Diskussion: Google Messages / Google Meddelanden

Diskussion i 'Applikationer' startad av Swedroid, 2 dec 2020.

1. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 447

MINA ENHETER

Still going strong

Screenshot_20250212_075203_Messages.jpg

2. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 403
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
  3. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 447

MINA ENHETER

Inte

4. mjölner

mjölner Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    178
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nubia Z50 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nubia Z50 Ultra
    Luren uppdaterade Messages inatt och det verkar som jag har fått någon form av begränsning på längden av meddelandet på köpet. Någon annan som är drabbad?

5. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 403
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Hur märker du av det? Jag har inte märkt av något, men jag har inte skrivit ett meddelande längre än 160 på ett tag

6. mjölner

Mottagna gillanden:
    178
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nubia Z50 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nubia Z50 Ultra
    Jag har räknat nu och det ser ut som min gräns numera är 100 tecken. Märkligt.

7. mjölner

Mottagna gillanden:
    178
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nubia Z50 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nubia Z50 Ultra
    Det visade sig att jag av någon anledning hamnat i gruppen betatestare. Avslutade det och installerade om till ordinarie app och nu fungerar det som vanligt igen.

Salvion gillar detta.
  8. geobjork

geobjork Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Någon som vet av en bra app som kan ersätta Google Messages?

Jag får inte många meddelanden i månaden, men de jag får är det viktigt att jag får ljud och avisering på.

Jag har problem med Google Messages.
    Fick två SMS (RCS) igår som jag svarade på, allt funkade 100%.
    Två timmar senare fick jag ett till från samma. Nu funkar inte varken ljud eller avisering. Inget på varken låsskärm eller i meddelandefältet på hemskärmen.
    Jag hadde inte ändrat något mellan "fungerar, fungerar inte".
    Klarar inte hitta felet.

9. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 447

MINA ENHETER

Du har inte lyckats stänga av Aviseringar för den kontakten?

Om du klickar på bilden/ikonen längst till vänster i meddelandelistan så får man upp följande meny

Screenshot_20250415_164550_Messages.jpg
    Där kan du sen välja Aviseringar

bernard gillar detta.
  10. geobjork

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Det gäller inte bara en enkelt kontakt. Jag har testat med min reservtelefon, heldött på meddelande från den också.

Btw, jag har aldrig varit inne på den sidan du har postat.

11. geobjork

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Jag får meddelandet, men inget ljudsignal eller avisering.

12. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 047

MINA ENHETER

Skumt att backup-funktionen, som syntes i någon apk-analys för ett flertal månader sedan, inte tycks dyka upp. Hoppas de inte skrotat idén.

night77 och bernard gillar detta.
  13. Tripod

Tripod Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    511
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    [Lite förvånad över att denna tråd trots allt inte är "klistrad", då sådant som Google Photos och Instagram(!) är det; allt kan inte vara det förstås, men det är Androids vanligaste meddelande-app, som flitigt har fått nya funktioner, å tråden är skapad av "Swedroid". :) Ping: @bernard@bernard ]

Som vi vet sprutar Google ut uppdateringar till sin app, 3-5 ggr per månad, ibland större förändringar. Som vi också vet annonseras dessa ibland flitigt, och rapporteras ibland "långt" innan de anländer. (Vi vet också att Google har en tendens att testa, ändra, ångra sig, byta namn, lägga ned.) Så det dröjer ibland innan man ser något av allt som rapporteras, även om man tillhör de som kör manuell uppdatering i Play store (apropå att Play store krånglar ibland).

I dag skrevs det på Swedroid [Nu går det att radera skickade meddelanden för alla i Messages] om en förändring som som är ute i stabil ver: att radera för "alla" (inom ca 15min), [ngt som kan låta lite förvirrande vid första anblick men syftar givetvis på någon annan än en själv, dvs mottagaren/mottagarna]. I princip helt ointressant funktion för mig, men man kan ju inte låta bli att slås av den avsevärda osäkerhet som är inbyggd, det är inte säkert att det fungerar på mottagarsidan, resultatet kan alltså med stor säkerhet bli att du själv inte längre har meddelandet men alla andra ... :D

Nå blogginlägget nämner även möjligheten att "snooza" aviseringar från utvald konversation, vilket kanske är mer användbart, och också något som man inte lätt skulle upptäcka om man inte råkade markera/långtrycka på en konversation. :)

Ämnet för inlägget :)
    En annan sak som jag däremot inte sett omnämnd här, men som kanske anses uppenbar då ikonen inte är dold, är att man har lagt till en i mina ögon helt onödig ikon för att vidarebefordra intill varje bild som råkar finnas i en konversation. Som om det vore en så vanlig syssla: "oj, en bild, den ska jag skicka vidare ..."

Som de flesta vet, eller känner på sig intuitivt, brukar sådana funktioner finnas tillgängliga om man markerar/långtrycker på ett objekt, men ibland dolda i meny, å så var fallet tidigare och ännu: markera, tryck på meny/tre prickar ...

Helt onödigt i mina ögon, tar plats och är allmänt fult; folk vill ofta ha ett hyfsat rent gränssnitt i dessa sammanhang med fokus på meddelanden, t.ex. dyker ju inte klockslag upp förrän man trycker på ett meddelande i en konversation (tycker mig också ha sett att de har minskat avståndet ngt mellan efterfäljande mess).

Vet ej när infördes, men troligen i samma som bloggartikeln nämner, då jag såg det härom dagen: version 20250528 (i juni har jag hittills(!) installerat även 20250518 och 20250511).

Hittade inget om detta på svenska i går, men nedan från reddit sammanfattar precis mina tankar (mina markeringar):

https://www.reddit.com/r/GooglePixe...ogle_messages_now_has_forward_action_icon_on/

14. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 047

MINA ENHETER

Mycket nya funktioner de pumpar ut, men den inbyggda backup-funktionen som de utlovade i höstas tycks de ha glömt bort. Skumt.
    Jag personligen tycker ju en sån radera-funktion är väldigt dålig och integritetskränkande. Att en annan person tillåts gå in på min telefon och radera innehåll därifrån, det är ju precis så det måste beskrivas. Skickat är skickat, lagt kort ligger, jag förstår inte överhuvudtaget hur man kan komma fram till ett sånt här avsteg från den principen.
    Är det bara jag som tycker så, eller vad anser ni andra?

EDIT:
    Den som testat radera-funktionen får gärna säga om det syns ett meddelande hos mottagaren i stil med "Ett meddelande raderades av xx", eller ifall det bara försvinner i tysthet utan någon indikering på det. Jag gissar att man i notifikationshistoriken kan se meddelandet trots allt i vissa fall.

15. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 403
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Jag gillar det. Ifall man skickat fel t.ex. Älskar också redigeringsfunktion, allt för ofta jag ser något stavfel precis efter att jag skickat ett meddelande
    Brukar stå på något sätt att meddelandet har raderats. Lite olika meningar beroende på app

16. Tripod

Tripod Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    511
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Jo, det pumpas ut nya funktioner (och i bloggen har det som sagts berörts att Google är osedvanligt glada i att tidigt annonsera dessa, alt. att en del, till allmän förvirring etc, tycker det är jättekul å analysera koden i diverse APK-betor, och torgföra rykten), själv blir man mest trött.
    Alla, även den mest vane användaren har någon gång snubblat över en ikon som man inte har en susning om vad den gör (eller är lite svår att härleda ur utseendet). Sedan finns det ett ganska stort inslag av att de vill trycka in funktioner som folk tycker om l. är populära i andra meddelande-appar, till del kan jag förstå det, om man nu vill stärka sms/mms-appen som det breda förstahandsalternativet, med funktioner för alla. Samtidigt riskerar det bli en process utan slut, ungarna hittar ngt kul i en annan app, å då måste förstås Messages etc...
    Jag har inget stort problem med en tidsbegränsad raderingsfunktion, även om det förstås kan skapa förvirring [säkert inspirerat från ngt annat appsystem]; kruxet tycks ju snarare vara att man inte kan vara helt säker på att det blir raderat hos mottagaren, samtidigt som man definitivt raderat det hos själv (inte ens ett utkast kvar). Typ: jag vet inte riktigt vad jag skrev, men det blev fel, nu har jag det inte kvar, kul att du har en kopia. o_O

Samma sak med backup. Även om vi alla någon gång under säg 15-20 år kan ha önskat att vi fått med vissa meddelanden etc. i säkerhetskopior, och sen blivit bättre på att använda backup mer konsekvent, vet jag inte om en funktion i varje app är bästa lösning (dvs i Messages, Kontakter etc.). Kanske fungerar bra om Google, för de som vill använda, snyggar till det, är övertydliga med hur det fungerar etc. (vilket inte alltid är fallet: "är mina bilder i mobilen, i molnet eller bägge ställen etc.). Själv använder jag en dedikerad app för samtal och meddelanden (vet inte om Googles inbyggda skulle erbjuda breda alternativ på förvaringsplats för kopiorna), men visst jag har ju andra appar som har egna individuella exportfunktioner (tänker på epost, anteckningar), och förstår att det kan finnas behov av en i Messages.

Men som sagt: personligen vad gäller Messages vill jag bli av med nyligen (~v.20250528) införda ikon (dubbelpil) för vidarebefordran [nämndes det inte förut att bilderna blivit större/bredare? Nu har man tryckt dit en ikon bredvid varje bild ...] Sen vill jag ha tillbaka fullständigt datum under varje meddelande (även om det blir "onödig" upprepning); använder man sökfunktionen blir det hopplöst skrollande när man letar bland träffarna för att se vilket datum det var, om många meddelanden efter varandra. Sen är sökfunktionen lite sämre än förr, den hoppar inte till exakt ställe i början.

17. Likor

Likor Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52
    Någon mer som har problem med att öppna reels på Instagram via sms?
    Sedan typ en vecka kan jag inte öppna reels från Instagram som skickas till mig via sms.
    Öppnar jag står det "reelen är inte tillgänglig"
    Kopierar jag och klistrar in i webbläsare funkar det.

Testat att rensa cache men blev ingen skillnad

18. ANDROID_ADDICT

ANDROID_ADDICT Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Telia + Comviq
    Telefon:
    Galaxy S23 Ultra 12GB/512GB SVART

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia + Comviq
    Telefon:
    Galaxy S23 Ultra 12GB/512GB SVART
    Jag har haft RCS aktiverat på båda mina nummer. Nu har jag installerat om telefonen och försöker aktivera RCS men den säger bara att den håller på konfigurera och har hållt på i dagar utan att det aktiveras. Jag har testat installera om Messages utan framgång. Fattar inte vad problemet är? Hur löser jag detta? Tacksam för all hjälp jag kan få

19. night77

night77 Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    8 733
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Ö
    Platta:
    Galaxy Tab S10 plus
    Prova att ange ditt nummer på den sidan längre ner: https://messages.google.com/disable-chat alltså för att avregistrera ditt nummer...

Om det inte funkar, ladda ner följande app från Google Play store: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.android.ims&hl=en

starta om telefonen och prova.

Last edited: 6 jul 2025