Problem: Google Maps, tidslinjen är tom

Diskussion i 'Applikationer' startad av mb-dape, 13 mar 2025.

  1. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 249
    Mottagna gillanden:
    2 162
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Står ju också i mail att man ska göra sitt val innan den 18 maj om man vill behålla sin tidslinje!

    Jag kan begripa att något sådant här skulle kunna hända med saker "i molnet" , men som jag förstått det så ska väl dessa data lagras lokalt på min telefon? Hur sjutton går det till att de råkar radera lokala filer på min telefon?

    Tänker jag galet om det också innebär att de skulle kunna råka radera mina bilder i google foto om jag inte har gjor någon backup?

    Eftersom jag alltid haft kvar min tidslinje, den har ju följt med alla nya enheter jag skaffat, och har funnits tillgänglig via webben så har jag uppfattat det som att den har varit backuppad.
     
    Last edited: 22 mar 2025
    mb-dape gillar detta.
  2. mb-dape

    mb-dape Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2012
    Inlägg:
    264
    Mottagna gillanden:
    43

    MINA ENHETER

    Det var en uppdatering av appen som tog bort all data för tidslinjen som fanns på telefonen.

    Det är klart att en bugg i Google Foto-appen skulle kunna radera alla bilder både lokalt och i "molnet".
     
  3. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 249
    Mottagna gillanden:
    2 162
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Vilken app handlar det om?
     
  4. Klurre

    Klurre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2016
    Inlägg:
    1 908
    Mottagna gillanden:
    854

    MINA ENHETER

    Googe Maps.
     
  5. Zawaq

    Zawaq Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2009
    Inlägg:
    360
    Mottagna gillanden:
    68
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung S22
    ROM:
    Stock
    Info:
    Stock
    Telefon 2:
    Huawei P20 Pro
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova
    Även jag fick mejlet och min tidslinje gick att återställa.
    Återställer ändå mitt förtroendet för Google mestadels.

    Screenshot_20250322_063541_Gmail.jpg

    Screenshot_20250322_063455_Gmail.jpg
    Screenshot_20250322_063513_Maps.jpg
     
  6. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 648
    Mottagna gillanden:
    5 507

    MINA ENHETER

    Alla års data är borta. Endast mars finns kvar. Bra jobbat Google.
     
  7. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    30 691
    Mottagna gillanden:
    20 077
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
  8. N6290

    N6290 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 927
    Mottagna gillanden:
    2 011

    MINA ENHETER

    Otroligt dåligt av Google. Tycker synd om alla drabbade.

    Jag minns att när man gjorde inställningen att flytta tidslinjen till den lokala lagringen, så tog det ett dygn eller några timmar innan valet att säkerhetskopiera datan dök upp. Att synka ner datan behövde nog köra klart, innan man kunde aktivera uppladdning av datan, därför fördröjningen. Kan det vara detta mellanrum som gjort att ni missat att aktivera säkerhetskopiering, ni som drabbats?
     
    mortuus gillar detta.
  9. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 249
    Mottagna gillanden:
    2 162
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Enligt deras mail skulle man ha till den 25/5 på sig att bestämma hur man ville göra med tidslinjen.
    Eftersom tidslinjen alltid följt med i kontot vid byte av enheter och funnits tillgänglig på webbläsaren på datorn så tänkte jag att det inte var någon brådska. Den har ju alltid funnits där, så har aldrig tänkt på att jag skulle behövt göra en backup. När det gäller foton så har det ju varit självklart på ett annat sätt.
     
  10. N6290

    N6290 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 927
    Mottagna gillanden:
    2 011

    MINA ENHETER

    Datumet som syntes var olika för alla. Sex månader framåt i tiden, från när man fick inbjudningsmejlet till den nya, lokala tidslinjen.
    Ifall man gjort valet att aktivera den nya tidslinjen så har datumet inte längre någon betydelse. Då har man bara en lokal kopia kvar, och måste således aktivera backup-funktionen i Google Maps för att vara säker.

    Men oavsett vilket så är det ju Google som gjort bort sig i detta fall, då deras bugg raderade lokala kopior som man kan tycka borde vara säkra.
     
    jnsson och Rospigg gillar detta.
  11. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    30 691
    Mottagna gillanden:
    20 077
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Datumet är olika för alla, då denna ändring inte görs för alla på samma dag. Mitt datum är i Juni, 9 Juni om jag minns rätt och jag har än så länge inte gått över till den nya
     
  12. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 230
    Mottagna gillanden:
    1 488
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Men vad tusan, nu har jag råkat ut för detta med! Läste den här tråden när det var aktuellt och kollade då, funkade fint. Kollade i förrgår och få hade problemet dykt upp. Har som tur var ställt in nya backupen direkt när jag fick mail kring den.

    Återställde backupen men nu har det gått två dygn och datan är inte tillbaka... Någon annan som har fått detta igen?

    Screenshot_20250419-090940.png
     
  13. N6290

    N6290 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 927
    Mottagna gillanden:
    2 011

    MINA ENHETER

    Var du på wifi när du valde att återställa backupen?
    Och har du dygnet därefter varit på wifi regelbundet, typ under en hel natt?
     
  14. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 230
    Mottagna gillanden:
    1 488
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Yes jag var på WIFI hemma och det var på kvällen. Det har nu gått flera dygn sedan dess och fortfarande samma tyvärr, haft flera nätter där jag varit hemma med WIFI på. Har provat återställa backupen igen men samma tyvärr.

    Har aldrig rört backup-inställningen utan den har varit på sen jag slog på den. Inställningen för automatiskt radera historik har alltid varit på "Radera inte aktivitet automatiskt".

    Jag är rädd att min historik nollades och sedan sparade över min backup.... så nu bara återställer jag en backup utan historiken i :(
     
  15. N6290

    N6290 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 927
    Mottagna gillanden:
    2 011

    MINA ENHETER

    Väldigt tråkigt. Tror inte jag kommer på något annat att testa tyvärr.

    Men eftersom problemet uppstod nu, ett tag efter det ursprungliga problemet, så kan jag tycka att det verkar osannolikt att du skulle drabbats av samma problem, eftersom Google antagligen verkligen velat säkerställa att de inte tabbar sig likadant igen. Så i detta fall kanske det är värt att höra av sig till supporten hos Google och se om de kan göra något, eller ha is i magen om att det kan vara någon tillfällig annan bugg som fixar sig.

    Men jo, ser inte bra ut, jag håller tummarna att det inte är som det ser ut.
     
    milky81 gillar detta.
  16. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 230
    Mottagna gillanden:
    1 488
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Ja känns som att det inte är samma problem riktigt. Om inte Google har ställt till det med Maps igen på liknande vis. Eller om jag fått den buggiga versionen så här mycket senare, men brukar uppdatera apparna då och då i Play Store så bör inte vara så.

    Tack för engagemanget i alla fall!
     
  17. N6290

    N6290 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 927
    Mottagna gillanden:
    2 011

    MINA ENHETER

    Är situationen likadan fortfarande?
    Prövade du att försöka kontakta Google på något sätt, via supportforum, buggrapport eller liknande?
     
  18. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 230
    Mottagna gillanden:
    1 488
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Ja tyvärr. Inga bra svar från supporten dom har skickat samma info igen bara hur man återställer backupen.

    Jag har funderat på det där och tror att det är jag själv som råkat ta bort historiken. I listan av backuper så fanns mina äldre telefoner med som jag deletade då jag tänkte att det var onödigt med flera backuper. På min senaste mobil fanns ju all historik så jag tänkte att då behövs väl bara den backupen? Men misstänker att det kanske är så att datan är uppdelad mellan dom olika enhetsbackuperna...

    Hur ser det ut för er andra? Har ni flera enheter där när ni kollar på backuperna? TA INTE BORT DOM I SÅNA FALL :)