrt och den blir väldigt förvirrad ibland.

Bland annat så står det "Analyserar svar" eller något liknande ibland, flera gånger så har den texten varit på helt slumpmässiga språk. Under brukar den säga "Jag ska analysera din output och svara på din fråga." Sen blir analysen klar "Det finns ett resultat" men den tycker att den inte behöver svara mer. Får aldrig svaret eller resultatet. Så när jag säger till om det får jag typ "Oj, hoppsan. Jag råkade glömma svara" Eller "Jag är visst förvirrad".

Sen helt plötsligt så ballar den ur totalt trots att den inte fått en svår fråga eller ingen fråga alls. Bara en reaktion från mig. Detta var inatt
    Capture_Gemini_–_Brave_2024-10-09_01-37-27_23540473.jpg

Jag var tvungen att stoppa den för den slutade aldrig. Jag tryckte på stopp och skrev "STOPP! Vad sysslar du med?" och svaret blev ungefär "Oj, jag vet inte vad som hände eller varför jag plötsligt blandar språk. Jag ska bara svara dig på svenska i fortsättningen".

Edit
    Jag kan bara referera till konversationen i det fallet. När den ballade ur och bara matade random text i stora mängder så blev hela fliken seg som sirap. Jag fick ta bort konversationen. Själv föredrar jag ChatGPT men ibland kör jag samma fråga på flera olika Ais för att se hur olika svaren blir.

Last edited: 9 okt 2024
    bernard gillar detta.
  4. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 065
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nu fungerar det MYCKET bättre att skapa bilder som innehåller text också. Blir inte alltid rätt, men istället för att det kanske fungerar 1/10 gånger, så fungerar det snarare 8/10 gånger.

Irriterande nog kan man inte ändra aspect ratio, vilket jag inte begriper. Det är lagom störigt att vara begränsad till 2048x2048px.

upload_2024-10-9_12-28-37.png

miloudot, stelex och NiklasO gillar detta.
  5. NiklasO

Mottagna gillanden:
    1 876
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Ett exempel på "hjälpen" man får.

Capture_Gemini_–_Brave_2024-10-09_13-26-06_62361352.png

Den tycker tydligen att det räcker så. ;)

Det är det där "Analysen är klar" som helst plötsligt kan vara på ett annat språk. Har sett tyska, något slaviskt språk och grekiska.

Capture_Gemini_–_Brave_2024-10-09_13-29-41_99978045.png

6. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 022

MINA ENHETER

Jag gissar att du har bett den granska någon datorkod.
    Hade den rätt i att "sed-kommandot" inte ändrar filen, eller gissar den bara på en sån fråga?

7. NiklasO

Mottagna gillanden:
    1 876
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Edit: TL;DR Den hade rätt men det var för att jag sagt till den att koden den föreslagit inte gör någon förändring. ;)

Det är ett kommando den själv har föreslagit till mig (jag har föreslagit sed eller att den gärna får använda något annat om det är bättre men det behöver finnas med i disten eftersom jag inte vill installera några nya paket) som "vi" stött och blött en längre tid (för att det inte funkar som den påstår). När jag påpekar att förslaget inte gör den önskade och påstådda förändringen så blir det där svaret. Till slut svarar den bara med exakt samma kod som den påstår att den har gjort förändringar i men den är i själva verket identisk med den innan. Påpekar jag det så får man ofta "Du har rätt". Eventuellt ger den förslag på "ny" kod men då har den plötsligt glömt allt vi pratat om tidigare så den kan vara identisk med det jag redan fått lite tidigare i konversationen, som inte fungerat. Så det går i cirklar. Det handlade om att använda sed för att byta ut och lägga till text i en fil. Jag löste det med hjälp av Gemini men jag googlade själv lösningen och modifierade det jag fått så att det faktiskt fungerade till slut.

Last edited: 9 okt 2024
  8. NiklasO

Mottagna gillanden:
    1 876
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Intensiv kodning idag. Nu varnar den mig för att jag är nära Advanceds användningsgräns. Den lyckas inte heller svara på många av frågorna. Något gick fel och den ber mig omformulera mig trots att den har förstått min fråga och försöker generera ett svar med kod. Så jag omformulerade mig och skickade det. Nu fick jag:
    Capture_Gemini_har_tagit_en_paus_–_Brave_2024-10-10_17-44-45_17430260.png

Det är också väldigt skojigt när den ger mig kodexempel med denna brasklapp innan:
    Capture_ShareX_-_Image_editor_-_867x645_-_Capture_Gemini_–_2024-10-10_17-48-33_74505665.png

Det där har absolut ingen relevans till något alls som vi har pratat om. Den kanske märker att jag börjar bli irriterad. ;)

Edit:
    Jag har fått samma felmeddelande massor med gånger. Inte så konstigt att man når gränsen när man måste ställa om samma fråga/omformulera massor med gånger. Detta är trots att den skriver "Du vill göra si och så. Jag ska generera kod som implementerar dina önskemål/ändringar" och det är korrekt.
    Capture_Gemini_–_Brave_2024-10-10_17-51-34_27679197.png

Det går också att skriva "Försök igen" så lyckas den plötsligt. Ibland.

Last edited: 10 okt 2024
    stelex och bernard gillar detta.
  9. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 022

MINA ENHETER

Tyvärr så verkar ju Gemini vara ett alldeles värdelöst verktyg, som inte är till någon egentlig nytta alls. Gör du dessa tester för skojs skull, eller hoppas du kunna bli produktiv och lösa arbetsuppgifter med produkten på riktigt?

Lite samma känsla jag får som när ett kanadensiskt flygbolag hade skapat en AI-chattrobot (tror med hjälp av ChatGPT?) som hanterade kundtjänstärenden, den lovade kunder saker som sen inte visade sig stämma, vilket en flygresenär i domstol fick rätt om, dvs han skulle få den kompensation chattroboten sagt trots att flygbolaget försökte hävda annat.
    Vem vågar lita på att Gemini gör rätt liksom?

10. NiklasO

Mottagna gillanden:
    1 876
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Inte värdelöst. Man får tänka på hur man tolkar informationen den ger. Ai har gett mig bra hjälp. Den är bra på att granska översättning, grammatik och stavning på engelska osv. Hur man kan formulera saker och ändra ton på text är den också rätt bra på men man får ju fila på allt själv sen. Jag har fått kodhjälp men man måste ju ha ett hum över hur kod fungerar. Man måste också ha ganska bra koll på hur man utformar sina promptar. Vad den behöver veta och hur man förklarar vad man vill. Lite som att vara bra på att Googla och snabbt hitta rätt info. ;)

Jag blir väldigt frustrerad när allt bara går i cirklar men ofta har jag fått en bra grund som jag sen kan lösa själv genom att felsöka koden och ta reda på info själv. Då lär jag mig mer också förvisso.

miloudot gillar detta.
  11. rickards

rickards Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 095

MINA ENHETER

Trött man blir, nu fixar inte Gemini att spela låtar på Spotify, har gått fint fram till Android 15. Nu får jag upp tips på att själv starta Spotify och söka låten själv. Är väl typ det enda vettiga jag använt assistenten eller Gemini till fram till nu då. Obegripligt dålig utveckling.

pacc och bernard gillar detta.
  12. miloudot

miloudot Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    224
    Telefon:
    Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 Pro XL
    Sånt här är ju så jävla irriterande - något som har funkat galant som inte funkar längre.

Varför fixar dom inte inköpslistan, t ex, var tredje gång man ska lägga till något med rösten så hittar den inte inköpslistan och vill skapa en ny, samma med att sätta på TVen, eller dammsugaren, helt plötsligt så går det inte - skapligt blodtryckshöjande...

bernard och rickards gillar detta.
  13. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 716
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Chat GPT och Claude är fortfarande bättre på att resonera. Jag använder AI-botar hela tiden i jobbet och har ännu inte hittat några alternativ som slår ChatGPT O1-preview och Claude 3.5 Sonnet för hjälp med kodning, språkförbättring av engelska texter och feedback på hur texter kan förbättras rent innehållsmässigt. Upplever att O1 är smartast men den tar så lång tid att svara vilket gör att jag nog använder Claude 3.5 Sonnet 80-90% av tiden. Tycker denna AI-benchmark är bäst och stämmer bra med mina erfarenheter: LiveBench

NiklasO och bernard gillar detta.
  14. Avarell_Dalton

Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    742
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jag skrev samma sak i en annan tråd igår. Man blir ju vansinnig! Hur går det om du frågar vad klockan är? Att du måste ange tidszon, land eller område?

bernard gillar detta.
  15. rickards

rickards Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 095

MINA ENHETER

Gemini kan klockan för mig, men jag har ändå tröttnat och kör assistenten istället som funkar bättre till det jag använder den.
    Screenshot_20241101-163859.png

Avarell_Dalton gillar detta.
  16. milky81

milky81 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 513
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Köpte Pixel 9 Pro och aktiverade Gemini Advanced. Tycker fortfarande den är ganska kass jämfört med Chat GPT eller Preplexity efter att ha provat med ett gäng olika frågor och annat. Har inte provat något kring smarta hem, spela upp musik och sånt.

Och varför i H***TE kan man inte stänga av att Gemini läser upp alla svaren?! Jag läser mycket snabbare än vad rösten pratar och blir bara distraherad och irriterad. Vet att man kan trycka på pause-knappen vilket jag gör men varför ska jag behöva göra det varenda gång?

stelex gillar detta.
  17. stelex

stelex Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 391
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro
    Håller med, så urbota idiotiskt.

milky81 gillar detta.
  18. geobjork

geobjork Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Noob fråga!
    Jag har börjat använda Gemini som en sökmotor.
    Ställde några "kontrollfrågor" som jag vet svaret på, typ olika inställningar i Android. Fick korrekt och utfyllande svar på alla.

Sen ställde jag en viktig fråga som jag inte vet svaret på, om en specifik telefon stödjar VoLTE. Svaret var ja.

Någon som vet om man kan lita på Geminis svar på sånt?

19. geobjork

geobjork Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Jag vill installera en AI-Chatbot(?) i tillägg till Gemini. Detta för att jämföra svarsresultat.
    Den ska enbart användas som jag har använt Google sök i alla år, svara på frågor man har i dagliglivet, inget annat.

Söker tips om en som skulle passa...?

20. wirre

wirre Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    643

MINA ENHETER

ChatGPT är väl ett rimligt förslag? Perplexity är också bra just för att söka med hjälp av AI.

geobjork och flipp gillar detta.