Det finns något som kallas för
globalisering, något Nokia använder till 100%. Inte konstigt att de än idag toppar den globala mobilmarknaden. Varför i hela friden skulle jag ha Maps påslaget när jag åker utanför rikets gräns? Jag betalar ju för den datatrafiken som jag tar emot och skickar, vilket innebär att jag skulle få en summa på 100k om jag skulle ha Maps påslaget i 2000 km utanför Sverige. Visst, det går i Sverige - jättebra - men det skulle vara ännu bättre om det kunde gå utomlands med. Nu måste jag hacka Maps för att göra det möjligt och då är det fortfarande osäkert om det kommer funka.
Det är därför jag skrev så. Google må vara smarta men just när det gäller GPS är Nokia
smartare. Det är en så enkel grej som att programmera in så att Maps kan användas offline, men uppenbarligen tänker inte Google så långt.
Jag tror faktiskt att det hela går ut på att just "köra sitt eget race", och locka över så många kunder som möjligt. Hade den där Nokia X9 haft Android som OS istället för Symbian hade jag köpt den
utan tvekan. Nu kan jag antigen hoppas att Google tar sitt förnuft och börjar globalisera Maps så man kan köra den offline som en riktig GPS
också! Jag skulle LÄTT betala 800 spänn för den licensen istället för Navigons. Eller göra det gratis, som Nokia. Kan Nokia kan Google, och kan Google så kan också HTC - bara de vill.
Men visst, det är ju jävligt bra och effektivt att den funkar bara i Sverige.

Btw, det är Nokia som står för Navigons ALLA GPS. Varför? För Nokia är helt enkelt bäst när det gäller just detta.
Click to expand...