Tror jag har förstått att du har lite olika önskemål (var d inte något om möjlighet att läsa säkerhetskopierade konversationer utan att dessa hade återställts till någon enhet). Själv använder jag SMS Backup & Restore. Den har ju ett antal potentiella lagringsställen, inkl. (i mitt fall) microSD, vilket jag använder som första steg. (Självklart tas det sedan backup av både mobilens interna lagringsutrymme (eller valda delar) och minneskortet.) I den appen kan man titta på säkerhetskopior, och även skriva ut dessa till PDF, om jag skulle ha behovet räcker det mer än väl för mig, men då finns d väl alltid någon som vill att sådan PDF ska inkludera ev. bifogade bilder (säkerhetskopiorna gör självklart det).
Att lägga allt i händerna på Google är inte riktigt "min grej"*. (Sett över mycket lång tid, 15+ år, har säkerhetskopiering ofta varit något m blandat resultat, en tilltagande mix av tillverkarnas egna [Sony, Samsung etc.] å Googles; å nu verkar de som i fallet Messages vara på gång med app-specifika backuplösningar, ngt som vi på sätt vis haft i mängder med appar, eller i vart fall möjlighet att exportera/importera innehåll och/eller inställningar, tänker på, i mitt fall, t.ex. e-postklient, antecknings- & kalenderprogram etc.)
* Och i just fallet Messages är jag inte ens inloggad, så lär väl inte se ngn backup-lösning om/när den anländer; men antar att du följer det senaste på olika håll.
https://www.androidpolice.com/google-messages-backup-restore-headway/
Google Messages' upcoming backup tool doesn't want you running out of space (APK teardown)Click to expand...