Diskussion: Google Maps-tråden

Diskussion i 'Android Auto' startad av Swedroid, 8 jun 2020.

1. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Det hjälper ju inte eftersom jag inte har använt Google photos förrän senaste året... Och jag tar ju inte foton med mobilen överallt heller.

2. pirum

pirum Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    210
    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21
    Telefon 2:
    Galaxy S4 i9506
    ROM:
    DeHawks debloatade och rootade 5.01
    Platta:
    Barnen har Amazon Fire HD8 Kids
    ROM:
    Stock; Googlifierad
    Övrigt:
    Google Chromecast gen 2. Bra till allt utom Viaplay.
    Gå in på https://timeline.google.com/ på en dator för att se tidslinjen.

Tryck på kugghjulet för att spara ner gps data (kml) för en hel dag.

Gå in på https://takeout.google.com/settings...cation_history,local_actions,streetview?pli=1 för att spara ner all data, för alla dagar. Lite krångligare att göra något med, fast, då har man det sparat åtminstone och det kommer kanske lättanvända program.

Jag försökte tidigare i år aktivera tidslinjen på ett annat google-konto. Det gick inte. Då ger Timeline svar i stil med detta:

3. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 115
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Den där Reminder varning har jag aldrig sett på mitt konto (och finns inte där när jag går in på en dator) och i Google Maps appen och delen för Tidslinje hittar jag inte heller några inställningar

4. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 012

MINA ENHETER

Oj, denna stora förändring av Timeline har jag helt missat, trots att det släpptes information för ca ett halvår sedan. Hur har jag kunnat missa det?

Likt jnsson har jag inte heller fått några notiser/epost från Google, och i både tidslinjen på webbsidan och i Maps-appen ser jag det gamla utförandet utan frågor om backup och utan meddelande om att något kommer ändras. Men som redan nämnts, det verkar ju rullas ut gradvis till konton, så vi kommer nog få mejl snart. Sista datum att göra ändringen verkar ju flytande beroende på när man får meddelandet.

Vilket datum har angetts i ditt mejl, dvs när du måste göra valet senast innan data raderas? 6 månader framåt?
    Kan du bekräfta att all platshistorik tillbaka till 2016 i ditt fall, finns kvar och är tillgänglig i Maps-appen nu efter att du gått över till det nya systemet?

För de som missat, här finns mer info om ändringen:
    Update Google Maps to use Timeline on your device - Android - Google Maps Help
    https://www.androidpolice.com/google-maps-timeline-location-data-on-device-migration/

Två foton jag hittade på något forum:
    (Ena bilden gäller Iphone dock)

Om man klickar på de tre punkterna, vilka val syns då? (Tänker på Android främst, som borde ha liknande val)

https://i.imgur.com/NtJJZ0L.png

Skälet till ändringen anges vara att Google är trötta på massor av förfrågningar från brottsbekämpande myndigheter gällande "geofence warrants". Syftet gott, men de kunde nog gjort det på ett betydligt bättre sätt.
    Geofence warrant - Wikipedia

Det som gör mig mest sur med ändringen är att platshistoriken nu bara kommer laddas upp över wifi när enheten inte används - vilket är det absolut sämsta sättet för backup, som jag absolut hatar. Om jag tappar min telefon eller den blir stulen, ska jag då förlora en eller några dagars platsdata som inte hunnit laddas upp, hur tänker dem egentligen? Eller om jag är på en resa med ingen wifi, ska jag då förlora alla punkter jag besökt under resan ifall telefonen råkar gå sönder just då?

Platshistoriken har varit mycket värdefull för mig, och jag hade hoppats om många år kunna gå tillbaka och se på min karta. Vet inte om jag törs lita på att alltid ha datan kvar nu.

När jag gjorde en takeout för tidslinjen så fick jag två json-filer, varav den ena heter Records.json och är på 1,5 GB. Hur kan man öppna den filen på ett vettigt sätt? Helst lokalt, typ i en säker Android-app. Kan Google Earth funka?
    Och varför fick jag inga KML-filer, som det står att man ska få?

Se på flera enheter verkar du tyvärr inte kunna göra, förutom ifall du på någon enhet i Google Maps-appen importerar en kopia som sparats från en annan enhet på ditt google-konto.

För att se på datorn blir det nog svårt, men jag kommer på två möjliga sätt:
    -Streama Google Maps-appen till din dator, vilket t.ex. Chromebook kan göra, kanske att det går via fjärrskrivbord och liknande funktioner även på andra enheter.
    -Om man kan installera Google Maps-appen på sin dator (t.ex. på Chromebook med stöd för Android-appar) så skulle man kunna importera en kopia av sin historik där, som tyvärr inte kommer uppdateras men ändå finnas som statisk kopia.

Spara för evigt blir jag själv orolig för, jag kan bara hoppas Googles backup funkar.
    Om du importerar dina äldre foton i Google Photos, och de har GPS-tagg inbakad i filen, så får du samma funktion för de äldre fotona. Går även manuellt att tagga en plats även om det är tidskrävande.

Fråga är alltså, innan du började använda Google photos, hade du i kameraappen ställt in att den då skulle spara GPS-plats för varje foto?

5. Nerre

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    14 maj 2025 anges i den info jag har fått.

Jag har historik ända sen 2014 tillgänglig fortfarande i webversionen. Innan 2014 sparade jag nog inte, men det går att välja ända bak till 2009 (gissar att funktionen infördes då).

Grejen är ju att jag tidigare mest fotade med min systemkamera, den har ingen GPS och alltså ingen geolocation i bilderna.

6. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 115
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Om man använt sig av Google Platshistorik (Tidslinjen) så kan Google Foto sätta en beräknad plats även när man tagit bilder med en systemkamera. Jag har använt systemkamera och då fått beräknad plats. Bild som exempel
    upload_2024-11-24_9-47-11.png

7. Nerre

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Problemet är ju att om platshistoriken försvinner kan väl Photos inte längre använda sig av den för att gissa var fotot är taget?

8. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 115
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Under hjälpinformationen står det följande: "Om du stänger av platsberäkningar tas inte de tidigare beräknade platserna bort" Så antar att de som redan är inlagda inte kommer tas bort. PS: Använd gärna citera knappen, då får den du pratar mot en notis om att du svarat personen

9. N6290

Mottagna gillanden:
    2 012

MINA ENHETER

Och vilket datum fick du mejlet?

Om det t.ex. är 14 november - 14 maj så skulle det vara sex månader, vilket vore vettigt som "grace period" innan man måste göra valet.

10. Nerre

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Det är möjligt, men det hjälper ju som sagt var inte att dugg om jag inte har tagit några bilder på platsen.

11. Nerre

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Första mailet om detta fick jag den 16 november och sen ett den 21 november, så ja, det är möjligt att det är 6 månader.

12. N6290

Mottagna gillanden:
    2 012

MINA ENHETER

Osäker på om du nämnde något av det tidigare, men:
    -när aktiverade du platshistorik ursprungligen?
    -kan du bekräfta att all den äldre historiken finns kvar i Maps tidslinje, efter att du aktiverat det nya "offlineläget"?
    Om du inte aktiverat det än, återkom gärna med svar när du gjort det!

13. Nerre

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Jag har ingen aning om när jag aktiverade platshistoriken, men gissar på 2014 eftersom det är så långt bak den går.

Jag har inte aktiverat det nya läget där den bara sparas på enheten ännu. Enligt det som står kommer den i Maps i alla fall försvinna 14 maj, och med det nya läget så sparas det bara individuellt på varje enhet. Så t.ex. folk som är ute och springer med bara sin klocka kommer alltså troligen inte att få den turen sparad på telefonen utan bara klockan (antar jag).

14. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 115
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Då har jag fått mailet idag och för mig stängs webbaserade Tidslinjen den 9 juni 2025

15. N6290

Mottagna gillanden:
    2 012

MINA ENHETER

Jag har fått samma slutdatum, 9 juni. Det låter som alla kvarvarande användare fick en migreringsplan med detta datum nu? Jag ska göra övergången om några dagar när jag har tid.

Går det att välja att tidslinje-synken ska köras även på mobildata, eller går det bara över wifi? Kan man välja hur ofta den ska synkronisera?

16. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 115
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Ingen aning, har inte gjort övergången ännu

17. N6290

Mottagna gillanden:
    2 012

MINA ENHETER

Någon annan som vet?

18. N6290

Mottagna gillanden:
    2 012

MINA ENHETER

Jag har aktiverat den nya Tidslinje-funktionen för några timmar sedan, hjälpte även en bekant att göra samma sak.
    Jag ser inga som helst inställningar för uppladdning av datan någonstans i Maps-appen, ser inget menyval om att bara tillåta över wifi och ingen indikation på när senaste uppladdning skedde. Det gäller då Pixel-telefon. Ser ni andra såna inställningar i Maps för Android, var i så fall?
    Kan det dröja några dagar innan själva överflyttningen kommer igång eller nått? På Maps i webbläsaren är tidslinjen redan borttagen för mig dock, vilket bör betyda omedelbar övergång.

För mig säger den i Maps-appen att storleken som ska överflyttas bara är 8 MB, vilket då skulle vara 2013-idag, dvs 12 års data. När jag gjorde en Takeout för tidslinjen för några veckor sen så fick jag en fil på 1,5 GB, vilket får 8 MB att låta orimligt lite. Min bekant, med tidslinjen aktiverad 2014-idag, där var filen bara 3 MB. Någon som fattar hur det kan vara så liten filstorlek, när Takeout säger en enormt mycket större filstorlek? Har något blivit fel vid övergången tro?

19. N6290

Mottagna gillanden:
    2 012

MINA ENHETER

Nu såg jag att backup-ikonen hade dykt upp.

Hittade även på Googles supportsida:
    I moved my Timeline data to my device but do not see a Cloud icon [​IMG]. What should I do?
    • The cloud icon will appear once your data has been successfully moved to your device.
    • This can take a few days or longer depending on your device’s state.
    • Once your data has been moved, the cloud icon will appear and you’ll be able to turn on backups.

Den verkar bara kunna göra backup när man laddar och är på Wifi. Det är ett underbetyg till Google tycker jag, sånt borde man kunna styra själv.

stelex gillar detta.
  20. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 282

MINA ENHETER

Upplever att Google maps/Waze inte informerar om avstänga gator/vägar lika bra längre. Idag på morgonen stängdes 2 vägar av runt mitt arbete. Den ena för ett planerat vägbygge och den andra för en olycka. TomTom go visade rött och avstängning på båda dessa relativt snabbt. Google maps/Waze visade ingenting. Fortfarande visas inte gatan som är avstängd för ombyggnation att den är avstängd och hela förmiddagen har gått.

Tycker jag sett detta på flera ställen under en period nu och tycker det är konstigt att TomTom har trafikinfo som inte Google har