Google Maps Navigation

Diskussion i 'Applikationer' startad av Mange, 16 apr 2010.

1. Cherokee

Cherokee Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    106

MINA ENHETER

Maps brut är kanon! Använder det flera gånger i veckan när jag ska hitta hem till klienter.

2. Patlan

Patlan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Min e72a som ligger å samlar damm har löjligt liten skärm för gps navigering, vare sig det e off-line eller online, gratis eller inte.

3. knarrevik

knarrevik Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har testat Maps Brut, Navigon, Copilot och Wisepilot på mina Androidtelefoner (Desire och Huawei) men ingen av apparna slår Nokia Maps på långa vägar. Den är enkel, gratis, kan köras offline, och kan matas med orter, koordinater och andra sökord. Inte ens Copilot med sin komplexitet kommer i närheten och Google Maps Brut är ett skämt.

4. fredroid

fredroid Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung S21

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung S21
    Kul för dig då. Varför hänger du på Desires forum om du har en Nokia? Och om du inte har det så tala om hur du fick Nokia maps på din Desire.

5. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    lol

6. Norsehawk

Norsehawk Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Tror jag ska fixa in den i min Desire också, den vanliga har jag bara nytta av i Sverige.

7. mortuus

mortuus Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    690
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    fan va du snackar skit, copilot kan du utan problem köra offline bara du tankat ner kartor för sverige, sen behöv bara gpsn men whatever..

8. Norsehawk

Norsehawk Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Apropå Maps Brute, kan man ha den som offline också? Jag undrar även om den är lika säker att använda som Navigons, så min nya Desire inte kraschar (eller ännu värre...)?

CoPilot Live såg jävligt frän ut och den kostar 574 kr, vilket är "OK"-pris om man jämför med Navigon. Men frågan kvarstår om den är lika bra som Navigons GPS? Den ser helt okay ut, men jag kunde inte hitta någon demoversion på Market. Någon som vet hur man kan ladda ned den för att prova?

Lustigt nog skrev tillverkaren här att man kan hitta den på Market, men jag har letat och den finns inte där.

Last edited: 2 jul 2010
  9. FOO

FOO Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Copilot är en betalapp så därför kan du inte se den på market, men du kan köpa den via deras hemsida.

När det gäller google maps navigation så irriterar jag mig på uttalen av gator, tycker att det hade räckt med höger och vänster, nu låter det bedrövligt.

10. Davil

Davil Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    454
    Telefon:
    HTC U11+

MINA ENHETER

Telefon:
    HTC U11+
    ROM:
    Stock Root
    Var läser du att han skrev att det inte går köra CoPilot offline?

Han skrev att Nokia Maps var gratis och bättre och jag håller helt med honom om det.

11. andreas.trygg

andreas.trygg Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Jag laddade hem Navigon från en viss piratsida, verkar funka bra, ska testa det imorgon när jag hämtar min bil.
    Smidigt med kartorna på minneskortet :)

12. Sailfast

Sailfast Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Vad tusan pratar du om egentligen? Du verkar ha fått all din information ihopblandad.

Nokia säljer bra med mobiler och har gjort det under lång tid om man ser till hela världsmarknaden - ja. Men det är enkla mobiler som utgör huvuddelen av den försäljningen. När det gäller senaste generationens smartphones så är Nokia väldigt små. Så att hävda att Nokias framgångar på världsmarknaden beror på att de släppt en gratis navigator (som dessutom bara är några månader gammal) till sina smartphones är helt enkelt fel på massor av sätt.

Vidare skulle du nog behöva lära dig mer om vad Google Maps faktiskt har för funktioner för att du ska kunna göra uttalanden om produkten. Google Maps innehåller idag förutom kartor i olika upplösningar även satellitfoton, Streetview:s för större städer, metadata om olika platser, etc. Även om man bara skulle vilja ha all data för Sverige i offline-format så skulle det inte få plats på någon telefon, vi pratar terabyte eller petabyte här. Dessutom skulle informationen behöva uppdateras kontinuerligt ändå. Som du förstår kommer det därför inte att finnas något hack eller gratis offline-version av Google Maps. Visst, man skulle kunna släppa en nerbantad version men om du läser Fulkerson:s inlägg på förra sidan så ser du varför detta inte är någon idé.

Vad menar du med att "Nokia står för ALLA Navigons GPS"? Vad jag vet är Navigon ett tyskt bolag som säljer bra med både fristående gps-enheter och appar till t.ex. iphone och android.

13. knarrevik

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag använder min Nokia att navigera med!
    I hela Europa!
    Utan simkort!
    Slår det mesta!
    För det övriga använder jag Desire!

14. knarrevik

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det stämmer! Men Copilot kan inte mäta sig med Nokia Maps. Och innan du gör dina inlägg, prova Nokia Maps!

15. knarrevik

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Han menade att Nokia äger Navteq som gör kartorna. Tomtom äger Teleatlas.

16. Sper

Sper Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Brute Maps har ju någon såkallad Cachning av maps. Vet inte hur de funka än. Men igår när jag jobbade och skulle naviger så fick jag ingen täckning och kunde inte göra nåt alls, Får inte fram kartbilden heller =P

Vet inte hur orginal navigationen funka, Men vore bra om den på något sätt ladda ner kartbitarna av den rutt man ska köra istället för att Streama ner kartor hela tiden.

17. Droid_281

Droid_281 Guest

Hur får man röst till maps brut? min låter bara ping vid viss tillfällen då det är dax att svänga m.m

18. Fulkerson

Fulkerson Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Om ett par år (ärligt talat, inom två år) kommer du kunna söka på mer eller mindre vad som helst på din mobil och få fram närmsta ställe som saluför det. De stora kedjorna kommer att sammarbeta med google och ha sina kampanjer en knapptryckning bort (för den som vill). Det kommer finnas dataabbonemang för åtminstånde de nordiska länderna. Säkerligen fler också. Säg mig, varför vore det smart av Google att utveckla gårdagens system?

Vad jag menar med köra sitt eget race är deras sammarbete med intel för att utveckla meego. I övrigt är det helt dött hos nokia. De sitter på sina gamla system och kastar pengar i sjön.

Det finns data-abb för norden, bara en tidsfråga till de stora gsm operatörerna börjar med det.

19. Cherokee

Cherokee Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    106

MINA ENHETER

Jag använder en Garmin att navigera, utan simkort, i hela europa ;) Kan t.o.m. ringa med den via bluetooth och min htc hero ;P

20. spunken

spunken Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

+1

Absolut... (tyvärr eller så?? :D )

Det är nog det enda jag saknar från min N97a... ska man gnälla liiite på Ovi Maps så kunde de vara bättre på att uppdatera olyckor, vägarbeten, djur på väg osv.

Last edited: 2 jul 2010